Ben ik gemiddeld met een IQ van 86 en een werkgeheugen van 97 of kun je dat dom noemen?

Heb tijdens pyschose een iq test moeten afleggen, hieruit bleek dat mijn totaal iq 86 is. Ik kreeg algemene kennis vragen over personen waar ik nog nooit van had gehoord, tijdens de rekensommen beantwoorde ik de vragen met een getal zonder dit echt te bereken. Gokken dus, ik dacht namelijk door mijn pyschose dat ik hoog begaafd was.
Wel had ik een werkgeheugen van 97 wat namelijk echt gemiddeld is, volgens de gemiddelde scoren van 100. Wil dit zeggen dat ik het wel kan en mij echt als gemiddeld mag bezien of zie ik dit verkeerd? Ik voel mij enorm onzeker

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Psyche
5.9K
Pieterke
2 jaar geleden
Zo'n test is een momentopname en kan dus per keer een andere uitkomst geven.
Bovendien had je in je normale doen mogelijk hoger gescoord.
SingingCoyote13
2 jaar geleden
niet zo handig dat ze tijdens een periode van geestelijke instabiliteit bij mensen testen gaan lopen afnemen die vaak ook belangrijk of zelfs duur kunnen uitpakken. als jij toen instabiel of labiel of wat dan ook was, dan kan later een her-test compleet anders uitpakken.
goev
2 jaar geleden
Je schrijfwijze verraadt een bovengemiddeld IQ. Een IQ test die is afgenomen tijdens een psychose lijkt me niet betrouwbaar. Als het belangrijk voor je is, kan je vragen of ze de IQ test nog een keer bij je willen afnemen.

Antwoorden (1)

Allereerst, nee,je bent niet dom. Ook al zou je een lager dan gemiddeld iq hebben, dat maakt je niet dom. Het zegt dat je waarschijnlijk iets meer tijd nodig hebt om complexe dingen te begrijpen dan anderen. Maar nogmaals, dat is niet dom.

Een IQ test maken tijdens een psychose zegt iets over dát moment. Tijdens een psychose kan je ook ontoerekeningsvatbaar verklaard worden. Oftewel, in feite zegt dat dat je niet precies weet wat je doet. Een IQ test zou ik dan ook als niet representatief beschouwen.

Het werkgeheugen is de dirigent van je brein, en daarmee veel belangrijker dan bijvoorbeeld je IQ. Het zorgt ervoor dat je het dagelijkse bombardement aan informatie dat je binnenkrijgt, kunt ordenen en er de belangrijkste dingen uit kunt halen.
(Zie new scientist, link wil niet kopieren).

Kortom, nee, je bent niet dom, je lijkt gewoon gemiddeld en ook dat is prima!
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Prima, en dat is het antwoord ook!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank u
Zal dit zeker zo oefenen in mijn gedachten gang