Waarom kunnen mannen zich beter concentreren dan vrouwen?

Bijvoorbeeld: mannen kunnen moeilijk twee dingen tegelijk, maar kunnen zich beter concentreren op één punt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.5K

Het beste antwoord

Het beste dat we hebben kunnen bedenken, is de sociaal-evolutionaire verklaring.

Die zegt dat, in traditionele samenlevingen, de mannen op jacht gingen en oorlog voerden. De vrouwen bleven thuis in de nederzetting, zochten vruchten en bessen, maakten het eten klaar, en pasten op de kinderen.

Als je op jacht bent, moet je je helemaal concentreren op het vangen van je prooi. Je volle aandacht is gericht op die gazelle (Afrika), bizon (Amerika), of welk dier je dan ook zou willen eten.

In een oorlog moet je aandacht geheel gericht zijn op de tegenstander. Ook hier: pure concentratie op dat ene doel.

Als je in de nederzetting woont, moet je juist op alles tegelijk letten. Het kan zomaar zijn dat één van je kinderen tijdens het spelen op een plek komt waarvan je weet dat er giftige schorpioenen kunnen zitten. Tegelijk moet je kijken of de maispap niet overkookt.

Als een groepje vrouwen langsloopt, is het van belang om mee te pikken waar zij het over hebben. Voor je het weet gaat het over jou, en word je buitengesloten.

Ook bij het zoeken naar bessen en vruchten moet je goed om je heen kijken, anders mis je zomaar een paar sappige bessen.

Het jarenlang leven onder zulke omstandigheden - en dat niet alleen door de moderne homo sapiens, maar ook door de voorgangers - heeft ervoor gezorgd dat mannelijke hersenen zich doelgericht ontwikkelden, en vrouwelijke hersenen breder omgevingsgericht.

--

Of deze verklaring werkelijke afdoende is? Daarover verschillen de meningen. Het is in ieder geval wel iets dat zal hebben meegespeeld.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
nice!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dit is zeker een deel van de verklaring. Wordt versterkt door socialisatie in opvoeding en peer groups, en gender stereotypen in reclame, films etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (1)

De mannelijke energie is gericht op focus, ambitie, gedreven zijn, willen presteren, concentratie en logisch denken. Een man kan zijn concentratie in het algemeen maar op één ding tegelijk richten. Mannen zijn gericht op het vinden van oplossingen. Ze houden van uitdagingen en zijn in staat problemen te zoeken en te creëren waar deze niet bestaan. Ze zijn competitie gericht en willen winnen. Dit uit zich niet alleen in sport maar ook in het hebben van een status en symbolen hiervan te verzamelen.

De vrouwelijke energie is verzorgend, lateraal denkend, deelt, is emotioneel, alziend ( ze hebben ogen in hun achterhoofd) creërend en compassievol.
Vrouwelijke emoties kunnen makkelijk van het ene naar het andere uiterste overslaan. Een man kan dan vaak niet vaststellen wat daar de aanleiding toe was. Vrouwen kunnen vaker dan mannen hun aandacht verdelen en meerdere taken tegelijk doen. Dit komt omdat ze socialer zijn en zoveel mogelijk anderen willen helpen en ook meer in hun omgeving zien dat hun hulp vereist. Vrouwen zijn meer gericht op de groep. Zij zijn dus niet zo snel gefocust op één ding zoals de man dat wel is. Mannen willen nu eenmaal dat ene project waar ze mee bezig zijn, af hebben alvorens weer met een ander te beginnen. Daarom zullen en kunnen ze zich meestal beter op één ding concentreren.

Dit is al ontstaan in de oertijd, toen de mannen zich alleen met de jacht bezig moesten houden. Het focussen en concentreren op de prooi hoorde toen al tot een dagelijkse bezigheid. De vrouwen zorgden voor de groep anderen, de zieken, ouderen en vooral de kinderen natuurlijk. Die zorgden dus voor het sociale gebeuren.
Van oudsher zijn de hersenen al zo ingevuld en deze lijn wordt nog steeds ingezet. Ik denk dat het op den duur wel steeds vagere lijnen zullen worden. Mannen veranderen in hun manier van doen. Ze mogen nu vrouwelijke trekjes vertonen, huishoudelijke taken overnemen, kinderen verzorgen, emoties tonen en empathisch zijn. Zeker in de jeugd leren de jongens steeds meer om multi-tasking te werken/spelen. Vooral bij puberjongens zie je vaak concentratieproblemen, terwijl juist meisjes zich vaak beter kunnen concentreren.
Op de lange duur zal dit mijns inziens wel ervoor zorgen dat het verschil in denkwijze/gedrag tussen beide seksen wel zal verdwijnen. Kijk maar eens hoe anders het al is vergeleken met de vorige eeuw, toen de man nog de 'baas' in huis was! :)
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Cryofiel
12 jaar geleden
Voor het nette zou je er een bronvermelding bij moeten plaatsen. Bijvoorbeeld http://piquanterieen.wordpress.com/2009/06/23/vrouwen-bloggen-mannen-commenten/ , de bijdrage van Erlkönig van 23 juni 2009 (of zoek op het woord 'focus'). Of http://www.start2flirt.nl/flirten/verschillen-mannen-vrouwen.php onder het kopje Verschillen. Misschien heeft die Erlkönig zijn tekst ook wel van die site.
amc
12 jaar geleden
Waarom zou ik er een bronvermelding bij moeten schrijven als ik er geen geraadpleegd heb? Deze 2 die jij vermeldt, die ken ik niet eens.Je zult ook zien dat ik geen tekst daaruit heb gebruikt. Het zijn mijn eigen woorden en het is mijn eigen inzicht. Jij hebt in feite hetzelfde verwoord dan ik heb geschreven. Dit hoort toch onder algemene kennis/inzicht? :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Uit de manier waarop jouw antwoord was verwoord, kreeg ik de indruk dat je dit niet helemaal zelf hebt ingetypt. Een korte zoektocht leverde bovenstaande twee bronnen op. Er zijn er nog wel meer. Daar staat, in vrijwel exact dezelfde woorden, jouw tekst. Daarom vermoedde ik dat je tekst van een website had gekopieerd, daar zelf wat aan had toegevoegd, en dat als antwoord had neergezet.
amc
12 jaar geleden
Cryofiel@ Ik heb de 2de link nog eens doorgelezen en er staan toch een paar zinnen in die ik ook heb gebruikt, in het begin. Over de energie. Ik heb ze zelf uit een uittreksel dat ik ooit heb geleerd. Waarschijnlijk zijn die ook letterlijk overgenomen? Een eigen uittreksel kan je toch niet als bron vermelden, of ik zou het als document moeten plaatsen en ik denk niet dat dat kan of? Ik zou trouwens niet weten hoe! Het was mij nog niet opgevallen, bedankt! Kijk nu toch anders tegen 'leerstof'aan. ;(
Cryofiel
12 jaar geleden
Aha, bedankt voor je toelichting - nu begrijp ik hoe je aan je tekst komt. Kennelijk hebben jouw uittreksel, en de twee bronnen die ik op Internet vond, dezelfde oer-bron gebruikt. Bij deze neem ik mijn opmerking over het vermelden van je bron terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor anderen is het ook belangrijk te kunnen herleiden waar iets vandaan komt. Gewoon uit respect voor de oorspronkelijke schrijver. En soms zegt dat wat over de antwoorder, soms wat over het antwoord.