Hoe kan ik positiever worden/denken?

-Mensen zijn slecht.
-Mensen zijn niet te vertrouwen.
-Mensen zijn egoïstisch
-De wereld is een slechte,ellendige plek.
-Waarom moeite doen voor de toekomst.Je gaat toch dood,uiteindelijk .
Zo denk ik.En nog veel meer.
Volgens de psycholoog die mij behandeld( ik heb Borderline en een eetstoornis )zal ik met zo'n gedachtengang nooit gelukkig worden.Ik weet echt niet hoe ik positiever moet worden..
Misschien hebben mensen tips voor me.(En noem me geen Emo ofzo, daar hoor ik al genoeg flauwe geintjes over!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik noem je geen Emo, ik noem je realistisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je:-)
Ja, het is toch de realiteit dat de wereld een rotzooi is.
Maar ik kan zo niet echt verder in mijn leven, helaas..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geeft niet.. hier kan je zien hoe groot het universum is:
http://www.youtube.com/watch?v=17jymDn0W6U
Aan jou te bepalen of 1 Laurena meer of minder nog uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach, als het toch niet uitmaakt voor het heelal, kun je maar beter een heel leuk leven gaan leiden toch? Misschien mag je in dit opzicht wel egoistisch zijn en voor jezelf gaan leven? Of je geeft zin aan je leven door goede dingen voor anderen te doen? Als je zo groot als het heelal gaat denken kom je er nooit uit. Kijk naar de naasten om je heen. Wat kun je daarvoor betekenen? Wel een prachtig filmpje trouwens! Geen rotzooi in te zien ;)

Het beste antwoord

Ik vind de gedachten die je noemt niet zo irreëel hoor.... Er zijn slechte, egoïstische en niet te vertrouwen mensen (betreft ook familie, zoals je ergens aangaf), de wereld is geen paradijsje en iedereen gaat dood.
Deze gedachten zijn alleen wel erg generaliserend en voor jou niet helpend, want er zijn ook goede, inlevende op anderen gerichte en te vertrouwen mensen. De wereld wordt ook door die mensen gevormd, en door nog veel meer ook mooie zaken. En ja, we gaan allemaal dood: maar de vraag is: hoe leven we tot aan dat moment?

Om te leren omgaan met je verleden, om acceptatie en aanvaarding daarvan te leren, daar gaat tijd overheen. Je hebt een psycholoog, dus ik neem aan, dat die je daarmee helpt.
Misschien wil je te veel en te snel, stel je hoge eisen aan jezelf.

Een tip van mij is te accepteren, dat je nu, op dit moment, bent en denkt zoals je bent en denkt. Niet meer en niet minder dan dat. Dat is okee, het is okee zoals het is, want het is niet anders. Dat lijkt een open deur, maar acceptatie is moeilijk.
Je kunt een keuze maken om je oude keuze herzien. Gedachten zijn niet meer en niet minder dan gedachten. Die kunnen veranderen, omgebogen en helpend worden, die kan JIJ veranderen. Ze zijn namelijk van jou en van niemand anders.

Daar zijn methoden voor, bijvoorbeeld cognitieve therapie. Waar ik veel aan heb gehad is het volgen van een cursus Mindfulness. Daarbij leer je bewust te leven in het nu en op een andere manier om te gaan met gedachten.
Bespreek met je psycholoog, wat voor jou een goeie manier zou kunnen zijn om op een prettigere manier in je leven te staan.

Ik wens je heel veel succes met die uitdaging en je zoektocht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was toevallig al bezig informatie te verzamelen over Mindfulness-training.Ik hoor daar veel goeds over.Ik moet echt IETS proberen voor ik de moed helemaal verlies.. Bedankt voor je antwoord.:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er veel aan gehad.
Maar het lijkt me wel wenselijk, dat je het bespreekt met je therapeut. Het is belangrijk bijvoorbeeld, wie de training doet. Iedereen kan in principe een mindfulness training geven. Ik gun je een goeie!!! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een tijdje moeten nadenken, maar jou antwoord is toch echt wel het beste.
Misschien lukt het me ook er echt iets mee te doen als ik zover ben.
Maar misschien is het al de 1e stap dat ik weet dat er iets (ik)moet veranderen.

Andere antwoorden (31)

Naar psycholoog gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stopt iedereen zo te lezen in een slecht hokje

-Mensen zijn over het algemeen goed, maar zitten ook slechte mensen tussen

- Je kan de meeste mensen vertrouwen, maar vertrouw eerst jezelf

- De wereld is een goede plek en heeft alles om een mens in leven te houden (water, zuurstof, dieren, liefde ed....) Ook heeft het zijn mindere kanten

-Moeite doen om wat moois van je leven te maken en de positieve kanten van het leven te zien en dit over te brengen aan anderen

Als de zon schijnt probeer daar van te genieten, want het regent dan niet

Geef een passerende voorbijganger een lach en je krijgt vaak een lach terug

Probeer elke dag bewust te genieten van de dingen om je heen en schrijf het desnoods elke dag op in een schriftje

Succes

gr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je (positieve ;-) antwoord!
Ik zou willen dat ik zo kon denken..
Ik heb veel meegemaakt en mijn conclusie is dat mensen(zelfs familie)niet te vertrouwen zijn.
Ik wil anders denken.Bedankt voor je tips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij kan ook zo denken. Ik heb ook zo gedacht als jij nu, maar als je goed bewust bent van hoe je denkt, wat jij al weet zo te lezen, dan ben je al op de goede weg Ik geniet nu al van morgen, dat het mooi weer word. en ook het feit dat ik lichamelijk gezond ben op dit moment Ik raad je zeker aan om morgen, alleen maar stil te staan bij die negatieven gedachtes en er dan positieve gedachtes van te maken. Het is in het gebin wel vermoeiend om te doen, maar na een tijdje gaat het steeds beter en automatischer en gaat je wereld er heeeeel anders uitzien :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin dat er slechte mensen bestaan!
Iedereen is goed zoals die is, en slechte mensen bestaan maar tijdelijk, want ze lopen vroeg of laat tegen de lamp. Hoe later hoe harder...
Hey Laurena,

Ik hoop dat ik je kan helpen met deze drie tips, omdat het mij heeft geholpen bij het positiever in het leven staan.

1.Relativeer alles!! Bedenk bij elke vervelende situatie, dat het nog slechter kan. Dit lijkt waarschijnlijk cliche, maar het werkt wel. Als je eenmaal aan dit denkpatroon begint, blijf je het toepassen in de vorm van een mantra of levensmotto.
2.Als je iets leuks meemaakt, wees hier dankbaar voor op welke manier dan ook ( bijv. Geloof, of anders naar het universum). Ook dit wordt een gewoonte. Is ook toe te passen op dingen die je minder leuk aan jezelf vindt. bijv. Wanneet je jezelf te dik vindt, wees blij dat je de keuze hebt om te eten en van eten te kunnen genieten.
3. Laat het verleden alleen een rol spelen als het je leven verrijkt ( Nietzsche). Laat het geen belemmering voor je toekomst zijn.

Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verleden heeft mij zeker gevormd.Maar ik kan niet zo maar zeggen: ik laat het mijn toekomstniet bepalen omdat het negatief is,dat is nu juist het probleem.
En ik geloof niet dat ik dik ben met 42 kilo bij 1.70.
Tenminste,soms niet ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd GD :) +1
Probeer bij te houden wanneer je aan iets negatiefs denkt. Doe dit door in een schriftje (of je hand) te schrijven dat je aan iets negatiefs dacht en wanneer dit was. Hierdoor wordt je bewust van wanneer je aan iets negatiefs denkt en sta je er ook echt bij stil. Zo zorg je ervoor dat het geen automatisch gedrag meer wordt. Wanneer je dit een aantal dagen gedaan hebt en je sneller doorhebt wanneer je aan negatieve dingen denkt ga je proberen deze gedachten vooruit te schuiven. Zorg dat je elke dag op een vast tijdstip een kwartier de tijd vrijmaakt (bijvoorbeeld 's avonds na het eten) en dan 'mag' je in dat kwartier aan negatieve dingen denken. Wanneer je dus overdag aan iets negatiefs denkt en je betrapt je zelf hierop dan verplaats je de gedachte naar dat kwartier en mag je er op dat moment niet aandenken. Je zult merken dat het in het begin best moeilijk is maar het zal uiteindelijk steeds makkelijker worden. Ook zul je merken dat wanneer je in het kwartier dat je er wel aan 'mag' denken je na 5 minuten wel weer klaar bent met aan negatieve gedachten denken. Het blijft ondanks deze tip wel heel belangrijk dat je naar een psycholoog blijft gaan en met hem/haar bespreekt wat voor jou zou kunnen werken. Mocht je de psycholoog die je nu hebt je niet verder kunnen helpen kijk dan of je bij een ander terecht kunt. Ik hoop dat het snel beter met je gaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door dat mensen ongelovig worden. Als je voor je zelf leeft of voor je omgeving dan komt er al snel een einde aan. Je zegt het zelf mensen zijn niet te vertrouwen. Geloof maakt ieder mens beter door positief te denken. Uiteindelijk leef je niet voor deze wereld. Als jouw doel hiernamaals is dan ben je ook altijd actief en zo houd jij je niet bezig met de negatieve invloed van de omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken jouw "probleem". Het heeft veel te maken met borderline. Wat mij uiteindelijk heeft geholpen wat positiever in het leven te staan is vrijwilligerswerk. Zo ontmoet je mensen die belangeloos iets voor een ander doen en zelf hou je er een goed gevoel aan over: je draagt zelf iets bij aan een positievere wereld. Verder: omring je met mooie spulletjes (bloemen, engeltjes, kaarsjes), kortom: zorg voor een sfeer in huis waar je je prettig bij voelt. Mooie muziek heeft ook invloed op je stemming. Immmers: mooie muziek (of kunst of wat dan ook) kan toch niet door slechte mensen gemaakt zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je toevallig ook onzeker? Want ik ben ervan overtuigd dat als je van jezelf houd, je ook van andere kunt houden. Zo geloof ik dat niemand is puur slecht, iedereen doet slechts wat hij/zij denkt wat goed is. Kijk, nu ben ik er vaak niet mee eens wat men doet, maar ik probeer het dan vanuit de standpunt van een ander te kijken, en als ik de mogelijkheid heb, leg ik ook mijn standpunt uit. Dit geeft mij een erg rustig gevoel vaak. Tuurlijk, de wereld is helaas vol met dingen die ik als slecht zie, maar als ik in de natuur loop, en kijk naar hoe mooi dit is, dan voel ik me goed, misschien moet je op zoek naar iets wat jou die voldoening geeft?

En dat we toch allemaal dood gaan, tsja dit klopt, maar wij hebben wel degelijk invloed, en laten een voetafdruk achter, het is aan jou om dit een prachtige voetafdruk te maken.

Als ik jou zo hoor is in ieder geval professionele hulp al beschikbaar, misschien kun je een keertje iets alternatiefs proberen, zo werd ik heel rustig van accupunctuur.

Als je negatief begint te denken, probeer dan te denken aan alle positieve dingen van onze planeet, en ontwijk maar even de nieuws, dat is meestal negatief.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is van het grootste belang dat jij je bij je psycholoog goed voelt en hem/haar vertrouwd anders zal een verandering heel moeizaam gaan. Ik weet dit uit ervaring met mijn eigen dochter. Verder zijn de ideeën die hier al geopperd zijn door anderen best goed, vooral muziek waar je naar luistert kan grote invloed hebben op je denken. Ik merk dat ook aan mezelf. Als ik wat depri of onrustig ben kan ik het beste klassieke muziek aanzetten, dat geeft me weer rust en ik kan weer anders gaan denken. Een stil plekje in de natuur heeft op mij hetzelfde effect, naar de vogels luisteren en de natuur bewonderen. Vrijwilligerswerk, ik zou er dan voor kiezen om iets met kinderen te doen. Kinderen zijn van nature nog positief over alles, wellicht kan jou dat helpen ook positiever te worden. Kinderen hebben ook nog vertrouwen, onvoorwaardelijk. Ik wens je hier heel veel sterkte mee, het heeft wel tijd nodig maar wanhoop niet het kan best!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo denkt betekent het dat je zelfbeeld negatief is. Jij bepaalt nl zelf hoe je de wereld ziet.
Als je je zelfvertrouwen en eigenwaarde vergroot zal je vanzelf minder behoefte hebben om je negatieve zelfbeeld
aan dit soort gedachten op te hangen. Grote kans dat je eetstoornis dan ook niet meer nodig is.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we aannemen dat je gelijk hebt. Dat werkelijk alle mensen slecht enzo zijn. Dan zou niemand ooit weten wat goed is. Als het altijd bewolkt is kent niemand de zon. Is dat juist niet wat het leven lastig maakt? Als iemand zich soms slecht gedraagt, en soms goed, dan wordt het pas echt lastig!

Dat is althans waar ikzelf moeite mee heb. en het ergste is, het geldt ook voor mezelf. Dus soms doe ik iets goeds, en soms iets wat niet goed is, terwijl ik iets goeds van plan ben: ik kan mezelf niet eens vertrouwen!

Misschien helpt het er een getal aan te geven. Dus mensen zijn slecht, maar wie is van alle slechte mensen die je kent of waarvan je ooit gehoord hebt het ergst, geef die een 0. Ken je iemand die net iets minder slecht is, geef die persoon een 1. Enzovoort. Dit kun je doen voor alle gedachten. Ik ben benieuwd waar je uitkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op WIE in jou omgeving lijkt je meeste in dit opzichte? Kan is groot dat dit niet jou gedachten zijn, maar je die hebt overgenomen omdat je dacht dat je zo zou moeten denken.
Onze opvoeders en omgeving hebben een hele grote invloed op ons als we klein zijn. Zelfs de kleinste dingen nemen we ongemerkt over.
Later kunnen we daar last van krijgen, omdat we voorbij een grens gaan en omdat we dit niet meer willen. Daarmee is ook een begin gekomen om te gaan ontdekken wie je zelf bent. Te beginnen met wie je niet bent maar wel doet (en dus hebt overgenomen). Als een ui pel je laagje voor laagje vel van je af en kom je steeds dichter bij de kern die je werkelijke zelf bent. Die velletjes zijn alleen maar ontstaan door invloeden van anderen en in een periode waarin jij afhankelijk was van die anderen (je jeugd/opvoeding).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alweeeeeeeeeer heel waar naar mijn idee ;-) +++++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusssssssssssss!!! :)
Al die gedachten zeggen iets over hoe jij naar jezelf kijkt
Wellicht dat die psycholoog dat ook al verteld heeft, en nog veel meer...........

Zeg het gerust, en draai er geen doekjes om:
- ik ben niet te vertrouwen
- ik ben een egoist
- een wereld met mij is ellendig en slecht
- ik doe geen moeite, want ik ben een zinloos wezen
- ik ben het niet waard om te leven

enzovoort

Bordeline, eetstoornis, whatever, voegt niets aan jezelf toe maar bevestigt dat beeld van jezelf gewoon. Je hebt kennelijk wat, je bent dus niet normaal, en het heeft nog een etiketje ook. Dat bevestigt willen hebben houdt jou gewoon in de slachtofferrol.

