Is het mogelijk om een nieuwe psycholoog niet alle oude pyschologische dossiers te geven?

Ik wil liever geen inzage geven in oude dossiers, omdat ik deze niet van belang vind.

5 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
jc54
5 jaar geleden
Waarschijnlijk zal jouw nieuwe psycholoog er anders over denken. Hij/zij zal jouw voorgeschiedenis wel belangrijk vinden.
Annswers
5 jaar geleden
Ik heb de voorlaatste wel gegeven, maar die daarvoor vind ik voor nu niet van toepassing.
Erna55
5 jaar geleden
Wanneer het nu niet meer van toepassing is, kun de oude dossiers gewoon geven. In een gesprek leg je dan uit dat je denkt dat het niet van toepassing is.
Het lijkt er echter op dat je bang bent dat de nieuwe psycholoog iets van je weet. Je wilt iets achter houden. Dat is niet een goede start voor een nieuwe hulpverlener. Wees liever open, ook over je verleden.
crispy
5 jaar geleden
Het feit dat je die vraag hier stelt geeft al aan dat je zelf ook onzeker bent dat je niet alle gegevens hebt overhandigd.
Als je de psycholoog niet vertrouwt op zijn/haar goede oordeel dan zit je bij de verkeerde psycholoog.
Andersom: als de psycholoog niet alle informatie krijgt, en daarom jou niet kan vertrouwen dat je open en eerlijk bent, dan loop je kans dat er een verkeerde inschatting wordt gemaakt. Na verloop van tijd komt het natuurlijk toch boven drijven dat je informatie achterhoudt, en dan is de relatie met je psycholoog op zijn minst verstoord.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Annswers, Iemand die hulp verwacht, zeker van een psycholoog, heeft ook plichten, namelijk duidelijk en volledig informeren. Of een verleden wel of niet van belang is zal een goede psycholoog zelf bepalen. Informatie achterhouden omdat men als niet-deskundige zelf beslist dat het niet van belang is, getuigt niet van vertrouwen in de psycholoog.
Bij achterhouden van een voorgeschiedenis heeft de psycholoog geen frisse blik maar tast in het duister.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik heb dat ook gedaan. Dit ging echter om mijn medisch dossier van de huisarts. Toen ik ging verhuizen en ik mijn medisch dossier van de oude huisarts mee kreeg om aan de nieuwe huisarts te geven. Toen heb ik het gehele dossier van de psycholoog en psychiater eruit gehaald en weg gegooid. Slecht? Ik vind van niet. Op het moment dat jij zegt "ik vind dit niet meer van toepassing" gaan zij meteen zoeken waarom het wel van toepassing is. Want blijkbaar heb jij wat te verbergen dus dat moet uitgeplozen worden. Ik ben een keer woedend bij de psych naar buiten gelopen. Omdat die k*ttekop mij voor de zoveelste keer ging vertellen hoe ik mij voelde, en het was nog onjuist ook, zoals altijd....ik had bij ons eerste gesprek aangegeven dat ik die manier van werken zeer onprettig vind. Steeds als ik er iets van zei was het "Ja sorry." En daarna weer doen. Vervolgens kreeg ik een luister CD mee met ontspannings oefeningen waarbij een vrouw praat: "adem langzaam in..."
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Maar na elke zin een soort geluidje maakte, van klakken met haar tong. Dat begon mij te irriteren. Gevolg, dit was het enige waar ik nog naar luisterde en i.p.v. ontspannen was ik opgefokt. Dat heb ik aan de psych verteld, en ik kreeg te horen: "die CD is erg goed! Heeft al heel veel mensen geholpen. Jij wil gewoon niet ontspannen!" Waarop ik ontzettend kwaad wordt, en wanneer ik zo verschrikkelijk kwaad wordt, ga ik trillen en gaan er tranen lopen. Waarop ze zegt: "Verdriet is heel menselijk wanneer je geconfronteerd wordt met je eigen spiegelbeeld." Toen ben ik opgestaan en vertrokken. Heb niets meer gezegd, gewoon de deur uit en nooit meer terug gegaan. De beste beslissing ooit. Later zag ik met die verhuizing in mijn dossier staan: "staat niet open voor hulp, snel opgefokt, mogelijk suïcidaal." Nou sorry, maar ik vind dat echt niet kloppen en dat hoeft een nieuwe arts niet te weten.

Antwoorden (2)

Natuurlijk is het mogelijk, maar is het verstandig?
Als je niet alles wilt openbaren, kan je kiezen voor de optie om zonder dossiers naar de nieuwe psycholoog te gaan.

Kan het?
Kent of weet deze nieuwe behandelaar niets van of over je? Geef de helft van de dossiers/stukken en het is niet denkbeeldig dat je zo deze psycholoog op het verkeerde been zet... en dat is niet verstandig. Of de behandeling duurt veel langer of mogelijk is het een probleem om de patiënt juist te diagnosticeren.

Ja, het kan. Advies: ik zou het niet doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Plus. Als je niet volledig open en eerlijk tegen de psycholoog bent en hij/zij ontdekt dit, kan deze gaan twijfelen: in hoeverre ben je te vertrouwen? Heb je meer dingen verzwegen? Op zich kan dit een indicatie zijn voor de problemen waar je mee worstelt, maar wederzijds wantrouwen is geen goede basis voor psychotherapie. https://www.huisvoordezorg.nl/23-mod-patientenrechten/126-de-plichten-van-de-patient.html :
De relatie tussen een patiënt en een hulpverlener is, juridisch gezien, gebaseerd op een overeenkomst. Als patiënt heeft u daarom, naast uw rechten, ook een aantal plichten. U dient de hulpverlener duidelijk en volledig te informeren zodat hij op een verantwoorde wijze kan onderzoeken en behandelen.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik zie nog niet helemaal hoe het niet geven van oude (afgehandelde!?) dossiers een direct probleem oplevert ten aanzien van de overeenkomst dat je de behandelaar goed moet informeren. Zolang bijvoorbeeld Annswers over de vorige behandeling (als dat ter sprake komt en van belang is in de huidige behandeling) in eigen bewoording vertelt is er niks aan de hand lijkt me.
SimonV
5 jaar geleden
Onder goed informeren versta ik volledig informeren. Ook al zijn de oude dossiers niet van belang volgens VS, dan kunnen ze nog wel informatief zijn voor de psycholoog. Anderzijds moet je natuurlijk ook niet overdrijven: als het gewoon niet goed voelt ze te laten lezen, dan zou ik het niet doen.
Ja, dat is niet alleen mogelijk, maar ook je goed recht. Alleen jij bepaald wie jouw dossiers ziet; dit is een recht volgens zowel AVG als WGBO.

Of het wel of niet van belang is, kan alleen jijzelf inschatten. Soms is een frisse blik juist goed.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
- De AVG (de Algemene verordening gegevensbescherming) is bestemd voor de zorgverleners die bepaalde plichten maar ook rechten hebben.
De WGBO (Wet Geneeskundige Behandelovereenkomst) geeft aanvullingen ten opzichte van de AVG.
Op grond van deze wet heeft ook de patiënt niet alleen rechten, maar óók plichten.
Degene die hulp verwacht moet de hulpverlener duidelijk en volledig informeren, zodat deze een goede diagnose kan stellen en een deskundige behandeling kan geven.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDArc, relevante wetartikelen graag. Het is een bekende klacht van zorgverleners dat ze (in hun eigen ogen) onvoldoende toegang hebben tot oude dossiers wegens privacy.