Ik heb de drang om dingen te doen die ik eigenlijk niet wil doen, en nare gedachtes. Ben ik ziek?

Bijvoorbeeld als een tijdschrift half op de tafel ligt, dan denk ik: ach, laat mar liggen! Maar dan moet ik hem van mezelf terugleggen. En als ik dan naar boven ga, dan ben ik binnen 5 minuten weer beneden om hem goed te leggen. Een van mijn oma's is overleden aan kanker. Als ik bij mijn nog levende oma ben en ze brengt me wat drinken zeg ik gewoon dankje, maar dan denk ik: ik hoop dat je morgen kanker krijgt! Terwijl ik daar niks van meen en ze is hartstikke lief en ik wil niet zo denken! Ben ik ziek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.3K

Antwoorden (8)

Als je echt hoopt dat je oma kanker krijgt dan ben je ziek ja.

Als je dat op t ene moment denkt en op 't andere moment juist het tegenovergestelde kan het zijn dat je impulsief reageert of je hebt een persoonlijkheidsstoornis..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens een minuut NIET aan een roze olifant te denken. Je tijd gaat nu in. Hoe ging het ? Dit is het zelfde psychologisch mechanisme. Misschien helpt het als je dit begrijpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt een soort dwangstoornis,iedereen heeft wel eens zoiets in zich. Als je er last van hebt kun je het beste een afspraak
Maken bij een psycholoog of psychiater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch echt even hulp gaan zoeken, niet fijn voor jezelf. Geeft een hoop onrust lijkt me. Gilles de la tourette? Persoonlijkheidsstoornis, traumatische ervaring gehad, dwangmatigheid, formalistisch gedrag! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je werkelijk dit wil ,geloof ik niet!

Het zou onbewust een bescherming kunnen zijn voor jezelf.

ANGST om te verliezen,
geen controle hebben over de dingen en
omstandigheden.

Vaak twijfelen en proberen het zeker te weten,
dan komt het: MAAR TOCH???

Ik geloof niet dat je ziek bent!!!

Maar angst heeft om te verliezen,wat het ook mag wezen.
Controle willen behouden niet tegen het onverwachtse kunnen ,ga zomaar door.

ervaring!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm.. Dit is wel raar. Misschien dat je iets aan deze link hebt? http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/79752-alles-over-dwangneurosedwangstoornis.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik ook gehad toen ik 9 jaar 11 jaar was. Ik dacht de naarste dingen dat ik bijvoorbeeld blij was dat mijn oud oma was overleden. Vreselijke edachtes vind ik zelf en ze klopten ook niet!want ze was super!en ik vond het heel erg toen ze overleed(natuurlijk was ik klein dus reageer je anders).maar ik heb er erg veel last van gehad en dacht dit gaat nooit meer over, ik vond het vre-se-lijk!!ik weer niet of het een ziekte is maar bij mij ging het over..maar weet dat jij het niet denkt!!dat je zelf veel aardiger bent dan 'die stem'. Zelf denk ik nu dat alle negatieve gedachtes die maar in je hoofd kunnen zijn naar de voorgrond gaan. Maar heb geen idee sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort nare gedachten die je eigenlijk niet wil hebben, heten dwanggedachten. Als je van jezelf als het ware dingen 'moet' doen, heet dat dwanggedrag. Deze klachten passen bij een psychische stoornis die 'dwangstoornis' heet.
Als je inderdaad een dwangstoornis hebt, dan gaat dat meestal niet vanzelf over. Hoewel het heel naar is om dit soort dingen te ervaren ben je niet de enige. Gelukkig kan je ook goed behandeld worden voor een dwangstoornis, bijvoorbeeld met cognitieve gedragstherapie. Je huisarts kan je een doorverwijzing geven voor een behandeling door een psycholoog. Een psycholoog kan vaststellen of je inderdaad een dwangstoornis hebt of niet.
Bij deze klachten is een verwijzing voor een tweedelijns behandeling het handigst. Deze behandeling wordt dit jaar, na betaling van je eigen risico, nog vergoed vanuit de basisverzekering door je zorgverzekeraar.
Op de website van bv. Psychische Gezondheid bij kan je meer lezen over een dwangstoornis, om te kijken of je wat herkent. Uitgebreidere, maar ingewikkelder omschreven informatie kan je vinden op Wikipedia.