Hoe zal het onderzoek naar ADD of iets ander verlopen bij de psycholoog?

Ik en een aantal mensen in mijn omgeving vermoeden dat ik ADD heb of iets dat er op lijkt. Met dit idee zit ik al ongeveer 2 jaar. Nu heb ik eindelijk een afspraak gemaakt met de huisarts om een doorverwijzing te vragen. Hoe gaat zo'n onderzoek en hoeveel tijd gaat er gemiddeld overheen totdat je daadwerkelijk een diagnose krijgt? Wat zijn jullie ervaringen.

In september begin in aan een HBO opleidingen en het is van belang dat ik duidelijk heb hoe ik mijzelf kan blijven motiveren en mijzelf aan een planning kan blijven houden. Ik hoop in aanmerking te kunnen komen voor evt. EXTRA begeleiding. Dat kan net het extra zetje zijn dat ik nodig heb. Tips zijn ook van harte welkom:D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Mijn dochtertje heeft onlangs de diagnose adhd gekregen,ze is 7 jaar en er waren al jaren problemen.Nooit stilzitten,niks onthouden en gewoon vervelend gedrag in de klas en thuis.Ze heeft ook wel een heel erge vorm ervan.We zijn 5x op consultatie geweest bij n psycholoog,een kennismakingsgesprek,dan 2 voor haar alleen waar ze haar dan observeerden en testjes afnamen,een voor ons de ouders alleen en dan n eindconclusie.Dit gaat over het algemeen vrij vlot en de diagnose weten ze dan meestal ook door middel van de testen en vragenlijsten.Nu krijgt ze medicatie en het is een heel ander kind.Indien je twijfelt,niet mee blijven lopen het kan je studies enorm ten goede komen en gewoon je hele leven in het algemeen.Je kan beter weten wat je hebt zodat je t volle potentieel uit alles kan halen ook :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij mij ging het heel simpel. Ik moest een orienterende vragenlijst invullen (mijn ouders vulden dezelfde vragelijst in, over mij), en toen die positief bleek een langere vragenlijst. Ik denk dat er zo'n twee weken overheen gingen, maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik op dat moment al in behandeling was bij een psycholoog en psychiater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi!

ADHD ertje hier, met nog meer dan alleen dat...
32 jaar, altijd prima baan gehad, als je vermoedens hebt dat je ADD hebt, hoop ik dat je een goede band met je huisarts hebt. Als dat niet het geval is, kun je ten alle tijden op de bijgevoegde bronvermelding heel veel info vinden en anders dan stuur je maar een berichtje naar mij, ik ben redelijk ervaringsdeskundig zoals men mij na diverse malen opname in GGZ instellingen durft te typeren (ik citeer letterlijk wat het personeel uitgesproken heeft) Maak van je ADD een voordeel, het ÁLLERBELANGRIJKSTE is structuur! En het ligt er aan of je met je huisarts goed overweg kan, anders kun je altijd bij maatschappelijk werk ondersteuning krijgen die véél meer ervaring hebben als je geen andere klachten hebben. Ook lotgenoten (gezien mijn geplaatste reacties lijkt het wel of ik promo ben voor de site, waar absoluut geen belang voor mij bij is, behalve informatie) Wat ik je wel mee kan geven is dat ADHD (heb ik zelf nógal sterk) ADD, PDD-Nos, Borderline allemaal overlappende overeenkomsten hebben. Ben zelf opgenomen geweest meerdere malen voor dubbeldiagnose (ADHD+verslavingsproblematiek) en heb hier veel over gelezen, hyperfocussen komt bij ADD ook veel voor, en aan de andere kant kun je je voor geen meter concentreren bij dingen of je bent met 1 ding begonnen en in eens heb je 5 dingen waarvan je dat 1e nou nèt niet afgemaakt hebt waar je aan wilde beginnen. Misschien heb je wat aan deze bron w w w . h e r s e n s t o r m . c o m en wens je veel succes, ook een bericht of vraag zal ik proberen te beantwoorden! Suc6!