Als je geadviseerd wordt om te veranderen hoe kom je er zelf achter of je dit ook wilt ?

Het lijkt immers simpel je moet bv veranderen in handelen ,denkwijze en omgang omdat je werkomgeving verandert en blijft veranderen en het advies is om als persoon mee te veranderen. Maar wat als je niet weet of je zelf wilt/kunt veranderen hoe ontdek je dat.
Een andere baan zoek kan om diverse redenen kan niet de beste optie zijn

Toegevoegd na 54 seconden:
zoek=zoeken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kunnen deze vragen je helpen:
- Is de situatie zoals die nu is goed?
- Zo nee, wat bereik ik ermee als ik iets verander?
Als je duidelijk voor ogen hebt waarom je iets moet/wilt veranderen (een doel), kun je daar elke keer weer aan denken. Dat kan helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kom je nooit achter.Het kan komen door een veranderde werksituatie waarin er veel meer van je ge eist word.Ikzelf ben er ook het slachtoffer van.De maatschappij is gewoon verhard en dat word je dan even in je schoenen geschoven door een zogenaamde Arbo arts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
u heeft gelijjk,ook mijn bedrijfsarts probeerde mij de zwarte piet aan te praten.

Het beste antwoord

Er zijn verschillende redenen om te willen veranderen, waarvan ook “het moet’”en “anderen willen dat ik het doe” zeker (goede en valide) voorbeelden kunnen zijn. Er zijn echter veel andere redenen die mee kunnen spelen.

Als je geadviseerd wordt om mee te veranderen met je veranderende werkomgeving, kan het voordelen hebben om dat te doen. Wellicht zal je je beter thuisvoelen als je meeverandert, wordt het gewaardeerd door je collega’s en is de kans groter dat je je baan houdt. Ook kan het zijn dat je jezelf ontwikkelt in een interessante of nuttige richting en dat je nieuwe kanten van jezelf ontdekt.
Veranderen kan echter ook nadelen hebben. Misschien moet je iets aan jezelf veranderen wat je helemaal niet wilt veranderen, omdat je bijvoorbeeld tevreden bent met hoe het nu is. Ook kost veranderen altijd moeite en energie, veranderen is helaas nooit simpel.

Je zou, als aan jou tenminste duidelijk en concreet is omschreven hoe je moet veranderen, op een rijtje kunnen zetten wat voor jou de voor- en nadelen zijn van deze verandering. Neem vooral ook mee wat je voorkómt door te veranderen en wat je voorkómt door dat niet te doen.
Als het je nog niet duidelijk is wat er van je verwacht wordt, kan je om verduidelijking en voorbeelden vragen. Als je niet weet wat er anders moet, kan je immers ook niet goed de keuze maken of je dat wel of niet wilt.

En wat zijn de alternatieven voor meeveranderen, behalve een andere baan zoeken? Kan je er ook voor kiezen niet te veranderen (en wat gebeurt er dan)? Ben jij de enige die moet veranderen, of geldt voor collega’s het zelfde (en hoe staan die er tegenover)?

In de bron staat wat leuke informatie over de verschillen (tussen moeten, willen en kunnen.)

Toegevoegd na 2 minuten:
Kunnen veranderen is niet hetzelfde als willen veranderen. Het is mogelijk dat je wel wilt veranderen, maar dit niet kan. Het is ook mogelijk dat je niet wilt veranderen, ook al kan je het wel. Toch is er natuurlijk ook veel overlap. Als je iets wilt, is de kans groter dat het je lukt dan als je iets eigenlijk niet wilt. Uiteindelijk is de beste manier om er achter komen of je het kán natuurlijk om het uit te proberen. Toch kan je van tevoren wel een inschatting maken van of je het zou kunnen. Een aantal dingen die meetellen: Is het een grote verandering of een kleine aanpassing? Is het een verandering die je aanspreekt of juist niet? Kan je steun verwachten of juist tegenwerking van je omgeving? Heeft het meer voordelen of meer nadelen om te veranderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geval van een persoonlijkheidsstoornis is het zo dat moeten,willen en kunnen allemaal dwars door elkaar lopen. Wel vanalles "moeten" van je werkomgeving )je bent immers in dienst) uit,dat je prive gewoon vermijdt omdat je daar geen zin hebt of je dat juist spanning oplevert. Vermijdingsgedrag dus.
Je moet van je werkomgeving veranderen omdat als je weerstand toont tegen die verandering er helaas een obstakel ontstaat binnen de werkgroep met collega's en leidinggevende. Je bent te vierkant geworden en men heeft dat liever niet. Dat resulteert als het helemaal escaleert duidelijk tot een conflict. Maar kun je het ook in je werkomgeving mee veranderen is weer een ander item,want je kunt bepaalde tekorten hebben als persoon die niet eerder een rol speelden omdat het werk gewoon zodanig routinematig was dat dit niet speelde of nog niemand was opgevallen ook jezelf niet.

