Moeten mensen met autisme vaak spanning ontladen?

Moeten mensen met autisme vaak hun spanning ontladen, en hebben ze snel last van spanningen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
3.9K
Ritsuka
4 jaar geleden
Elke persoon is natuurlijk anders, maar ik heb wel snel last van spanning bij onverwachte dingen, en moet af en toe rust nemen
jodyenboyke
4 jaar geleden
Iemand met autisme KAN veel last hebben van allerlei prikkels, die harder bij hen binnenkomen als bij anderen. Het emmertje is dus sneller vol en moest geleegd worden. De ene doet dit door zich af te sluiten, of op te gaan in hun hobby, sommige krijgen weleens woede -uitbarstingen. Maar net als wij allemaal verschillend zijn, zijn mensen met autisme dat ook!

Antwoorden (1)

NEE, zo algemeen kan je dat niet stellen. Autisme is voor iedereen anders en je kunt het dus NIET op één hoop gooien.
Met autisme wordt bedoeld autisme-spectrumstoornis (ASS). Vroeger onderscheidden we verschillende soorten autisme: klassiek autisme, Asperger en PDD-NOS (Pervasieve Development Disorder-Not Otherwise Specified) en McDD. Deze onderverdeling wordt steeds meer losgelaten, hoewel het Syndroom van Asperger vaak wordt genoemd bij mensen die erg op zichzelf zijn.
Bij mensen met autisme verloopt de informatieverwerking in de hersenen op een andere manier. Daardoor hebben ze vaak moeite om sociale situaties goed in te schatten en vinden ze het lastig om met veranderingen om te gaan. Andere dingen kunnen juist weer heel gemakkelijk zijn zoals het heel nauwkeurig werken of het snel kunnen zien van details.
Onverwachte dingen kunnen spanning geven, maar wie heeft daar nooit last van?
Ik denk niet, dat alle korte lontjes die we tegenkomen autistisch zijn.