Hoe zou ik mijn circel van negatief zelfbeeld-eenzaamheid kunnen doorbreken?

Ik heb een redelijk laag beeld van mezelf gekregen door nare gebeurtenissen in mijn leven. Langzaam maar zeker ben ik steeds eenzamer geworden. Op dit moment heb ik helemaal geen vrienden of kennissen meer! Doordat ik zo laag over mezelf denk, houd ik mensen ook op afstand, wat de zaak niet ten goede komt... Hebben jullie tips? Ik ben alleenstaand zonder kinderen, 35 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Het beste antwoord

De belangrijkste eerste stap heb je al genomen. En dat is erkennen dat een belangrijk deel van het probleem bij jezelf ligt. Dit is zeker geen teken dat je daardoor minder van jezelf moet denken. Juist niet. Het is knap zelf te erkennen wat het probleem is, dat toe te geven en er dan ook wat mee te doen. Je moet het toch zelf doen, maar dat wil niet zeggen alleen. Hulp vragen is geen teken van zwakte.

Wat je het beste kunt doen, is er positief in staan. Je zult zien hoe positiever en vriendelijker jij bent hoe positiever en vriendelijk mensen terug zijn. Blijf je niet concenteren op wat je niet goed vind, dan bevestig je dat alleen voor jezelf. Ga uit van de dingen die wel goed zijn en je zult uitvinden dat dat stiekem toch best wat is... en het wordt dan ook steeds meer. Als je uitstraalt dat je jezelf niets waard vind en dat ook uit (bovenstaande vraag telt in dit geval niet mee). Hoe moeten anderen je dan zien? Laat ze zelf een oordeel vellen in plaats te vertellen wat ze van je moeten vinden, je zult zien dat dat vaak positiever is dan je zelf verwacht. Geloof me ieder mens, ook jij, heeft goede kanten, kwaliteiten en iets toe te voegen in deze wereld. En ieder mens kan ook voor anderen een verrijking zijn. Maar dat komt natuurlijk niet vanzelf. Dat komt met vallen en opstaan, blijven proberen en energie geven. En er zullen altijd mensen zijn met wie het nooit zal klikken. Persoonlijkheden kunnen gewoon soms niet matchen. Een feit en niemands schuld.

Vriendschappen is altijd een twee richting verkeer. Het moet voor beide leuk zijn. Zo is een keertje klagen niet erg bij goede vrienden of lotgenoten. Kan goede dingen opleveren en lekker van je afpraten. Klaag je echter niet te vaak. Neem niet constant een slachtofferrol in. Laat je nooit constant negatief uit over jezelf. Dit alles lucht misschien wel op. Maar dit vreet veel energie van degene tegen wie je klaagt of (onbewust) vraagt je zelfvertrouwen op te vijzelen. Maar dit is voor de anderen natuurlijk geen leuke bezigheid. Een vriend hoort je aan en helpt je omdat hij/zij wil helpen, om je geeft en graag voor je klaar staat. Dat hoort ook zo. Maar te veel van deze momenten ten opzichte van gezellige tijd of te eenzijdig en het kan de vriendsschap doen eindigen. Hoe priller de vriendschap of hoe fragieler het contact hoe voorzichtiger je hier mee om moet gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ga hier eens mee naar je huisarts en laat je doorverwijzen naar een psycholoog, je moet hier eens goed over praten met iemand die je echt kan helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me een moeilijke situatie!
Als je nog ouders of broers en/of zussen hebt is het wellicht goed hun jou probleem te vertellen. Anders is het zeker aan te raden om professionele hulp te zoeken. Eenzaamheid kan overgaan in depressie en psychoses, waardoor echt slecht kan aflopen. Er over praten met iemand is dus belangrijk.

Verder blijven proberen je zelfbeeld te verbeteren. Ga naar kroegen of uitgaansgelegenheden om mensen te ontmoeten. Maak een praatje en zoek contact. Alleen uitgaan kan je leren namelijk!!!
Maar zelfs een simpel praatje in de supermarkt kan je dag al verbeteren en je zelfvertrouwen omhoog halen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik zo goed vind aan jou, is dat jij heel helder ziet in wat voor positie jij je bevindt. En bovendien zie je in dat je dit wel degelijk kunt doorbreken! Op welke wijze je dat gaat doen, daarvoor vraag je hulp en informatie. Dat is heel moedig en hoopvol voor jouw toekomst.

Mijn advies: ga hiermee in eerste instantie naar de huisarts of een maatschappelijk werker. Er zijn ook heel veel particulieren die je willen coachen. Maatschappelijk werk is veelal zonder kosten.
Heb je werk? kun je via personeelszaken steun krijgen?

