ik ben gelukkig in wat heb . maar ben depresief in mijn gevoelens ik weet de oorzaak maar kan geen oplossing vinden om door gelukkig in te zijn.watnu?

ik heb alles auto huis spullen vrienden familie
maar sinds 2003 overledijden van een stiefvader en 4 keer bedrogen door een vrouw en te lang laten leven inplaats van te leven
ik ben gelukkig als ik sport maar zodra ik stop thuis bent werk familie vrienden ben ik ongelukkig depressief en en de oorzaak ben ik nu kwijt geraakt kan geen begin vinden of een einde
psygoloog help niet geloof ik niet heb heb ik gehad maar om te vertellen wat ik al weet heb ik geen zin in
dus nu weet ik het niet meer

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (7)

Vervelend... Probeer een rede te zoeken om te leven. Je hebt toch vrienden? Die staan altijd voor je klaar, en zij kunnen niet zonder jou. Denk aan de leuke momenten die je deed met ze, (bijvoorbeeld feestjes?)

Wat je ook doet, probeer geen zelfmoord te plegen of drugs te gebruiken.

Sterkte...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt nog nooit een psycholoog gehad maar je geloofd er niet in?
probeer een counseler te zoeken ! die helpt je bij het oplossen van problemen vragen te beantwoorden , je kan het altijd proberen, bij de meeste kan je een proeftraining doen,
en blijf doen waarbij je je goed voelt !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp uit je verhaal dat je wel bij een psycholoog bent geweest, maar dat dat niet de persoon was waar je mee wilde praten, dan is er waarschijnlijk geen klik tussen jullie geweest en dan praat het ook moeilijk, goed dat je daar gestopt bent, maar die psycholoog is de enige niet, je kunt dus naar een ander gaan en net zo lang doorzoeken, totdat je de psycholoog hebt gevonden waar je wel mee kunt praten, vaak merk je dat al in het eerste gesprek, als jullie elkaar liggen praat het makkelijk en sta jij daar makkelijker voor open en dan begint de oplossing.
Je bent meer geleeft dan dat je hebt geleefd, vandaag is de eerste dag van je (nieuwe) leven, ga genieten, genieten en genieten, maar ga je verplichtingen niet uit de weg, ga leven op jouw manier, ga genieten van de dingen die je hebt en die je kan, werk aan je eigenwaarde en zelfvertrouwen, geloof in jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neerslachtigheid is een naar gevoel. Een depressie is dat ook. Leven in plaats van overleven geeft uw gevoel goed weer. Er is een hoop gebeurd in de afgelopen jaren.

U zegt het eigenlijk zelf al: dit moet verwerkt worden en blijkbaar gaat dat u niet snel genoeg. Er zijn veel manieren om te komen tot verwerking of zoals men dat graag noemt: het doorlopen van een rouwproces.

Ik kan uit uw verhaal niet lezen in welk stadium van het proces u bent of misschien wel nog niet echt begonnen bent ermee.