Andere antwoorden (6)

Eerst zou ik een studie van mezelf maken. HOE gedraag ik me? WAT doe ik? Laat ik mensen niet uitpraten? Probeer ik almaar mijn denkwijze aan anderen op te dringen? Gooi ik bij alles meteen de bezwaren naar voren? Heb ik een houding van: ZIE je wel, dat ik gelijk had?
In dat soort gevallen zou ik eerst eens gaan oefenen in een tijdje helemaal níks te zeggen als ik de neiging heb om dat wél te doen.
Het zijn maar voorbeelden, maar wel voorbeelden, denk ik, die tot een verzoek om verandering kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leven IS verandering en dwingt je als persoon om mee te veranderen. Daar is niet aan te ontsnappen, dat hoef je noch te weten noch te willen.
Als je je verzet tegen verandering, creëer je spanning. Het is beter om mee te gaan met de stroom. Verzet heeft vaak te maken met angst : niet weten waar je uitkomt, het vertrouwde moeten opgeven, je "ik-gevoel" moeten herbekijken, principes moeten loslaten die je richtlijn in het leven waren etc.
Maar vermits leven verandering is, kom je toch vroeg of laat voor deze uitdagingen te staan. Hoe meer vertrouwen je voelt, hoe meer je bereid bent te leren uit het leven, hoe flexibeler je je als mens kan opstellen.
Dat betekent niet dat je je als een windhaan van hier naar daar laat slingeren. Je kan sowieso best een doel hebben in het leven, maar de weg naar dit doel voor een deel loslaten. Want soms kan een situatie die op het eerste gezicht negatief lijkt, juist positief uitdraaien. Dan bereik je je doel wél, maar misschien niet op de manier waarop jij het zelf voor ogen had. Of misschien bereik je een ander doel dat - als je het durft onder ogen te zien - even waardevol is dan je eigen doel.
Dat leren zien en aanvaarden is één van de belangrijkste sleutels tot geluk.
liveisgreat
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leven is verandering... mooi gezegd.
Kristal
12 jaar geleden
Kijk, dat vind ik nou eens een goed antwoord... +1
Stel dat alles en iedereen om jou heen we zou vallen, familie, vrienden, partner, werk, studie, woning, etc.
Belangrijk dat je emoties nu even loskoppelt van jou persoonlijkheid. Maar wat blijft er dan nog over als persoon zijnde? Ben je tevreden met die persoon? Ben jij het persoon die je graag wil zijn? Ben jij tevreden met hoe of wie jij bent voor anderen?

Begin voor jezelf eens op te schrijven wie jij als persoon wil zijn en wat jij wil hoe anderen jou zien. Is dat de persoon die je nu bent of is het iets waar je naartoe wil werken?

Een tijdje geleden heb ik voor mezelf een lijst aan principes opgeschreven van waaruit ik wil leven, wie ik wil zijn als persoon. Niet dat dit altijd lukt maar wel een streven dat ik heb. Bijvoorbeeld: Ik ben altijd eerlijk, ik wil eerst begrijpen en dan begrepen worden, afspraken kom ik altijd na, etc.
Of mijn omgeving dit accepteert of niet, ik wil zelf kiezen wie ik wil zijn. Bijvoorbeeld: Studeer ik omdat ik het wil of omdat mijn ouders dat willen?

Je hebt absoluut een belangrijke en goede vraag gesteld! Het is een proces die levenslang duurt, veel sterkte en succes ermee!

Toegevoegd na 10 minuten:
Als jij voor jezelf duidelijk hebt wie je wil zijn, ga dan eens kijken wat anderen van jou vragen en waarom ze die verandering willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Interessant, zo'n lijst maken. Of je nu in staat bent je eraan te houden of niet, het maakt jouzelf een hoop duidelijk. +1
Ik ben eerlijk gezegd behoorlijk verbaasd over dit advies... om dingen te veranderen binnen jezelf, omdat je dat zelf wilt, is héél moeilijk....het is zelfs de vraag of dat 100% kan. Dat komt, omdat je persoon gevormd wordt door bijvoorbeeld je genen, je jeugd, de omstandigheden waarin je verkeert, je omgeving.... daarbij: hoe kan een werkgever vragen om je denkwijze te veranderen????? Je denkwijze is van jou, daar kan en mag niemand aankomen....