Jouw probleem is niet van het ene op het andere moment ontstaan. Het gaat tijd en energie kosten om uit het dal te klimmen. Een flinke investering met een flinke opbrengst: jij.
Professionele hulp is geen overbodige luxe. Het zal je structuur en zelfinzicht geven.

Je kunt dingen willen en je kunt dingen wensen. Blijf niet hangen in een wens om uit je eenzaamheid te komen, maar zet het om in jouw WIL om je leven te veranderen. Met de wil om te veranderen, ga je ook de stappen ondernemen om dat te doen.

Morgenvroeg pak je de telefoon en je maakt die afspraak!

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ 1! Je kunt jezelf inderdaad prijzen met het goede inzicht dat je hebt over jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt..? Mezelf prijzen is wel het laatste wat ik doe! Het valt me op dat iedereen professionele hulp adviseert, ipv een club of vereniging. Het zou niet in me opgekomen zijn om met dit probleem naar de huisarts te gaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste doodie,
de tips en mogelijkheden in het antwoord van angelikaaa bijvoorbeeld, daar zou je veel mee kunnen. Niemand weet of een club of vereniging bij jou zou passen, daar kun je alleen zelf naar op zoek. Ik hoop en vertrouw dat je er in slaagt. Laat in de komende dagen anders even weten wat je hebt gedaan en wat je verdere plannen zijn.Als het je helpt om wat feedback te krijgen.
Zoals een beroemde uitspraak van Eleanor Roosevelt
''niemand kan je minderwaardig doen voelen zonder jouw toestemming''

Het is belangrijk dat je balans krijgt in jezelf.
Als je een goede fundering hebt, kan je daar op bouwen.
Dus maak eerst een lijstje met dingen die je goed vindt van jezelf.
Schrijf ook dingen zoals hobby,s, andere dingen die je leuk vindt, of lekker vindt, muzieksmaak, etc.
Maak vervolgens een lijst welke dingen je zou willen bereiken, en zet die in een volgorde van prioriteiten.
Verdiep je in iets wat je wilt leren, of begrijpen. Ga sporten/dansen.
Zet je overtuiging erin. Met uitroeptekens!
Zet er ook spreuken in, zoals ik ben wat ik denk! Ik laat mijn verleden achter me en leef in het heden. Zet het met hoofdletters neer.

Neem deze notities in een boekje overal mee naar toe, als je een zwak moment hebt, kijk je erin. En zie je wie je bent. Hoe meer je het leest, hoe meer overtuiging naar jezelf. Zolang je dit fundament legt, zal je vanzelf weer naar buiten treden de wereld in.
Dagboek bijhouden kan ook helpen, zet je problemen erin en probeer het te evalueren. Praten en van je af schrijven is belangrijk.
Doe dingen die je leuk vindt, en probeer belangrijke waarden waar te maken, dat geeft je zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
mooi!
Het lijkt me erg balen als je helemaal niemand meer hebt.
Doordat je niet goed in je vel zit, hou je anderen als vanzelf al op afstand, omdat je uitstraling dan ook niet zo best is.
Wellicht kun je één of meerdere personen vinden die hier ook mee worstelen. Het schept al een band dat je met eenzelfde soort probleem zit.

Je kunt zo iemand bijv. vinden via een instantie die zich met dit soort problematiek bezighoudt (maatschappelijk werk, stichting MEE). Of wellicht elders via het internet.

Ik heb er zelf ook wat ervaring in, dus wellicht kunnen we hier ook al e.e.a. bespreken.

Succes en hou je taai!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou kunnen onderzoeken of het klopt dat een laag zelfbeeld en eenzaamheid per definitie bij elkaar horen. En of dit dus 1 cirkel is. En of die cirkel wel echt bestaat.
Alles is namelijk een beeld van wat jij als werkelijkheid beschouwt.
Je kunt elk moment inzien dat je die beelden niet bent en dat je vrij bent. Vrij om elk moment te doen wat je zelf wilt doen.
Hou je dus niet bezig met van het negatieve iets positiefs te maken. Dit is niet een startpunt. Hou je bezig wat jij nu , hier en op dit moment wilt. En probeer elke dag zo n moment te pakken.
Misschien is het (alleen) naar de film gaan. Een end wandelen, een proefles volgen van iets wat je leuk vind, ergens gewoon gaan zitten en een kop koffie drinken, en kijken naar de mensen om je heen.
Noem maar op.
Je kunt elke week dit herhalen eventueel. Maar wel elke dag iets kleins en nieuws.
Kijk daarbij goed naar de mensen, misschien zie je uiteindelijk zelfs dat deze anderen ook eenzaamheid in zichzelf hebben en een zelfbeeld hebben.
Dat is een manier om langzaam te zien dat er verbinding is, tussen jou, en de ander. Zonder dat je nou gelijk allerlei vrienden moet krijgen... vind eerst de verbondenheid (terug) in jezelf.

succes