Wat is top-down processing?

4 jaar geleden
in: Psyche
3.4K
ronron1212
4 jaar geleden
https://www.greelane.com/nl/science-tech-math/sociale-wetenschappen/top-down-processing-definition-4691802/

Antwoorden (2)

top-downverwerking vindt plaats wanneer we werken van algemeen naar specifiek - van het grote geheel tot de kleine details. Bij de top-down verwerking kunnen uw abstracte indrukken de informatie beïnvloeden die u via uw vijf zintuigen verzamelt.
fremar
4 jaar geleden
Vertaald vanuit de Engelse site:
Top-down processing ofwel top-downverwerking is het proces waarbij context of algemene kennis wordt gebruikt om te begrijpen wat we waarnemen.
Richard Gregory introduceerde het concept van top-downverwerking in 1970.
We gebruiken top-downverwerking om snel inzicht te krijgen in de zintuiglijke input die we opnemen wanneer we omgaan met verschillende omgevingen.
In 1970 introduceerde psycholoog Richard Gregory het concept van top-downverwerking. Hij beweerde dat perceptie constructief is. Wanneer we iets waarnemen, moeten we vertrouwen op de context en onze kennis op hoog niveau om de perceptie correct te interpreteren.