Je kunt niet positief kijken naar anderen, als je dat naar jezelf niet doet. Je kunt wel zeggen dat te willen, echter dan zul je jezelf dieper moeten leren kennen, en alles wat je niet van jezelf accepteert duidelijk moeten krijgen.

Wat denk je hier te bereiken, wat je bij die psycholoog niet bereikt?

groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even kort:Ik ben veel,maar egoïstisch hoort daar zeker niet bij!
Ik ben altijd bereid iemand te helpen en heb dat ook altijd gedaan( indien mogelijk)
Ondanks mijn negatieve instelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je reactie is defensief Laurena waarom zou je niet egoistisch [mogen] zijn?
vraag is hier: is egoisme voor jou iets slechts? groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het heel goed wat je schrijft Basaal, kan er ook grotendeels achter staan. +
Hier zou iemand heel veel mee kunnen. Het kan ook heel hard / confronterend overkomen, en/of niet begrepen worden.
Om deze instelling en manier van kijken naar jezelf en het leven te hebben moet je inzicht hebben en niet iedereen heeft dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat egoïsten over het algemeen niet de prettigste mensen zijn.
Natuurlijk is ieder mens wel enigzins egoïstisch maar er zijn grenzen( vind ik).
Al heb ik wel ervaren dat als je eerst aan jezelf denkt je minder snel gekwetst wordt.En dat veel mensen zo toch wel denken.
Overigens ben ik het niet helemaal oneens met je mening over etiketjes.
Ieder vervelend kind heeft tegenwoordig ADHD,iemand die opzichzelf is is gelijk autistisch en kinderen die heel gevoelig zijn zij
hoogsensitief en/ of Nieuwetijdskinderen.( wat dat ook inhoud)
Mensen houden van labeltjes .
Maar Borderline is dus wel een ernstige aandoening en heel moeilijk om mee te leven.
De drang omzelf te snijden, uit te hongeren etc. is destructief gedrag en volgens de psychiater heb ik inderdaad een destructieve persoonlijkheid ,een negatieve levensinstelling en een (morbide ) facinatie voor de dood( heb ook zelf div. suïcide-pogingen achter de rug)
Ik zou willen veranderen, want dit alles maakt mijn leven niet makkelijk .En het moet nog echt beginnen,zeg maar!
Mijn tweelingziel-vriendin denkt dat we elkaar moeten " redden".
Waarschijnlijk zijn we gewoon gek..;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laurena Ik vertel je dat 99,99% van de mensen gewoon egoisten zijn in de ware zin van het woord. Ieder mens namelijk, behalve de Verlichtte, toont zich als ego. Daar is niets mis mee, want het ego is noodzakelijk in de beginstadia van geestelijke evolutie. Als je aan jezelf denkt als persoon, d.w.z. keuzen maakt in je eigen belang, dan wordt je als egoist gezien door andere egoisten
Als je aan jezelf denkt als ziel, d.w.z. keuzen maakt in het belang van jou als ziel, dan wordt je ook als egoist gezien door egoisten
Als je aan jezelf denkt als deel van de Eenheid, d.w.z. keuzen maakt in het belang van de Eenheid, dan word je nog steeds als egoist gezien door egoisten. Hetgeen onjuist is, is het beeld dat wij als ego, van egoist hebben. Het ego stelt zichzelf centraal, zelfs.......... en nu komt het......... als het aan anderen denkt, met anderen bezig is, en zelfs als het in belang van anderen denkt
Want.................. dat voelt wel prettig, men zegt dan: 'daar krijg ik een prettig gevoel van' Is dat minder egoistisch?
Wel, als dat allemaal egoistisch is, wat is dan mis met het ego, of met egoistisch zijn. Jezus, moet wel een heel grote egoist zijn geweest, want hij zette alles aan de kant om de Wil van de Vader te doen. Dat kostte hem zijn leven, en Hij wist dat. Het leverde Hem een groot gewin op, namelijk het Leven met een Hoofdletter 'H'.
Ja, ook Buddha was een grote egoist, hij dacht eraan het lijden te willen overstijgen, het Nirvana binnen te gaan.
Deze 2 mensen wisten echter heel goed wat zij deden, en ook dat zij door een grote massa veroordeeld zouden worden. Beiden werden gedood, door egoisten. Op de rest van je schrijven ga ik niet meer in. Wat je zou kunnen veranderen is allereerst je houding naar jezelf Laurena. Dat is het meest belangrijke, heel egoistisch, maar oh zo heilzaam voor jou als ziel en weet je: je laat een voorbeeld zien hoe anderen er heil van kunnen hebben. Een egoist die andere egoisten in hun ego laat zijn voor wat ze zijn. groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan ik niet helemaal volgen.
Ik ben niet gelovig maar als je het lijden/zonden van de hele mensheid op je schouders neemt(Jezus) is dat dan niet juist ongelofelijk onzelfzuchtig?Dus het tegenovergestelde van egoïstisch ?
Lijkt mij tenminste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laurena Dat Jezus het hele lijden/zonden van de mensheid op zijn schouders heeft genomen is een vertaling van bepaalde christenen die dat perse erdoor hebben willen drukken en nu als onomstotelijke waarheid zien.
Maar dit is een heel andere discussie. Ik wilde in feite zeggen dat egoistisch zijn niet hetzelfde is als 'slecht' maar dat het een houding is die verschillende achtergronden en dimensies kan hebben, en ook per definitie gewoon bij de mensheid hoort. Het gaat erom 'wat is het motief' waarom doen we iets. Jezus was onzelf-zuchtig, als je kijkt naar wat hij verlangde: hij verlangde niets voor zijn ego, zijn persoon, maar hij verlangde wel dat eenieder zou kennen wat Hij Kende, namelijk God in de mens, en dat eenieder die zijn zelf-zucht opofferen zou voor het in dienst staan van de ziel van de mensheid hetzelfde Pad volgt wat ook Jezus gegaan is. Dit is de zogenoemde kruisiging van het lager zelf, het ego, zodat het ware Zelf [God in de mens] geheel tot uitdrukking kan komen [de dood van het ego, is de Opstanding van de ware Mens] Omdat God zowel in als om ons is, is elke daad in het belang van de inwonende God, een daad die egoistisch wordt gezien door andere mensen. In werkelijkheid is het een daad in het belang van allen. Het gaat erom 'ego-istisch' zijn van zijn negatieve klank te ontdoen. Ik wil niemand aanmoedigen maar lekker en alleen voor zichzelf te zorgen en de rest van de aarde te laten verrekken :) Dat is egoisme in zijn negatieve context. Uit zichzelf, is het ego gewoon neutraal groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Laurena: quote: Mijn tweelingziel-vriendin denkt dat we elkaar moeten " redden"
Ik denk niet dat een van jullie gered hoeft te worden. Als er al redden in het spel is dan ben jij de enige die dat voor jezelf kan doen, en zij de enige die dat voor zichzelf kan doen! Stap alsjeblieft niet in de valkuil van zo'n soort vriendschapsrelatie. Die kunnen erg destructief zijn! Het is ook een kwestie van anders naar jezelf gaan kijken en jezelf anders op waarde gaan schatten en dat is denk ik ook wat Basaal deels bedoelt. Je maakt je situatie ook erg negatief (ik ken het hoor! Been there, done that) maar kan je uit ervaring zeggen je komt er geen stap mee verder en blijft in een slachtofferpositie zitten! Het is ook wel makkelijk want het is bekend en verandering aangaan is veel moeilijker en echt dingen gaan verwerken en je volwassen gaan opstellen vraagt nogal wat van je. Ik hoop wel dat je goed begrijpt dat ik de ernst van je problemen niet onderschat hoor, alleen de enige die daar iets aan kan veranderen dat ben jij, e jij zult de keuze moeten gaan maken om weer goed te gaan eten, om niet meer te automutileren geen zelfmoordpogingen te doen, en echt in therapie te gaan werken aan jezelf. En dat is hard werken. En terugvallen zullen er zijn. De eerste stap is jezelf op waarde gaan schatten, en de wereld en dus je gaan richten op de positieve dingen. En vraag je psych je hierin te helpen. Een vriendin die je bevestigt in het negatieve (problemen, we moeten elkaar redden, want we hebben het zo moeilijk) gaat je hierin niet helpen. Ik hoop dat je ook nog mensen om je heen hebt zonder psychische problemen, waarmee je over andere dingen kunt praten (dit helpt mij en heeft mij ook geholpen). En af en toe mag je best een moment pakken dat je je even terugtrekt (een vakantie van de volwassenheid nemen heet dat) met een dekentje op de bank, maar zet dan een wekker en hou je daar ook aan. Nogmaals sterkte
