Zijn er ook andere vormen van verdriet die niets met rouw te maken hebben?

Mijn dochter moet voor haar stage in het voortgezet onderwijs een presentatie maken over verdriet. Toen wij het hierover hadden kwamen we steeds weer op rouw terecht. Rouw is simpel gezegd afscheid nemen van iets wat er niet meer is, of veranderd is, en hoe je dit verwerkt.

Dus verlies van een dierbare = rouw
Maar ook liefdesverdriet = rouw
Verliezen van je baan = rouw

etc.

Bestaat er ook verdriet die niet met rouw(verwerking) te maken heeft?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben zelf al steeds aan het bedenken, maar ik kom toch steeds weer uit op de definitie van rouw.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rouw

Toegevoegd na 17 minuten:
Bedankt voor de antwoorden. Maar eigenlijk komen al deze dingen uiteindelijk toch weer uit op rouw.

Tot nu toe zijn alle bedenksels (ook van mijzelf) toch onlosmakelijk verbonden met enige vorm van rouw.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Je kunt ook ergens rouwig om zijn zonder verdriet te hebben. Dan heb je alleen ergens spijt van.
Over het algemeen kan je wel stellen dat er altijd een vorm van rouw bij verdriet komt. Je rouwt erom dat een situatie niet zo is zoals je hem graag zou wensen en daarover voel je je dan verdrietig. Toch zijn er allerlei verdrietjes waarbij het woord 'rouw' overdreven zou zijn.
Rouwverwerking krijg je eigenlijk alleen wanneer een dierbaar persoon of huisdier uit je leven voorgoed verdwenen is en je beseft dat diegene nooit meer terugkomt. Je moet dan door een heel rouwproces heen om het geaccepteeerd te krijgen en weer door te gaan met je leven, zonder die persoon.

De verdrietjes die ik bedoel duiden meer op teleurstelling,
pijn en een algeheel naar gevoel van medelijden (vaak met jezelf). Dat zijn van die periodes waarin je je verdrietig voelt en soms niet eens je vinger erop kunt leggen, 'waarom'. Géén neerslachtigheid, maar een verdrietig gevoel dat al opgewekt kan worden door een foto,muziek, herinnering, boek etc. Ik kan me bijv. heel verdrietig voelen als ik een aandoenlijke foto zie van een mishandeld dier of eenzaam kind met trieste blik en dat soort dingen, omdat ik nu eenmaal een gevoelig type ben. Ik voel me dan ook echt verdrietig en kan wel janken!
Daar heb ik dan geen gevoel van rouw bij, want ik hoef niet door een periode van rouwverwerking heen om het te kunnen accepten. het appeleert aan mijn gevoel en dit kan ook kortstondig maar wel hevig zijn.
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Ja, goed gevonden!

Andere antwoorden (10)

Er zijn verschillende soorten verdriet, maar heeft wel vaak te maken met verlies. Het verlies van een dierbare, het verlies van een geliefde doordat de relatie over is, verlies van een bepaalde situatie, zoals bij echtscheiding van ouders.

Verdriet kan te maken hebben met teleurstelling, rouw of pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan ook verdiet hebben als mensen niet aan je verwachtingen voldoen, of als je denkt dat je je kinderen verkeerd hebt opgevoed, of dat een produkt niet meer verkrijgbaar is etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ook dat is eigenlijk rouw: je neemt afscheid van de verwachting die je had, van het ideaal.
Een gemis of een verlangen naar iets dat je niet hebt kan verdrietig maken. Bijvoorbeeld geen relatie of kinderen hebben. Je kunt verdrietig worden als je kind wordt gepest of je moeder raakt dement. Je kunt ook verdrietig zijn omdat niemand je begrijpt of als je je machteloos en gefrustreerd bent.Of je kind raakt op het criminele opad of blijkt een handicap te hebben. Je kunt ook van afwijzing verdrietig raken. Denk aan al die mensen die eindeloos solliciteren en steeds niet worden aangenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mischien dat alles je gewoon teveel word, bijv. depressie.
Dat hoeft niet altijd om rouwen te gaan maar dat het leven niet mee zit, dat kan over veel dingen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, vaak is het wel terug te voeren op iets wat je verliest, dus rouw, al is het niet altijd even makkelijk te benoemen. Bijvoorbeeld verdriet omdat je gepest of vernederd wordt (hoe noem je dat dan, wat je verliest?), of omdat je ruzie hebt gemaakt (waarbij je niet perse de goede relatie met iemand hoeft te verliezen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan verdrietig zijn omdat je dingen in je leven onherstelbaar verkeerd hebt gedaan.
Je kan verdrietig zijn omdat je gehandicapt bent en daardoor niet lekker met anderen mee kan doen.
Je kan verdrietig zijn dat je niet in een ander land bent geboren.
Je kan verdrietig zijn omdat je geen (of juist wel) kinderen hebt gekregen of broers en zusters.
Je kan verdrietig zijn omdat je de verkeerde kleur haar hebt of, niet knap bent.
Je kan verdrietig zijn omdat je niet dat talent voor muziek, tekenen of wat dan ook hebt gekregen dat je graag had willen hebben.
Je kan verdrietig zijn omdat je je ouders nooit of te kort hebt gekend.
Je kan verdrietig zijn omdat je arm bent.

Bij al dit verdriet gaat het niet om rouw want je hebt de dingen nooit gehad dus niet verloren.
12 jaar geleden
Je kunt ook verdriet hebben over de problemen die spelen over de hele wereld zoals oorlog in diverse landen geen eten door droogte het niet elkaar gunnen van het geloof.
Zo zijn er talloze dingen in de gehele wereld waar je verdriet van kan hebben en dat kan ook ver van je bed zijn.
Ligt eraan hoe jij zelf in het leven staat en dit beleefd.
Persoonlijk heb ik veel verdriet over het feit wat mensen over de gehele wereld elkaar aan doen door afgunst en macht.
12 jaar geleden
Er kan soms gezegd worden " Daar ben ik niet rouwig over "

Dit hoeft niet over verdriet met verlies te betekenen.
Bv. op kantoor zegt je collega dat je dat vervelende werkje niet meer hoeft te doen , want het is al gedaan.
Dan kun je zeggen : fijn , dat het al gedaan is , maar je kunt ook zeggen : " daar ben ik niet rouwig over
Dan is verdriet dus niet aan de orde .
Maar verder zou ik ook niets kunnen bedenken
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige verdriet dat ik me kan voorstellen dat niet direct met rouw te maken heeft is mee- lijden, medelijden, meeresoneren met het verdriet van een ander.

Daar kan natuurlijk een onverwerkt eigen verdriet onder zitten, maar dat hoeft niet. Dus puur vanuit compassie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdriet kan ook van kwaadheid komen, van oververmoeidheid, pijn, frustratie, onmacht en komt dus bij meer verschijnselen voor dan rouwverwerking.
Een kindje die zijn knie kapot valt, heeft geen rouwverwerking maar wel een schaafwond die pijn doet en om aandacht van moeder vraagt. Zo maar een simpel voorbeeld. Ga bij jezelf na wanneer je verdrietig wordt en kijk eens of er rouw bij zit. ZO niet dan heb je nog een voorbeeld erbij. Succes.