Maar goed, je vraag: als het goed voelt, dan lijkt het me okee. Maar zodra je voelt, dat het niet okee is: kappen!!!
Misschien kan je een + en - lijst maken voor jezelf: dus alles opschrijven wat er in je opkomt over de eisen, die je gesteld zijn.

Je kunt altijd proberen om een ander baan te zoeken als het je niet bevalt.
Misschien zie ik het te zwart-wit hoor, of begrijp ik je niet goed, maar ik vind dit heel eng!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net wat ik zei,als je werkomgeving verandert en je verandert niet of onvoldoende mee met die werkomgeving kom je in de problemen,of loop je vast,de baan die je hebt en die tot je 67e jaar hetzelfde blijft bestaat tegenwoordig niet meer dat zou nl. Charlie Chaplin in Modern Times betekenen dat simpele lopende bandwerk,tegenwoordig wordt denkwerk van je verwacht ,meedenken met je werk het zgn pro-actief bezig zijn. Als je chronisch ziek bent en diezelfde werkgever blijkt daar niet zo'n moeite mee te hebben dan ga je niet snel iets anders doen want dan is het nog maar de vraag of het bij een andere baan ook zo is. Het is en blijft een complex probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het zo, dat je het eigenlijke werk dat je dan gaat doen, wel leuk vindt? Want ik begrijp dat dit ook gaat veranderen? Zo ja, zou je het dan misschien kunnen zien als een vrijwillige sollicitatie bij een geheel ander bedrijf en dán voor jezelf bekijken of je dat ziet zitten?
Ik bedoel dus in gedachten hè, om het voor jezelf overzichtelijker te maken.
Om dan vanuit dát gezichtspunt te bekijken wat de voors- en tegens zijn en of je dat ziet zitten. Stel, je besluit toch een andere baan te willen: dan zal je je ook enigszins moeten aanpassen aan je nieuwe werk, toch? That's life!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je zelf aanpassen maar daarmee verander je je karakter niet,Ik heb dit zelf aan de lijve meegemaakt door een overplaatsing van een depot wat gesloten werd waar ik zelf alles in de hand had,naar het hoofdfiliaal waar het een puinhoop was.En dan komt alles op je neer in de detailhandel.Ik was daar ook baliebediende en moest tevens ook de telefoon beantwoorden.En dat waren dingen (expeditie glasplaatsing offertes e,d) die ik zelf niet in de hand had en waar anderen over gingen die nooit op hun plaats waren.En dan trek je dat op een gegeven moment niet meer als je een hoop klanten voor de balie hebt staan die ongerust zijn omdat ze ook geholpen willen worden.Op een gegeven moment wordt dat te veel en wil je vluchtgedrag vertonen mede dat er nog andere oorzaken gespeeld hebben (zoals agressie en lichamelijk geweld van klanten).En Dan als een werkgever pas inziet dat je het niet trekt gaat hij een afspraak maken met de Arbo.Dan mag jij naar de Arbo arts in Amsterdam die jou eventjes verteld dat de wereld aan het veranderen is en dat jij jouw karakter daar ook maar aan moet aanpassen.Je kunt je karakter niet veranderen en je kan niet die andere Arie1956 spelen want ik ben niet het agressieve type.Dat moet je wel maar je gaat genadig op je gezicht,dat kan niemand volhouden.Op een gegeven moment stort je emotioneel in en heeft niemand meer wat aan je daar je bijna niets meer presteert en word je ontslagen.En een andere baan vind je ook zo 1 2 3 op de leeftijd als 50+er niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel treurig Arie1956.... en precies wat ik bedoel.... helaas voor jou is het je overkomen. Afschuwelijk!!!!
Bedankt voor je reactie.
Het karakter van een persoon is vast en slechts een heel klein beetje bij te sturen.

Een gewoonte is aangeleerd gedrag. Een gewoonte zou u kunnen veranderen.

Als u inventariseert bij welke van de verlangde veranderingen uw karakter is betrokken en bij welke het om aangeleerd gedrag gaat, dan weet u welke veranderingen bij u haalbaar zijn.
12 jaar geleden
je kunt 'de omgeving' vragen wat er dan van je verwacht word, welke veranderingen er gewenst zijn. Het kan zijn dat in plaats van veranderen meebuigen bedoelt word, dat klinkt wat milder.
Als je weigert om te veranderen heb je een conflict., en is het goed om uit te zoeken hoe je met autoriteit om gaat.
Als je je eigen autoriteit voelt in jezelf ben je namelijk veel flexibeler (dan verander je gewoon mee) dan wanneer je de autoriteit 'uit de ander haalt'. Dan ga je in conflict namelijk.
En dat kan heel goed een conflict zijn die je in die volgende baan , en de baan daarop weer tegenkomt..