Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe help je iemand die geen ambitie of doel in het leven lijkt te hebben?

Dit is de indruk die ik heb van deze persoon, o.a. gebaseerd op geen werk, weinig contacten en geen (waarneembare) resultaten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoe je deze persoon kunt helpen hangt af van wat er precies aan de hand is en wat de reden is van waarom hij zo is. Daarnaast is ieder persoon nog verschillend en past een bepaalde manier van omgaan niet altijd bij alle mensen. Alle antwoorden die gegeven zijn en ook mijn antwoord, zijn daarom niets meer dan mogelijkheden. In je reacties op de andere antwoorden geef je duidelijk aan dat je echt iets wilt doen en niet passief wilt toekijken, omdat iedereen dat al doet. Ik ben het daarin met je eens, volgens mij is passief toekijken ongeveer hetzelfde als zeggen dat het je niets uitmaakt wat er met deze persoon gebeurt, in elk geval geef je die persoon dan dat gevoel. Ik snap heel goed dat je echt iets wilt doen. Wat er aan de hand zou kunnen zijn, is dat deze persoon zichzelf waardeloos vindt en onzeker is over wat andere mensen van hem vinden. Het kan zijn dat hij daarom geen doelen en ambities durft te hebben, misschien omdat er al te vaak iets fout gegaan is of om wat voor reden dan ook. Ik weet niet hoe vaak je contact hebt met deze persoon en hoe dat contact dan verloopt, maar het zou kunnen zijn dat deze persoon denkt dat je hem enkel uitnodigt, of alleen bij hem langsgaat omdat jij hem zielig vindt, en dus niet omdat je om deze persoon geeft. Of dit zo is, weet ik natuurlijk niet, maar als dat het geval is, moet je hem zeker niet met rust laten. Dat zal zijn gevoel van waardeloosheid enkel versterken. Het is belangrijk dat je dan wel regelmatig naar hem toe blijft gaan. Je moet hem dan wel behandelen als een gelijkwaardig persoon, dus niet steeds zeggen dat diegene een baan moet zoeken of een sport moet gaan doen, maar hem accepteren zoals hij nu is. Ga gewoon filmpjes met hem kijken, of wat hij dan ook maar doet op een dag. Praat over je eigen werkzaamheden en leg de nadruk op positieve dingen. Maak duidelijk dat je het gezellig vind om bij hem langs te gaan en probeer zo een band met hem op te bouwen. Als zijn gevoel van eigenwaarde wat sterker wordt, zal hij vanzelf ook weer ambities krijgen. Zoals ik al zei, het is maar een mogelijkheid. Je zult zelf moeten inschatten wat je het beste kunt doen, maar het lijkt mij zeer onverstandig om deze persoon met rust te laten als er verder geen mensen zijn die zich om hem bekommeren. Behandel hem positief en raadpleeg eventueel zelf een psycholoog. Psychologen maken dit soort situaties vast vaker mee en zullen beter weten hoe je ermee om moet gaan dan wij.

Mensen zijn te snel geneigd een ander te willen helpen, dat zit nou eenmaal in veel mensen. Op zich niets mis mee, maar mensen mogen eigen keuzes maken en als ze hulp willen of last hebben van hun manier van leven dan vinden ze zelf wel de weg. soms maken mensen keuzes die je niet kunt begrijpen, maar ook dán is het goed dat bij de ander te laten, niets is voor niets, het zal ergens voor nodig zijn om tot een bepaald inzicht te komen...of niet. Je kunt hooguit soort van speldenprikjes geven, maar keuzes maken doet iedereen zelf.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100