Hoe kan je sneller improviseren?

Ik sta verbaasd van mensen die op alles per direct een antwoord hebben. Dan heb je ook mensen die uren over iets hebben waarvan ze amper verstand van hebben... Dan denk ik hoe doen ze dat, hoe kan je zo snel improviseren...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.9K
Amadea
5 jaar geleden
Dat gaat niet over Goeie Vraag, maar heeft te maken met de psyche van die mensen. Die bluffen zich overal uit.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Haha ADHD hebben helpt ook ;-)
Heeft ook nadelen, want je hebt al iets uitgesproken voordat je de consequentie analyse hebt toegepast...

Antwoorden (2)

Zorg dat je ergens veel verstand van hebt, en er veel over hebt nagedacht. Dan kun je op een vraag een (vaak) kort en helder antwoord geven.
Heb je ergens geen verstand van, dan moet je je toevlucht nemen tot oeverloos zwammen en er omheen draaien,
5 jaar geleden
De meeste mensen kunnen leren improviseren door het veel te doen. En zoals met alles wat je niet goed kunt maar wel wil trainen: durf te proberen en wees niet bang om eerst een aantal keren te falen. Vergelijk het met sport. Niet iedereen kan kampioen hoogspringen worden, maar iedereen kan door veel trainen wel hoger leren springen dan zonder training. Sommige mensen zullen nooit goed kunnen hoogspringen. En sommige mensen zullen nooit goed kunnen improviseren. Sommige mensen kunnen goed sporten èn goed praten. Anderen kunnen één van beide goed en sommige mensen kunnen beide niet goed.

Ieder mens heeft van nature bepaalde kwaliteiten die door veel te doen verder worden ontwikkeld. Of jij goed kunt leren improviseren is niet te zeggen door mensen die jou niet kennen. Om snel te kunnen improviseren in een gesprek moet je snel kunnen denken, snel kunnen associëren en creatief kunnen denken. Daarbij moet je je gedachten ook nog kunnen richten op wat belangrijk is. Snel en veel associëren kan namelijk ook leiden tot afdwalen en de kern van het onderwerp kwijtraken. Concentratie is dus ook belangrijk.

Hoewel iedereen zijn/haar improvisatie wel iets kan verbeteren door veel te oefenen, hebben hoogbegaafden hier van nature een grote voorsprong. Goed en snel kunnen improviseren is dan ook één van de talenten waarop gelet wordt om te kijken of kleuters mogelijk hoogbegaafd zijn. Bij jonge kinderen gaat het dan nog niet zozeer om improvisatie in taal, maar wel om het snel vinden van creatieve oplossingen in spelletjes en puzzels. Talent voor creatief denken en logisch redeneren is een aangeboren eigenschap die iedereen in meer of mindere mate bezit. Heb je helemaal geen talent, dan heeft oefenen geen zin. Heb je heel veel talent, dan had je nu al goed en snel kunnen improviseren. Heb je een gemiddelde aanleg voor improvisatie, dan kun je door zelf te oefenen leren om sneller en beter te improviseren.

Oefenen kun je met iemand samen doen, door veel te praten en te discussiëren. Maar je kunt het ook in je eentje doen, in jezelf of hardop, door zoveel mogelijk gedachten te ontwikkelen over een bepaald onderwerp. Enige kennis over het onderwerp is wel nodig. Die kun je opdoen door te lezen of door met anderen over het onderwerp te praten. Als er veel kennis, gedachten en ideeën in je hoofd zitten, kun je daar tijdens een gesprek op terugvallen. Dat gaat sneller dan vanuit het niets na te denken over een onderwerp waar je nooit eerder over nagedacht hebt.
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
+, helemaal gelezen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ mooi antwoord