Hoe kan het dat ik erg snel bang ben spullen kapot te maken?

Het klinkt misschien raar maar ik heb echt geen idee wat ik er mee moet.
Als voorbeeld ging ik niet lang geleden naar Londen, ik had mijn mobiel helemaal klaar om wat foto’s te maken maar eenmaal aangekomen bij de boot word ik gelijk bang met de gedachte: "wat als ik mijn mobiel laat vallen?!"
Toen ik eenmaal op de boot aankwam en bij de rand stond had ik mijn mobiel helemaal in mijn handen geklemd alsof ik hem elk moment kon pletten als hij maar niet 1 moment uit mijn handen kon glijden en dat bleef maar in mijn hoofd rond dwalen.
Ook heb ik dit als ik alleen als het raampje van de auto open doe dat de gedachte gelijk door mijn hoofd schiet: "wat als ik perongeluk hem uit het raam laat vallen"
Al weet ik dat dat nergens op slaat als ik hem gewoon in de auto hou.

Is er iemand hier bekend mee of weet hoe je deze "angst" kan overwinnen?

Alvast bedankt,

Robin

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
5.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
is het alleen met iets duurs? of heb je het met alles? of gaat het puur om je telefoon? dan is het waarschijnlijk nomophobia.http://en.wikipedia.org/wiki/Nomophobia
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn vooral dure spullen, het is niet alleen bij mobiele telefoons.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wees blij, ik kom ontzettend veel jonge mensen tegen op de fiets die al slingerend met hun dure telefoon aan het sms'en zijn of filmpjes bekijken of wat dan ook. Ook komen er hier veel vragen of stukgevallen telefoons en verzekeringen voorbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt me helemaal geen verkeerde angst, je overdrijft hem misschien een klein beetje, maar als je dit zo houdt blijven je spulletjes het langste heel. Zodra het je belemmert om het ding te willen gebruiken, zou ik pas van een probleem spreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies stippel!

Het beste antwoord

eigenlijk is alles al zo'n beetje gezegd, het is een lastig probleem, maar niet onmogelijk om er vanaf te komen.
Heb je de laatste tijd nogal veel stress-situaties meegemaakt ? Wellicht is het een symptoom van iets anders. (Meestal is zo'n irreëele angst een symptoom van iets anders.) Als ik jou was zou ik hierover gaan praten met een psycholoog of maatschappelijk werker, die kan samen met jou gaan zoeken naar de onderliggende oorzaak.

Heb je bijvoorbeeld een belangrijk persoon moeten missen in je leven? Op welke manier dan ook ... ziekte of ben je (als kind misschien) afgewezen door je vader of moeder bijvoorbeeld? Dit soort dingen hakken er behoorlijk in en kan ervoor zorgen dat je dit soort angsten gaat creëren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een trauma, en als kind ben ik erg verwaarloosd op school omdat ik ADD heb en ze maar niet wisten wat ik had.
Ook heb ik erge last van faal angst/onzekerheid dus dat zou best een goed plan zijn om daar meer hulp voor te zoeken ja al heb ik dat al alleen niet voor dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed plan inderdaad .... ADD ... helaas weet ik daar 'alles' (niet alles maar genoeg ;) ..) van ...
ik kreeg ooit de diagnose ADHD ;)
sterkte Robin :) en suc6
je komt er wel :D

Andere antwoorden (4)

Hoi!
Ik weet precies wat je bedoelt. Ik heb soms ook als mensen die ik niet zo goed ken binnen mijn 'comfort-zone' zit dat ik wel eens denk 'wat als ze me ineens aanvallen' of zo. Echt heel dom. Maar ik schud dan m'n hoofd altijd en denk dan 'het zal niet gebeuren!' en als ik bang ben dat ik wat laat vallen: een goed voorbeeld is dat ik een vriendin heb met een baby, de eerste keer dat ik haar ging vasthouden dacht ik "wat als ik haar laat vallen?!" nou, dat slaat toch nergens op? Ik dacht bij mezelf: denk ik nou echt dat ik dat doe? Ik vertrouw op mezelf, ik laat niks vallen want ik ben niet onhandig en ben volwassen en heb de situatie onder controle. Dus mijn raad is; vertrouw op jezelf en in jezelf.
Ik hoop dat dit je iets helpt.
Groetjes :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, bedenk dat een ding maar een ding is. Je gezondheid is veel belangrijker. dat je zuinig op je spullen bent is erg goed maar dit is te zuinig. Het is geen levend wezen en alles is vervangbaar. misschien moet je het verzekeren voor je gemoedsrust?

Uiteindelijk zal er niemand komen te overlijden als jouw telefoon stuk is of een ander duur voorwerp. Probeer materialen los van jouw geluk te zien, het is net als wc-papier een gebruiksvoorwerp dat je wel op de juiste wijze moet gebruiken maar uiteindelijk zal het opraken en is het te vervangen. en als je geen geld hebt voor een nieuwe dure dan zal je een hele goedkope moeten nemen maar wat dan nog?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
robin, je doet een beetje aan doemdenken en hebt daardoor ook last van faalangst. dat is wat ik er uit opmaak.
het is een niet onbekend fenomeen, je hebt een kop en schotel in je hand en denkt: niet laten vallen, prompt laat je het vallen... dat is een soort van doemdenken en oproepen van wat je niet wilt en daardoor krijg je angst en daardoor krijg je faalangst. het roept elkaar op !

als je nou niet al die vervelende gedachten in je hoofd toelaat, dus elke keer tegen jezelf zeggen: nee, onzin gedachte ! dan kun je proberen het op die manier uit te roeien !

antwoord : je ziet van te voren dat dingen kapot vallen of anders in het water of uit de auto; je moet proberen je gedachten te sturen, verkeerde gedachten : no way, niet toelaten ! dan zul je zien dat het minder wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt erop dat de dingen om je heen je zekerheid moeten verschaffen, want een telefoon zou niet zo belangrijk voor je moeten zijn dat hij tot neurotische gedachten leidt. Als je je telefoon uit de auto zou gooien zou je merken dat je gewoon door kan leven, al zullen sommige dingen wat lastiger gaan.
Als je hier regelmatig last van hebt, als het leuke momenten in je leven minder leuk maakt of zelfs bederft (want als je met je hoofd bij je telefoon moet zijn mis je allerlei leuke dingen) dan zou ik hier toch eens met de huisarts over praten.