(nav antwoord van Basaal) Als jij niet slecht bent, niet egoistisch, zou het dan mogelijk zijn dat er anderen op deze aarde rondlopen die dat ook niet zijn? Dat kan je helpen relativeren en je stellingen minder resoluut te maken! Mij helpt het om er 'sommige' voor te zetten. Sommige mensen zijn slecht. dat geeft meteen een ander wereldbeeld. Want sommige mensen zijn ook goed. Maar eigenlijk heeft iedereen een goede en slechte kant in zich en maakt iedereen een keuze wat hij/zij daarmee doet. Iedereen heeft donkere gedachten. En iedereen kan enorm liefhebben. Maar mensen worden gevormd door genen en de manier waarop ze opgroeien (nature-nurture) Soms kun je heel negatief over jezelf denken (ook onbewust) terwijl dat helemaal niet nodig is en daardoor niet van een ander kunnen houden of jezelf niks gunnen (eten bijv. of liefde of het leven).
Ik had ook het idee: de wereld is slecht en ellendig, en de mensheid is een virus en wij maken alles kapot en dat soort dingen. Dat komt steeds nog wel eens naar boven maar ik kan nu ook de goede dingen zien en ertegenover zetten. Namelijk dat wij ook in staat zijn tot mooie prachtige dingen. Want het is niet alleen zwart en ook niet alleen wit. Wat de anderen ook al zeggen. Er wordt prachtige muziek gemaakt, kunst. Misschien doet het jou (ook) pijn of verdriet om een moeder te zien die een baby liefdevol verzorgt vanwege je eigen verleden, ik kan daar nu het mooie in zien. Ik kan het mooie zien in kleine dingen maar je moet jezelf er echt in trainen. Voel de zon op je huid. Het genieten als iemand je een aai geeft, als je lacht naar iemand en die lacht terug, als je zelf vriendelijk bent krijg je vaak ook vriendelijkheid terug, maak een praatje met onbekenden, ik bedank altijd de buschauffeur bv, ook ben ik er achter gekomen dat ik acties van anderen vaak slechter kan interpreteren dan ze zijn. Daar kom je alleen maar achter door na te vragen. JE onthoudt ook sneller de slechte dingen omdat die je meer raken (nl die ene keer dat iemand niet gedag terug zei bv, naast alle keren dat dat wel gebeurde) en vaak is dat niet eens persoonlijk bedoeld. Iemand kan het niet gehoord hebben, teveel met zichzelf bezig geweest zijn, je niet herkend hebben, oid en als jij het persoonlijk opvat is meteen je schema weer bevestigd van dat mensen niet deugen of slecht zijn. Mijn advies pak een schriftje en schrijf elke dag twee positieve dingen over jezelf op (die je gedaan hebt of wat je leuk vind aan jezelf) vervolg in reactie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en 2 dingen die je leuk vond aan andere mensen.
ik hoop dat het je kan helpen! sterkte en succes want er is echt meer dan alleen rottigheid op de wereld hoor, dat heb ik zelf ondervonden nu!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd weer passen we [soms of vaak] bepaalde zaken in een bepaald oordeel
Iemand of iets zou slecht zijn, of goed.....
dat oordeel zegt alleen iets over hoe wij naar iets kijken
en vaak is het gewoon aangepraat wat is nu in hemelsnaam slecht of goed, meer dan het oordeel van een ego dat zichzelf bepaalde normen stelt??? slecht en goed bestaan niet los van elkaar, het zijn tweelingen
hoe wij ernaar kijken, is perceptie, niet de waarheid ik zie overigens een aangename toenadering in je reactie ladylien, en ook dat is uiteraard perceptie van mijn kant groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Ladylien, mooi verwoord en mooi advies.
Ben het eens met Basaal.
Wat is goed en wat is slecht? Niet meer en niet minder dan persoonlijke waardeoordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ladylien:ik wil je even bedanken voor je uitgebreide antwoord.
Dank je voor de moeite.
Sommige mensen zijn natuurlijk best aardig, zoals jij nu..:-)
Dat besef ik best.
Maar ik heb om verschillende redenen mijn vertrouwen in de mensheid wel verloren, dat gaat niet zomaar over.
Ik bedoel : als je je eigen familie niet kan vertrouwen..
Dit is echt niet zonder reden.
En het gevoel dat ik waardeloos, nutteloos etc. ben overheerst alles.
Ook nu op dit moment.
Niets maakt me echt blij.Ik zie de zin van het leven gewoon niet...
Ik wil graag uit deze negatieve spiraal,ik zie echt alles somber in.
Ik snap gewoon niet hoe het mensen
lukt gelukkig te zijn in deze wereld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laurena: graag gedaan, ik herken heel veel in je verhaal hoor, en ik hoop dat je kunt geloven en de hoop kunt krijgen, de vechtlust kunt behouden dat je hier ook weer uit kunt komen. Het zijn erg depressieve gedachten. Als je gaat nadenken over: 'De zin van het leven' wordt het ook erg groot en vaag. Misschien kun je kijken naar hoe jij je leven invulling en vorm wilt gaan geven, nu op dit moment en in de nabije toekomst, en even loslaten hoe het op dit moment in Amerika gaat, of Japan. (ik heb echt de tip gekregen geen nieuws meer te kijken een tijd omdat het me te erg aangreep en dat helpt). Dus wat zijn je doelen nu en op korte termijn? Beter eten? beter voor jezelf zorgen? Geen zelfmoordpogingen? Leuke dingen met een vriendin ondernemen? School of (vrijwilligers)werk evt? En hoe ga je dit bereiken. Wat en wie heb je nodig om dit te laten slagen? Vraag je therapeut ook om praktische tips om je hierbij te helpen. Gebruik je medicijnen? (ik weet niet of je ook last van een depressie hebt?). Jij bent opgegroeid (naar ik begrijp uit je schrijven) in een erg onbetrouwbare gezinssituatie. Dit vormt je wereldbeeld. Want zo groot was jouw wereld toen je klein was. Het is moeilijk om nu je blik te verruimen en aan te passen en te zien dat niet iedereen en alles zo is als jouw familie. Heel veel mensen/gedragingen zullen jou triggeren en herinneren aan je familie zolang je dit nog niet verwerkt hebt en zo lijkt t of de hele wereld slecht is. Blijkbaar heb je ook een negatief geloof over jezelf meegekregen van vroeger uit dat je waardeloos en nutteloos bent. Ook dit kun je gaan omzetten naar iets positiefs (zie ook nog mijn reactie bij Basaals antwoord). Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ladylien: ik wil je toch weer even bedanken voor zo'n uitgebreide reactie.Knap trouwens hoe jijzelf zo'n grote omschakeling hebt kunnen maken in je leven, dat zie ik mezelf nog niet zo snel doen.
Ik ben al blij als ik de dag een beetje doorkom, een rustige nacht heb gehad( zonder nachtmerries), heb KUNNEN eten en niet de drang voel mezelf te snijden.
Klinkt wel hopeloos zeg..
Het zo zoveel simpeler moeten zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GA erin geloven dat het wel kan! En volgens mij mag je ook hartstikke blij zijn als je de dag doorgekomen bent en hebt een rustige nacht gehad zonder nachtmerries, waarin je hebt kunnen eten, en geen drang gehad hebt om te snijden. Want kijk eens wat je dan al bereikt hebt! Het is kijken naar het positieve weet je nog!?! Dat scheelt zoveel. Ik denk echt dat je jezelf daarin moet gaan oefenen. Dat helpt echt.
Kijk ik ben er ook nog niet, ik zit bijv ook nog steeds in de WAJONG en zou alleen naar t negatieve kunnen kijken: ik heb nog geen werk, ik kan toch niks want ik kan toch niks aan ben ik veel te zwak voor want als t niet goed met me gaat dan moet ik afhaken en dan ben ik onverantwoordelijk en ik zit veel te veel thuis en ik ben anders dan anderen en ik heb nog steeds veel medicijnen waar ik niet zonder kan en ik ben een schijtlaars en die stomme herbelevingen en ik stel me aan en heb nog steeds neigingen om mezelf wat aan te doen, mn structuur is niet goed enz enz enz, maarrrrr
als ik kijk naar waar ik vandaan kom.....
en waar ik nu ben!
en alles wat er nu is naar het positieve draai:
ik heb weleens neigingen om mezelf wat aan te doen maar ik doe het nooit!
ik heb medicijnen die me helpen want ik voel me veel beter!
ik heb herbelevingen maar zit goed in het therapieproces dus dit gaat uiteindelijk ook over
ik zit nu nog veel thuis maar stapje voor stapje ga ik meer de deur uit
enz enz. voorbeelden voor jou:
- ik heb vandaag een boterham en een bakje yoghurt gegeten!
- ik heb niet gesneden vandaag terwijl ik wel de neiging had!
- ik heb de warmte van de zon op mn gezicht gevoeld
- ik heb een fijne droom gehad (en denk er overdag nog eens aan terug)
dat soort dingen. Ik hoop echt dat het je gaat lukken Laurena, maar je moet je er wel voor inzetten en ervoor kiezen om beter te worden!
-Mensen zijn slecht.
of geef ik ze geen kans om te laten zien dat niet iedereen slecht is?

