Als je midden in de nacht wakker word en geluiden hoort die er niet zijn hoe komt dat?

Ik word heel vaak wakker rond 3:00 En dan hoor ik hele harden klappen alsof mijn huis instort dit is behoorlijk eng en ik blijf het maar krijgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
20.5K

Antwoorden (3)

Wanneer er geluiden worden gehoord die er niet zijn, spreekt men van akoestische, auditieve of gehoorshallucinaties. Onder deze vorm valt ook het horen van stemmen zonder dat er iemand spreekt, de meest voorkomende vorm van hallucinatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dit soort verschijnselen alleen maar hebt rondom het slapen, hebben we het over hypnagoge (bij het inslapen) of hypnopompe (bij het wakker worden) hallucinaties. In feite zijn het droombeelden, of in dit geval droomgeluiden die optreden terwijl je al half wakker bent. Dat heeft te maken met het feit dat bepaalde delen van je hersenen al/nog in de droomslaap zijn, en andere delen niet. Het kan samengaan met dingen als slaapverlamming, en ook iets als het 'valgevoel' bij het in slaap vallen is een verwant verschijnsel. Het is niet ernstig, en zodra je weet wat het is, hoef je er ook niet bang voor te zijn. Behalve dan dat het op het moment dat dit gebeurt, soms beangstigend kan zijn als je nog zover slaapt dat je niet doorhebt dat het niet echt is allemaal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog als aanvulling: een 'gewone' auditieve hallucinatie, midden op de dag dus, zou duiden op een psychiatrische stoornis zoals een psychose. Het is immers niet normaal dat je dingen hoort die er niet zijn. Maar als randverschijnsel bij het in slaap vallen of bij het wakker worden, dus de hypnagoge en hypnopompe hallucinaties, hebben daar niets mee te maken, en zijn onschuldig. Het kan trouwens allerlei vormen hebben: van het horen van voetstappen of het roepen van je naam tot meer vage geluiden als suizen of fluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie duidelijke uitleg!
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat dacht ik ook. Pas nadat ik was begonnen te lezen en dacht: "mooie duidelijke uitleg", zag ik dat dit een antwoord van Lies12 was. En toen dacht ik: tja, hoe kan het ook anders? Dikke + van mij.
Uit je verhaal kan ik niet echt opmaken of wat je hoort er daadwerkelijk is of niet. Ikzelf woon in een huis met een houten opbouw om het dak te ondersteunen, dit kan bij inkrimpen of uitzetten inderdaad enorme klappen geven en kan een verklaring zijn waarom je deze geluiden zou horen. Dat het vaak rond 3 uur 's nachts is is natuurlijk vreemd, omdat in de ochtend en avond de temperatuurverschillen veel groter zijn.