In ieder geval kan ik u op een briefje geven dat pillen op lange(re) termijn niet zullen werken. Vluchten in werk of sport is eveneens een oplossing voor de korte termijn. Actie is noodzakelijk. Misschien een lotgenoten groep? En anders een rouw-consulent. De POH-GGZ van uw huisarts zal hier goede diensten kunnen verlenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst wil ik zeggen dat ik al veel reacties heb gelezen van je, Hansppc, en dat ik er echt blij van word dat je zulke waardevolle antwoorden post. Ik ben hier nieuw, en las iets over PB. Wat is dat? Ik zou je graag willen vragen naar jullie praktijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PB?
Misschien ligt de oplossing dichterbij dan je denkt. De mens heeft nu eenmaal de eigenschap zo ver te kijken dat het werkelijke probleem of de werkelijke oplossing buiten het 'gezichtsveld' is gekomen. Je geeft bijvoorbeeld zelf aan dat je je hebt laten leven. De enige oplossing daarvoor is dus te gaan leven. Zelf de touwtjes in handen nemen. Daar heb je geen therapie voor nodig. Wat ging er mis? Wil ik dat nog? Nee? Ok dan niet meer doen. De vrouwen die je bedrogen hebben? Dat hangt naar mijn idee samen met het feit dat je je liet leven. Vrouwen willen dat niet. Als je je liet leven, betekent het dat je je altijd hebt geconformeerd. Dat is op den duur dodelijk saai voor de meeste vrouwen. Grote kans dus, dat wanneer je jezelf bent, jouw keuzes maakt en niet aardig gevonden hoeft te worden, je op een dag iemand tegen komt die totaal anders is dan alle andere vrouwen die je ooit hebt ontmoet. En dan, nu ik het over conformeren heb. Hoe zit dat dan met je vrienden? Conformeer je je dan ook? Probeer je conflicten te voorkomen? Want als dat zo is, je besluit gewoon het roer om te gooien, dan zullen velen je niet meer begrijpen. Mensen gaan afhaken. De genen die blijven, dat zijn dan je vrienden. En waarom zeg ik dit. De oplossing voor jouw probleem, is gewoon te gaan doen wat je eigenlijk wil. Je hebt het inzicht dat is al een pluspunt. Niet meer stilstaan bij hoe je was en hoe het was, maar alleen niet vergeten dat dat zo was. En dan gaan doen zoals je het wil doen. Ik hoor dat je stiefvader belangrijk voor je was. Bedenk dan is hoe hij zou willen dat je nu zou zijn. Als je er in slaagt je te richten op wat en wie je wil zijn, dan verdwijnt dat gevoel, dat depressieve dat donkere en de onzekerheid. En ervaring heeft me geleerd, dat als je het roer echt omgooit, dat je dan eerst grote kans hebt om door te slaan naar de andere kant. En daar moet je van genieten. Je zal vanzelf in het midden uitkomen. Gebruik je talent voor alle facetten van je leven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je het niet meer weet, is het moeilijk om tot een oplossing te komen. Ik wil je aanraden om toch hulp te zoeken bij het oplossen van je problemen. Je ziet een psycholoog niet zitten. Voor jou is het om te vertellen wat ik weet, heb ik geen zin in. Toch kan een psycholoog of ander soort geestelijke hulp je erbij helpen, de dingen op een rij te zetten en te verwerken. Het positieve aan jou verhaal is dat je de oorzaak weet, veel mensen voelen zich depressief of niet lekker met hun leven, zonder te weten waardoor het komt. Geniet van de dingen waar je nu gelukkig van wordt, daarnaast moet je wel iets aan je problemen doen, anders blijft het duren. Hetgeen waar je mee zit is in het verleden en je moet vooruit, gedane zaken nemen geen keer, dit is waar, je kunt het alleen een plek geven en ervoor waken dat het niet weer gebeurd. Dat je bedrogen bent heb je zelf niet in de hand, je zult weer vertrouwen moeten vinden in de dames. Het overlijden van je stiefvader is onomkeerbaar, het is heel verdrietig iemand te verliezen die veel voor je betekende. Probeer dit een plek te geven. Praat erover met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Er zijn boeken te krijgen over "omgaan met de dood", Je kunt hulp zoeken bij iemand die rouwbegeleiding doet. Ik wens je veel succes e sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is al lang duidelijk dat geluk van binnen zit, en niet veroorzaakt wordt door wat je hebt maar wel door je veerkracht waarmee je in het leven staat.
Psychische pijn is net zoals lichamelijke pijn een signaal dat je moet kijken naar wat er gaande is. Dus net zoals je bv. niet moet blijven lopen met een gebroken voet of je krijgt nog meer pijn en lijden, zal psychische pijn ook niet overgaan als je er niets mee doet. Je krijgt de gevolgen op je boterham, en soms is dat dan "depressie".
Je noemt drie dingen op
- het overlijden van je stiefvader
Heb je jezelf toegelaten om te rouwen? verdriet te voelen? Of heb je je sterk gehouden tov de buitenwereld? - 4 keer bedrogen door een vrouw
Als het over dezelfde vrouw gaat, waarom heb je ze er niet na één of twee keer uitgekieperd? Heb je vier keer na elkaar een partner gehad die je bedriegt, dan kan je je afvragen waarom je zulke vrouwen aantrekt. Bv. ben je misschien bang alleen te zijn? vind je jezelf niet goed genoeg?
- te lang laten leven in plaats van te leven
Je hebt het jaren moeilijk gehad met jezelf te zijn. Misschien vanuit je opvoeding, of door iets anders. Het wijst er ook weer op dat niet zo een positief zelfbeeld had/hebt.
Ik lees ook dat je niet happig bent op geestelijke gezondheidszorg. Dit leeft helaas nog bij vele mensen : als men lichamelijk ziek is, vind men het dwaas geen hulp te zoeken. Als men geestelijk zich slecht voelt, is dit net het tegenovergestelde. Nochtans is geest en lichaam beiden een deel van de mens.
Wat ik je kan aanraden is :
- laat het verdriet, kwaadheid e.d. toe dat je in je hart voelt over de dingen die je beschrijft. Laat tranen toe, werk je kwaadheid los in sport...VOEL het, want ook dat ben jij. en het is een goede stap naar "jezelf zijn"!
- doe zoveel mogelijk dingen die je graag doet. ga bv. nog veel meer sporten.
- leer vergeven en loslaten. Bedrogen, belogen etc... laat het los. het is voorbij. je kan zeker je gevoel nog toelaten (zie hoger), maar laat de gebeurtenis op zich los. je bent geen slachtoffer en bent dit ook nooit geweest, dus neem de macht terug over je eigen leven.
- je niet meer "laten leven" is een goede nieuwe fase, maar onderschat niet dat er hier ook angst zal naar boven komen als je iets loslaat wat heel lang je "ik" was. het is immers niet zomaar dat je zo bent geworden. focus niet op "ik laat me niet meer leven" maar eerder op "ik ben meer mezelf". En doe dit vredevol en voor jezelf, niet als reactie tegen iets of iemand.
liveisgreat