-Mensen zijn niet te vertrouwen.
dus ik vertrouw ook maar de mensen niet die misschien toch te vertrouwen zijn want dat is veel makkelijker

-Mensen zijn egoïstisch
waarom proberen ze me hier op GV dan te helpen?

-De wereld is een slechte,ellendige plek.
de zon schijnt, je kan lachen met vrienden en kennissen, uitgaan, schik maken of belet je jezelf dit?

-Waarom moeite doen voor de toekomst.Je gaat toch dood,uiteindelijk .
de tijd ertussen kan je nuttig invullen, dood gaat iedereen maar je hoeft er niet op te wachten.

Borderline en een eetstoornis zijn geen makkelijke dingen maar het is ook geen excuus om zo te denken, het kan verklaren waarom je zo denkt.
juist omdat je weet wat je hebt kan je leren hiermee om te gaan. het is dus geen naar labeltje, maar een duidelijkheid over jou als persoon en je kan handvaten krijgen om dit dragelijker te maken.

je psych heeft gelijk, niemand kan gelukkig worden als ie om welke reden dan ook niet lekker in zijn vel zit. echter is hij de persoon die je hierin kan begeleiden. lukt dit niet dan kan je verder kijken naar hulp die hierbij aansluit.

accepteren dat die gedachten er zijn is prima, maar bewijs jezelf dat het gedachten zijn die niet reëel zijn. sta jezelf toe om anders te ervaren zodat je dit als uitgangspunt kan gaan zien, en niet het negatieve.
iedereen maakt weleens een misstap, vertrouw je de mensen die dit vertrouwen schaden, maar dat is het leven, en ook hier kan je van leren dus laat het niet alles bepalend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ mee eens, nuance aanbrengen helpt echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, en dan maakt het niet uit waar het probleem ligt. acceptatie is het startpunt (weten wat de valkuilen zijn en hiermee om leren gaan) met hulp want met borderline is het gewoon niet makkelijk, maar zeer zeker niet onmogelijk al heeft het invloed op alle aspecten van het leven. de eetstoornis kan hier een gevolg van zijn, maar het hoeft natuurlijk niet. vertrouwen in jezelf hebben, dan is er heel veel mogelijk :)
Beste Laurena,

Ik ben zelf opgenomen geweest en ook een aantal jaren onder intensieve behandeling geweest, dus ik weet waar ik over praat!

-MENSEN ZIJN SLECHT, NIET TE VERTROUWEN, EGOISTICH?
Elke keer als je die gedachte krijgt moet je het proberen te negeren. Ik heb zelf ook ooit zo gedacht, maar daar kom je echt geen steek verder mee. Probeer je absoluut niet af te vragen waarom je dit allemaal denkt! Dat moet je eerst van jezelf accepteren, en precies op dat moment, is het ergste gedachte al weg! Ga absoluut niet jezelf dwangmatig verbieden om dit te denken, want daar word je niet bepaald vrolijker van! Probeer anders eens een praatje te maken met iemand waarvan je denkt dat die niet te vertrouwen is. Als dat te moeilijk voor je is, kan je gewoon de weg aan diegene vragen om alleen eens te kijken hoe zo iemand reageert. Je zal vanzelf zien dat iedereen andere reacties geeft. Geen mens is hetzelfde, en mensen die er onguur uitzien, kunnen de aardigste mensen zijn! Ben dus niet bang dat je met de verkeerde te maken hebt!
Egoistisch? Ja, die mensen bestaan zeker wel. Maar niet iedereen is 100% ego. Mensen zijn vaak maar 5minuten ego, en dat heeft vaak een reden: ze hebben haast, zitten niet helemaal lekker in hun vel, en hebben daardoor even tijdelijk schijt aan alles.

WERELD IS EEN SLECHTE ELLENDIGE PLEK?
Er zijn inderdaad veel slechte ellendige plekken, zoals die top mensen bij de ING met hun bonus, de directeuren van kerncentrales en directeuren die niet genoeg toezicht houden zodat er een olieramp van BP kan worden voorkomen.
Denk bij jezelf dat jij het goed doet, en laat van jezelf geen ING topman/vrouw maken, en ook geen hoog-in-de-bol directie lid.
Blijf jezelf, en ga je droom achterna, alleen dan word de wereld voor je een paleis! Probeer ook minder nieuws te kijken, want daar kan je ook heel depressief van worden.

WAAROM MOEITE DOEN VOOR DE TOEKOMST?
Je bent iemand, en ik zelf geloof erin dat jij (je eigen wie je bent, je bewustzijn) mee gaat naar een volgend leven, of een andere plek zoals: hemel, of een dier in een volgend leven, of misschien wel weer een nieuwe baby. Of als er andere planeten bestaan, zou je daar ook heen kunnen.
Als je hier niet in gelooft, kan je in ieder geval aannemen dat het leven heel lang gaat duren! Alle ervaringen die je opdoet, neem je mee naar je toekomst. En die heb je ook nodig in de toekomst! Of dat nou op deze aarde is, of in een volgend leven..je hebt ze ooit weer nodig!

