Hoe kan ik omgaan met mijn angst om anderen toe te laten in woningen?

Hoe komt het dat ik altijd bang ben om anderen in mijn woning toe te laten. Ik ben dan bang voor beschadigingen op vloer en aan de muren. Bijv. schilderen op balkon, is toelaten van schilderen door woning, maar als ze de muur aanpakken met hun handen heb ik vlekken op de muren, of als ze met de schoenen krassen maken op de vloer zit ik met de ellende. En dat terwijl men op het balkon moet zijn. Of als men een nieuwe wand moeten plaatsen in de keuken....... ik ben dan zo bang dat mensen tegen de muur gaan staan om te leunen of dat ze mijn spullen beschadigen door hun handelingen (bijv. trapje tegen de koelkast laten komen of tegen het fornuis gaan staan met trap en schoenen....... is namelijk in december gebeurd....gelukkig geen schade, maar toch)
Ik kan ook geen vrienden uitnodigen en houd hen geheel in de gaten als ze binnen zijn. Het geeft veel stress, wat maakt dat ik maar buitenshuis afspreek. Zelf loop ik veel op sokken om beschadigingen op vloer te voorkomen en ook ben ik heel voorzichtig in mijn lopen enzo om niet tegen de muur te belanden met stofzuiger of swiffer ofzo
Hoe kan ik hier beter mee omgaan???

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
3.2K

Antwoorden (1)

Deze angst is een beetje door geschoten.
Realiseer je dat het huis en alles wat er in staat voor jou is niet andersom.
Als er iets op de vloer valt kan je dit meteen of later schoonmaken. Wanneer je jarenlang ergens woont dan is het in het begin helemaal nieuw gemaakt of gerenoveerd. Slijtage op welke manier dan ook is normaal. Niet normaal is een overdreven angst dat er iets beschadigen zal. Zo is het ook niet normaal om geen vrienden om die reden uit te nodigen
...geen vrienden uitnodigen... al is een afspraak buitenshuis wel een goede oplossing.
Dat het veel stress geeft is een reden om naar de huisarts te gaan en zo mogelijk met een psycholoog in gesprek te gaan. Deze kunnen de achterliggende reden van deze angst achterhalen en eventueel aanpakken via gesprekken of anderszins.
Beste @Suus79 heb is goed om hulp te vragen, op deze manier is het niet prettig leven. Succes hoor!