Hoe lang duurt het wanneer antidepressiva en antipsychotica uit je bloed is?

Ik slik al een anderhalf jaar antidepressiva vanuit de groep ssri en tijdje erna snri. Ik slik daarnaast een 2 tal maanden (niet dagelijks antipsychotica, twee weken geleden gestart met dagelijks in te nemen. Hoelang duurt het dat mijn antipsychotica geen effect meer heeft met de combigebruik met andere medicatie (bv. de arts zegt dat men moet stoppen met het gebruik omdat men na een paar dagen met nieuwe medicatie start, omdat het dodelijke effecten kan geven moet men wachten wanneer het medicijn uit je bloed is) nl..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
5.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Wat heeft de huisarts voorgeschreven met afbouwen? Volgens mij mag je namelijk niet zomaar stoppen met innemen

Antwoorden (1)

Dat ligt aan het exacte medicijn. Als vuistregel houdt men aan dat na 5 x de tijd die de stof nodig heeft om voor de helft uit je bloed te zijn verdwenen, alles weg is. Bij sommige medicijnen is dat al na een dag, bij andere duurt dat meer dan een maand.

Citalopram bijvoorbeeld, een (willekeurige) SSRI waarvan je in een eerdere vraag melding maakte, heeft een halfwaardetijd van 35 uur. Daarmee duurt het dus tot 5x35 = 175 uur / ruim een week voordat het helemaal 'verdwenen' is.