Blijf geloven in de toekomst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat het heel moeilijk is om opeens te veranderen, en positief te gaan denken. Waarschijnlijk lijkt het onmogelijk. Probeer het toch.
Spreek met jezelf af, hoe onmogelijk het ook is om je eraan te houden, dat je niks negatiefs meer denkt. Probeer je echt hieraan te houden. Plak overal op de deuren, ramen, tafels, wc's, enz. briefjes met de tekst POSITIEF!
Probeer dan ook zo te denken.
Als je een negatieve gedachte hebt (wat veel gedachten helaas zijn), hou deze vast en richt je aandacht erop. Probeer hem om te vormen tot een goede positieve gedachte. bijv: 'Ik haat deze dag!'omvormen tot 'Ik ga hier alsnog een geweldige dag van maken!'
Dit lijkt inderdaad onmogelijk, en dat is het in het begin ook. Maar hou vol. Je zult merken dat je je veel beter voelt. Blijf dit zo lang mogelijk volhouden, tot het automatisch gaat.
Je mag gewoon geen enkele negatieve gedachte meer hebben. Zet alles om in positieve dingen. Geloof erin!
Dit is heel moeilijk, en vooral om het vol te houden als er andere mensen zijn. Probeer het toch. Je hebt van jezelf een zeer sterke drang in negatieve dingen. Probeer deze drang te gebruiken in positieve dingen.
Vind iets dat jezelf écht gelukkig maakt. Het hoeft niet te bestaan, een gedachte, herinnering, hoop of droom is goed. Alles. Als jij je er maar geweldig bij voelt.
Als je het niet meer ziet zitten, probeer (onmogelijk, ik weet het, maar toch is het mogelijk) dan deze gedachte op te roepen en richt je erop.

Goed, ik weet dat dit verhaal heel zweverig en weet ik wat klinkt, maar dat is het echt niet hoor. Ik geloof eigenlijk niet in dit soort dingen. Maar probeer het toch. Het werkt echt.
En nog een hele goede tip: lees het boek 'the secret'!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja, ik weet dat ik de hele tijd 'onmogelijk' roep, maar dat is enkel omdat je dat denkt als je het probeert. Als je het volhoud en echt probeert, dan lukt het zeker.
Ik ken zelf niet iemand met Borderline, dus ik weet niet echt of dit ook kan, maar een vriendin van me is zelf wel erg depressief geweest (ook ik behandeling) en dit hielp haar er echt bovenop.
Hoe moeilijk het ook is, probeer het!
Lees vooral het boek! Een echte aanrader!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is zo goed aan dat boek?
Ik heb er wel van gehoord maar weet er het fijne niet van.
Ik snap nooit zo goed hoe een boek je leven kan veranderen maar ik sta open voor ( bijna) alles.
Ik ben echt op een doodlopende weg beland.
Het is fijn dat zoveel mensen met zoveel verschillende opties komen uit, vooral, eigen ervaring.
En dat ervaar zelfs ik als positief!:-)
Ik kan ook heel negatief denken, ik kan me negatieve dingen in mijn hoofd halen die nooit gaan gebeuren en zeer onwaarschijnlijk zijn. Dus ik weet wat het is om negatief te denken.

Ik strijd er ook tegen, dus.

De volgende oefening heb ik zelf verzonnen, mijn psychologe vond het een goede.
Het is heel simpel: Probeer van alles wat je ziet het goede, het positieve te zien.
Zo kon ik me ergeren aan mensen die in de weg stonden te roken. Nu denk ik: wat genieten ze lekker van hun sigaretje...
Kinderen die gillen buiten: ze hebben blijkbaar plezier, goed dat ze buiten spelen.
Regent het? Gezellig om binnen te zitten, en goed voor de planten
Etc. etc...

En, nee, natuurlijk zijn er dingen waar ik ook geen positieve kant aan zie. Maar bij heel veel dingen wel...
Als je je best doet zit aan heel veel dingen wel ergens een positieve kant. Probeer die eens te vinden, maak er een sport van.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwilliger worden ... doe iets voor andere mensen ...
Je zult veel mensen zien dat het veel erger kan zijn dan jou, dat er wel veel goede mensen zijn op de wereld, en je gaat je nuttig voelen ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dag Laurena, het eerste wat ik bij jou antwoord voel is dat je heel onzeker bent. Je eindigt je gesprek met: Noem me geen emo. Je moet van jezelf houden. En als mensen het zeggen so what?! Jij weet wel beter, andere mensen die dat zeggen kennen geen waarde aan zichzelf, sta hier boven. De mensen die het dichtst bij je staan houden van jou zoals je bent. Probeer niet helemaal te veranderen.
De vraag hoe kan ik positiever worden/denken, is een vraag die alleen jijzelf kunt beantwoorden en waarmaken. Follow your heart. Je moet geloven in je kunnen, doen en geweten. Wees niet bang dat mensen een oordeel hebben, want soms denk je dat iemand iets vind van je maar dat is jouw denkwijze, soms is dat juist niet goed om te doen. Want dit valt en staat met verwachtingen die je hebt van mensen. Verwachtingen zijn er om teleurgesteld te worden. Live your life. Soms heb je vast het gevoel dat je heel boos op jezelf bent, maar de grap is dat je eigenlijk baalt van iemand anders zijn of haar gedrag en dat je dit niet kunt veranderen en dat je daar dus geen grip op hebt. Dit moet je loslaten, als je dit loslaat en gewoon ruim denkt is het leven een stuk leuker.
Ik merk ook in je verhaal, dat je vaak gekwetst bent door mensen, je hebt geen vertrouwen meer. Ga eens in bed liggen en doe je ogen dicht en denk aan de mensen die je hebben gekwetst, teken ze en verbrand deze papieren en start opnieuw, je moet niet blijven hangen in het negatieve. Het is niet jouw schuld die andere mensen hebben een vriendschap kapot gemaakt met je dat is hun probleem, jij bent leuk zoals je bent dus vertrouw daar op.
Ik weet niet of je ook een hobby hebt, waarin je je agressie in kwijt kunt, maar rennen helpt ook of even lekker heel hard schreeuwen in een open veld of zo iets.
Het wordt zo een heel lang verhaal zie ik al. Het laatste wat ik je wil zeggen is, luister het nummer- Don't worry, be happy van Bob Marley wanneer je je kut voelt.
Geniet van elk uur en elk moment want morgen is onbekend zeg ik altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dat onzekere valt nog mee hoor.
Wel een heel laag zelfbeeld.
Mijn leven niet de moeite waard vinden, mezelf nutteloos,leeg en waardeloos vinden,denken dat ik er maar beter niet meer kan zijn..
Alsof ik constant voor een donkere afgrond sta.
Heel moeilijk.
En wat dat Emo betreft:het lijkt wel een trend om te zeggen:"Ik ben Emo en ik snij mezelf"
Want dat is in.
Ik zie dat hier op GV vaker.
Mijn broer pest me wel eens:Je bent zo Emo!
Maar dat is echt een grapje. Hij bedoelt het goed en staat altijd voor me klaar.
Hij is echt een fijne jongen en een grote steun.(Dat is dus wel positief!)
Hij geeft veel om me.Nu moet ik nog van mezelf leren houden..:-(
Ik zou je graag even een voorbeeld willen geven die mij enorm heeft geïnspireerd.

Viktor Frankl was een jood en heeft in enkele concentratiekampen gezeten tijdens de 2e wereldoorlog. Zijn ouders, zijn broer, en zijn vrouw zijn allemaal vergast. Hij werd gemarteld en talloze keren vernederd. Elk ogenblik kon hij worden ingedeeld bij de mensen die naar de gaskamers moesten of bij de "gelukkigen" die de lijken moesten opruimen en verbranden in de ovens. Op een dag stond hij naakt en alleen in een kamertje. Geleidelijk kwam hij tot besef van iets wat hij later zou betitelen als 'de ultieme menselijke vrijheid' - iets dat de nazibeulen hem niet konden afnemen. Ze konden zijn omgeving controleren, ze konden alles met zijn lichaam doen, maar Viktor Frankl was een wezen dat zich van zichzelf bewust was en dus naar zichzelf en zijn omgeving kon kijken. De basis van zijn identiteit was nog steeds aanwezig. Hij kon zelf bepalen in welke mate alles wat er gebeurde hem wezenlijk zou raken.

Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat mensen ALTIJD kunnen kiezen. Er word ons iets aangedaan, in hoeverre laten we ons daardoor beïnvloeden? Worden we depressief, argwanend, sceptisch? Of kiezen wij bewust iets anders waardoor mensen geen invloed op ons humeur en gedrag hebben en volgen wij ons gevoel naar iets dat we WEL willen.

Mocht je graag willen weten hoe het met Viktor Frankl afliep, geef het dan even aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap wat je wil zeggen.
Maar is dit ook niet het perfecte voorbeeld hoe onvoorstelbaar wreed mensen kunnen zijn tegenover hun medemens....?
De tweede wereldoorlog,concentratiekampen,
miljoenen doden.
Mensen zijn in staat tot veel slechte dingen.
Het zou weer kunnen gebeuren, daar ben ik van overtuigd,helaas...
Maar deze man,Viktor Frankl,heeft dit alles dus overleefd?
Bewonderenswaardig als je dan nog positief naar je medemens kan kijken.Zo iemand verdiend ieders en alle respect.Dat vindt ik dus wel..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zou je het inderdaad kunnen zien, er gebeuren ook absurde dingen door mensen die niet goed te praten zijn. Ik hoop dat je enigszins ook inziet dat het er hier niet alleen om gaat dat hij positief naar zijn medemens blijft kijken. Hij handelde vanuit zijn eigen 'ik'. Die 'ik' zorgde voor een positieve houding richting de toekomst. Hij zag zichzelf weer lesgeven. Iedereen bezit een eigen 'ik' een eigen identiteit die niemand je kan afpakken. Ook al die slechte, onbetrouwbare en egoïstische mensen zullen dit nooit af kunnen pakken. Jij bent uniek, mooi zoals je bent, niemand hoeft zich beter of minder voor te doen dan dat hij of zij is. Vertrek dus altijd vanuit je eigen 'ik', heb jezelf lief, pas dan kunnen we andere mensen echt iets geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
For the record: Frankl heeft het inderdaad overleefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je antwoord nog eens gelezen en besef dat je wilde zeggen dat Viktor Frankl in zichzelf bleef geloven,ondanks alles.
Dat hij kon geloven dat het leven, de toekomst nog de moeite waard kon zijn.Ja,dat is wel het ultieme voorbeeld hoe iemand positief kan blijven.Ik denk dat weinig mensen hier toe in staat zijn.In die mate althans.
Ik neem aan dat Viktor Frankl inmiddes wel overleden is(?)
Anders moet hij nu wel heel erg oud zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is in 1997 overleden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Viktor_Frankl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je hoor
Je kan proberen jezelf zoveel mogelijk te omringen met lieve mensen die je wel vertrouwt (je ouders, je beste vriendin, etc.).
En je kan je ook verder omringen met fijne dingen: je lievelingsmuziek, je lievelingsbloemen, mooie plaatjes, fijne geuren, zachte stoffen; dingen waar je van kan genieten en je fijn bij kan voelen.
En proberen vaker dingen te doen die je wel fijn vindt, films kijken, dansen, in de natuur zijn, wat vind je leuk?

Als je je zoveel mogelijk tussen fijne mensen, dingen en handelingen bevindt, wordt het makkelijker om te voelen dat niet iedereen slecht is, dat niet de hele wereld een vervelende plek is.

En vooral jezelf het niet kwalijk nemen als je er niet van geniet, het genieten is geen verplichting. Wees zacht voor jezelf, je verdient het om te genieten en je fijn te voelen, maar het is geen verplichting, je hoeft het niet te forceren, als je je niet fijn voelt, dan mag dat vervelende gevoel er ook gewoon zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn advies is om bij de psycholoog weg te gaan om dat deze je "ziekte" in stand houdt. Je bent in een ongelijke behandelpositie waarbij de psycholoog de antwoorden heeft en jij bent ziek en hebt een verstoord beeld dus zal hij het wel weten, dit maakt dat je afhankelijk wordt en je negatieve gedachten in stand worden gehouden, je zelfvertrouwen vergroot je hier niet mee, de weerstand die je hebt om jezelf te veranderen wordt alsmaar groter.

Ik zou weg gaan bij de psycholoog en iets alternatiefs zoeken, trainingen, coaching, en hobby's.

Want mensen zijn soms ook slechts, sommige mensen zijn niet te vertrouwen en mensen zijn van nature ook egoistisch om te overleven.

Je gaat ook dood en weet ook niet wat je eindbestemming is, maar ten tijde dat je op aarde bent is het wel fijn om deze tijd zo aangenaam mogelijk door te brengen.

Als jij naar een pretpark bijvoorbeeld gaat dan wil je toch ook in zoveel mogelijk attracties gaan zitten en zoveel mogelijk profijt eruit halen omdat je een waardevol ticket hebt die je alle mogelijkheden biedt in dat pretpark?

Als je dan vervolgens de dag erop zit en je naar huis gaat heb je er een aangenaam gevoel aan over gehouden.

Zo is het ook met het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je iets slecht denkt, moet je genieten van de kleine geluksmomenten, bv. als je je heel vrolijk voelt, moet je daar lang aan na denken, of hopen op dingen. zoals van morgen ga ik naar de bios, met vrienden enzo van YES YES YES.

dat houd mij altijd gelukkig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geniet van het leven, van de kleine dingen, ga mensen waarderen om wat ze wel doen ipv haten om wat ze niet doen.

door te beginnen met als iemand iets doet hem daarvoor te bedanken,
dingen doen waar je andere mee kan helpen enz.
dat geeft een goed gevoel.
als je toch denkt waarom leven voor de toekomst als je toch dood gaat, ga dan leven in het nu voor anderen
probeer anderen te helpen, dat geeft echt een goed gevoel

Toegevoegd na 7 minuten:
hier even een aanvulling:

dit schreef ik ook als reactie op iemand zijn antwoord

ik geloof niet in god of allah, maar ben uitermate positief, ik zou mijn leven een 9 geven op een schaal van 10, terwijl ik nog niks bereikt heb en ook nauwelijks geld heb.

volgens jou beredenering kan dat niet,
hier is mijn uitleg:
leef in het nu en niet al te veel in het later.
morgen kan het allemaal over zijn, dus zorg dat je een goed leven hebt gehad, dat je ook nu geniet

help anderen ook van hun leven te genieten.
niets is mooier dan een ander kunnen helpen

neem afstand van materiele waarde,
ga je niet hechten aan spullen omdat ze duur zijn ofzo
geld waarde is iets anders dan gelukkig zijn

belangijk, waardeer alles wat je krijgt.
het glas is niet half leeg maar half vol

ik ben mijn leven nog lang niet beu en zou het jammer vinden als het nu af zou lopen. maar mocht het toch gebeuren zeg ik met TROTS dat ik een geweldig leven heb gehad, met name dank aan de laatste paar jaren, omdat de ik de slechte dingen achter me laat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja iedereen gaat dood, maar dat is een reden te meer om van je leven iets moois proberen te maken, iedereen heeft positieve en negatieve eigenschappen, meedoen aan stel de vraag is al heel positief!
Je ziet als borderliner oftwel zwart oftwel wit, maar probeer eens een kleurtje te ontdekken....
Hoelang het ook duurt, het komt wél, geloof me!
Hou je vast aan leuke dingen, ook al duurt het niet lang, het komt steeds terug, en het positieve daarvan is, dat het telkens langer zal duren, ik spreek van ondervinding
positieve groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zelf ben niet zo op de hoogt met borderline maar ondanks dat ik dacht dat ik altijd heel positief was Kwam ik door de volgende tip erachter dat ik heel veel dingen als vanzelf sprekend beschouwde

positiviteit heeft namelijk te maken met dankbaarheid? vraag je zelf eens af waar ben ik allemaal dankbaar voor

ik kreeg de tip om s'avonds voor het slapen gaan een kladblokje te pakken en eens drie dingen op te schrijven waar ik dankbaar voor was. en toen ik dit probeerde kwam ik met moeite op 3 dingen maar naarmate de week vorderde kon ik steeds meer dingen bedenken! soms kleine dingen "zoals een vogeltje dat je hebt horen fluiten of een mooie kleur, een glimlach van iemand enz.

