Wat is leven in het hier en nu ?

Als ik een brief aan het schrijven ben wat over het verleden gaat,of een kruiswoordpuzzel aan het maken ben leef ik dan in het nu ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat er meer om dat je je bewust bent van 'dit' moment. Het moment dat je de brief schrijft, bewust bent waar je mee bezig bent, waar je aan denk, wat je voelt, enz.

Niet in het hier en nu leven is bijvoorbeeld: continu met het verleden bezig zijn, heb ik toen goed gehandeld, ... Je gevoel en gedachten zijn 'daar', niet 'hier' en nu.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt Bewi ,dit is een duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Men kan dit op diverse manieren interpreteren maar leven in hier en nu ?
Letterlijk ? Figuurlijk ? We leven allemaal (behalve zij die van ons heengingen)hier en nu en dat terwijl U daar bent met Uw brieven en ik achter mijn pc scherm hier !
uiteraard leven we hier en nu maar leven in het hier en nu is eerder het verleden laten rusten voor de een en gewoon weer verder gaan , terwijl de ander het eerder zal zien als het er eens goed van nemen ' want we leven toch nu ? ' . Naar eigen opinie is het zo dat als men geheel bezig is met een leven op te bouwen , eerder een leven te leven i.p.v het slechts te ' overleven ' en dan ook met het kunnen loslaten van het verleden , het kunnen leven met alles dat er bij komt kijken met de lach en de traan eigenlijk is wat ik beschouw als leven in het hier en nu terwijl het evenzeer kon zijn dat als de moedeloosheid en apathie de baas had geweest ik dat niet zou beschouwen als leven in het hier en nu maar als zijnde overleven of zelfs comateus ...
Fysiek leeft U dus maar niet hier , wel daar , geestelijk kan ik niet beantwoorden en nu , wat is nu voor u ? :)

Antwoorden (1)

Je leeft altijd in het hier en nu, je kunt eigenlijk gewoon niet anders. Je kunt wel met je gedachten ergens anders zitten dan aan de dingen die je in het hier en nu ervaart en ziet maar dan ben je nog steeds in het hier en nu, maar dan als 'dromer'.