Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan je relativeren omzetten in een bruikbare methode in je dagelijkse bezigheden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Bijvoorbeeld: Ik ervaar nu dit probleem. Hoe zou ik er over drie maanden over praten. Daardoor ga je het probleem wat relativeren, het van een afstand zien. Waardoor je bij meerdere oplossingen vaak de meest redelijke kiest.

Neem een diepe adem en bedenk wat het morgen nog voor verschil maakt. De zon gaat wel weer op, je leeft nog en het zal je niet nog een keer overkomen omdat je er van leert.

Een voor mij handige methode om iets te relativeren en om te zetten is de "helicopterview": het probleem (of wat dan ook) van een afstand bekijken. Dus alsof het niet jouzelf betreft, maar een ander: iets van alle kanten bekijken, als een geïnteresseerde buitenstaander, zonder emoties, zo objectief mogelijk. Daardoor zie je de betrekkelijkheid in van iets, kan je zaken nuchterder bekijken of een probleempunt wat afzwakken, waardoor je meer doelgericht/ oplossingsgericht kunt handelen.

Relativeren is geen methode. Het is een manier van leven. Het is niet een kunstje, maar voor sommige kan het toch heel moeilijk zijn. Bij mij is het een tweede natuur geworden. Een van mijn lijfspreuken = Alles is relatief. Dat betekent dat er niets is wat echt belangrijk is. En dat betekent voor sommige mensen dan weer dat dat heel hard en afstandelijk kan overkomen. Je moet dus ook niet doorslaan. De kunst is om dicht bij jezelf te blijven. Als je het gevoel krijgt dat je je zult gaan ergeren......haal dan diep adem en tel tot 10. Mediteer. Relax. Als je je te druk maakt om iets wat moet gebeuren: maak lijstjes. geef er een volorde aan. schrijf veel dingen op stel jezelf de vraag wat er gebeurt als iets niet gebeurt en hoe erg dat dan is. Meestal valt het mee.

Relativeren is geen kunstje of trucje ; het is een manier van denken die je je eigen moet maken om een stuk ontspannener te kunnen leven. En dat is vooral een kwestie van oefening en ondervinding. En misschien ook wel een stukje tevredenheid / innerlijke rust. Als stelregel kun je aanhouden : Er is een probleem. Kan ik het oplossen ? Dan is het geen probleem. Kan ik het niet oplossen ? Dan is het ook geen probleem-althans, niet de moeite waard om je druk om te maken ; dan kun je beter op zoek naar een manier om met de uitkomst om te gaan. Probeer bij alles waar je problemen in ziet of waar je bang voor bent te overdenken WAAROM je het een probleem vindt en wat er in het allerallerallerergste geval zou kunnen gebeuren. Vaak weet je namelijk zelf ook wel dat het in de regel allemaal zo'n vaart niet loopt. Probeer altijd te vergelijken met een situatie / persoon / scenario dat ERGER is dan wat jij meemaakt, en niet BETER. Denk niet als je iets overkomt : waarom ik ? maar probeer te denken : waarom ik NIET? Kijk naar die duizenden, miljoenen mensen die het minder hebben dan jij, niet naar dat handjevol dat meer heeft. Bedenk dat het groenere gras bij de buren ook dagelijks urenlang onderhoud vergt dat jij misschien helemaal niet leuk vind om te doen. Die relativerende manier van denken, al je gedachten in een ander, positiever licht te zien, de juiste vergelijkingen te maken en jaloezie uit je leven te bannen kun je je vrij eenvoudig eigen maken, en zal dan inderdaad een rol spelen bij al je dagelijkse bezigheden. Van ojee het wc papier is op en de winkel is dicht (gaat er iemand dood ? Heb je helemaal NIETS meer in huis waar je iets mee kunt bedenken, zelfs geen fles water zoals een groot deel van de wereld dat gebruikt ?) tot ohjee mijn fietsband is geklapt en ik moet nog tien kilometer naar huis... Bij 'grote' dingen (sterfgevallen, ernstige ziektes, je huis dat afbrandt) is relativeren natuurlijk wat moeilijker, maar zeker niet onmogelijk. Mensen die gewend zijn te relativeren, zien achter elke grijze wolk een gouden randje en weten dat er na regen altijd weer zonneschijn komt. Dat kan je zeker in moeilijke tijden op de been houden.

door van een afstand de dingen te bekijken (niet hoe jij het voelt, ervaart, ziet etc) maar puur naar een case. als je dit kan dan zie je wat je aandeel in bepaalde situaties kan zijn, en waar punten liggen om te verbeteren (hieraan te werken) stel prioriteiten, en blijf jezelf.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100