probeer het maar ik ontdekte zelfs dat doordat ik met positieve dingen bezig was voordat ik ging slapen ik uitgeruster wakker werd.

ik hoop dat je er wat aan hebt
1 ding kun je al opschrijven mensen bij GV die graag willen dat het goed met je gaat.

succes

groeten mealycook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Mooi van eenvoud en zo doeltreffend :-)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens mealy ;-)
zonde dat je zo negatief in het leven staat. probeer een al die negative gedachtens om te zetten in positive gedachtens. Als je geen verzet biedt tegen het leven, verkeer je in een toestand van genade, welbehagen en lichtheid. Deze toestand is niet meer afhankelijk van hoe het om je heen is, goed of slecht.” probeer meer te leven in het nu en alles te aanvaarden zoals het is. je zit nu in een fase dat het allemaal tegen zit werk aan jezelf en probeer de mooie dingen van het leven te zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou al kunnen beginnen met een lijstje te maken met de volgende informatie:
- mensen zijn leuk, ik heb ze alleen niet goed begrepen
- de wereld is wonderlijk mooi, ik heb er alleen nog niet zo heel goed naar gekeken
- doodgaan is een illusie want hoe kunnen levenden anders contact maken met die doden
- na dit leven moet ik hoe dan ook verder bouwen aan mijn eigen mooie wereld dus kan ik er maar beter NU mee beginnen.

Een positieve ingesteldheid begint bij positieve Gedachten.
In jouw geval kan het iets langer duren vooraleer positief denken een gewoonte wordt doch wanneer je écht iets leuks van jouw leven wenst te maken dan kan dat op eender welk moment en in eender welke situatie.

De beste helper in 'nood' is de Glimlach omdat de Glimlach 'slapende' hersendelen activeert die ons aanzetten tot Win-Win-Denken. Dat wil zeggen dat je zowel het NUT en/of e Noodzaak van zowel het zogenaamde positieve als het zogenaamde negatieve gaat inzien.

Ons brein is als een computer en slaat alles op wat via onze Gedachten de revue passeert. Als je jouw persoonlijk computerbrein en/of Gedachte-gangen niet op tijd 'kuist' dan loopt op termijn alles vast. Glimlachen, Schaterlachen, neuriên, zingen enz. zijn efficiënte hulpmiddelen om jouw Gedachten langs Zuivere Win-Win-banen te leiden.
De Informatie die het meest door onze gedachten-Gangen razen zijn de Manifestatie-winnaars in onze persoonlijke leefwereld. Je staat op met het soort gedachten waarmee je bent gaan slapen. Dus ga bewust Glimlachend en met vrolijk stemmende gedachten slapen en blijf dit Consequent volhouden.

Dit vraagt aanvankelijk Discipline en Doorzettingsvermogen doch het Loont om jezelf deze wonderlijke energie-stootjes te gunnen.
Ik heb er een boekje over geschreven en je mag het altijd opvragen door me een mail te sturen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je uitgebreide antwoord en adviezen.
Ik neem aan dat jij dat bent op dat fotootje(?)
Je straalt zelfs van die foto uit dat je positief,tevreden en relax bent( vind ik)Klopt dat?
Ik zou willen weten hoe dat kan want voor mij bestaat dat niet.
Ik moet leren mijn negatieve en ( zelf)destructieve gedachten om te zetten naar positieve en constructieve gedachten om de kwaliteit van mijn leven te verbeteren(beweert mijn psych)en ik kan dat gewoon niet!
beste Laurena,

Als je eenmaal in de spiraal zit van negatief denken is het erg lastig om eruit te komen. Ik heb je energiewaarde gemeten ( dit is je levensenergie) deze is erg laag. Dit veroorzaakt de negatieve gedachte en het doemdenken.

Wanneer je negatieve emoties (energie) voedt met aandacht (er veel aan denken), versterk je de emotie (energie), door de oplossing (positieve emotie/energie) voorop te stellen,verdruk je de negatieve emotie (energie) en zal er verbetering optreden

Ieder huis of gebouw heeft zijn eigen energieveld. Ook de mensen die erin leven en werken hebben hun eigen energieveld. Dit energieveld bij zowel jezelf als het pand waar je in verblijft, kan verstoord zijn door een verscheidenheid aan gebeurtenissen.

Er is een diversiteit aan oorzaken te noemen.

Een paar voorbeelden:

1.Een gebeurtenissen met een sterke emotionele lading bijvoorbeeld een ziekte of ruzies van de huidige of vorige bewoners

2.Natuurlijke verschijnselen als aardstralen, verstoorde Leylijnen aanwezige breuklijnen en kruisende wateraders

3.Technische invloeden van bijvoorbeeld; hoogspanningskabels, masten van GSM, UMTS etc, of je eigen elektrische apparaten.

4.Verbouwingen die de natuurlijke energiestroom kunnen onderbreken of blokkeren.

De eerste stap die je moet zetten naar een positiever leven is jezelf en je huis energetisch laten reinigen, hierdoor zal de energie in je lichaam en huis weer gaan stromen, daarnaast heb je intensief begeleiding nodig om de positieve energie die je dan in je leven krijgt ook vast te houden.

Geloof in jezelf en geloof in een positief leven
Heel veel succes !!

groet
Freek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Laurena,
volg de raad van Eric Idle, always look on the bright side of life.
http://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ&feature=related
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha ,hier moet ik gewoon snel op reageren.
Mijn broer stuurde mij vannacht de link op YouTube van Always look on the bright Side of life!
Hij had zelf net Life of Brian gedownload!;-
Is dat toevallig of niet?!;-)
Je bekijkt alles in het uiterste. Jij denkt alleen in zwart/wit terwijl daar tussen nog allerlei grijs tinten zijn. (dat is,zoals je waarschijnlijk wel weet een kenmerk van borderline.)
Ik denk dat je moet nagaan waarom je zo denkt, waarom zijn mensen volgens jou niet te vertrouwen?
En heb je ervaring met mensen die in jouw ogen egoistisch zijn, niet te vertrouwen en slechte dingen doen?

Om positief te kunnen denken moet je leren omgaan met de negatieve zaken in het leven, en er een positieve wending aan geven. Jij denkt dat alle mensen niet te vertrouwen zijn. Stel, je ziet een vrouw over straat lopen, en daarbij ga je er meteen van uit dat zij iets slechts van plan is,die gedachten gaan dus al door je hoofd. Je kan het ook van de andere kant bekijken; bekijk eens hoe ze er uit ziet,wat voor kleding ze aan heeft, ziet ze er echt zo slecht uit als jij dacht? Hierbij kijk je al naar heel andere dingen. En op deze manier gedraag jij je ook minder wantrouwig, waardoor mensen zich waarschijnlijk ook opener opstellen voor jou.

Het gaat niet zozeer om de situatie, maar om de manier hoe jij die situatie interpreteert en hoe jij je voelt en gedraagt. Natuurlijk zijn niet alle mensen goed en te vertrouwen, maar ook heel veel mensen wel.
Je kan de wereld niet veranderen, maar wel de manier waarop jij er mee omgaat.

Bekijk de mooie kanten, stel doelen in je leven, ga na waar je plezier in hebt, en leer vooral genieten.