Hoe heet de stoornis als je constant denkt dan anderen je in de gaten houden?

Hoe heet het in de psychiatrie wanneer iemand denkt dat hij/zij in de gaten wordt gehouden, terwijl dit onwaarschijnlijk is en dit tot negatieve denkpatronen leidt bij degene die het 'ervaart'?
Ik bedoel niet gebrek aan zelfvertrouwen, maar zoek een psychologische term hiervoor.
(*zoek overigens ook niet de termen 'paranoia'/'paranoïde' -aangezien deze in een opdrachtbeschrijving al voorkomen.)

3 jaar geleden
in: Psyche
2.4K

Antwoorden (2)

Het zou ook achtervolgingswaanzin of achterdocht genoemd worden. Maar dat zijn eigenlijk gewoon andere woorden voor paranoia.
3 jaar geleden
Volgens Van Dale betekent paranoïde achterdochtig, dus een stoornis zal al gauw deze vermelding hebben.
Misschien bedoel je (paranoïde) schizofrenie of (paranoïde) waan.
Achtervolgingswaan wordt ook wel het syndroom van Kraeplin genoemd. Deze mensen hebben voortdurend het gevoel dat zij door iemand anders in de gaten worden gehouden.
Wanen kunnen ook bij psychotische symptomen horen.
Toegevoegd op 16 oktober 2020 10:52: tekst
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De juiste spelling is: Kraepelin. De Duitse psychiater E. Kraepelin (1856-1926) is de grondlegger van een systematische ordening van psychische stoornissen. Hij maakte onderscheid tussen endogene en exogene oorzaken. Resp. van binnenuit ontstaan en door oorzaken van buitenaf ontstaan.
Bron: Coëlho, zakwoordenboek der geneeskunde.