Het verschijnsel dat iemand zijn onjuiste weergave van de waarheid niet als leugen ziet, maar er werkelijk in gelooft, wordt wel pseudologia phantastica genoemd.

Echter: Pseudologia phantastica, mythomanie en pathologisch liegen zijn termen die vaak door elkaar worden gebruikt, hoewel men nog van mening verschilt of zij wel hetzelfde gedragsfenomeen beschrijven.
...
Mythomanie is de ziekelijke neiging tot liegen.
...
De naam van het begrip wordt ook wel zo geschreven: pseudologia fantastica.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Dank je voor deze informatie.
Antoni
5 jaar geleden
Graag gedaan. Ik heb er zelf ook weer wat van geleerd. Leuk!