Somatische waan hoeft geen vorm van schizofrenie te zijn, maar een uiting van schizofrenie kan wel een somatische waan zijn.

Schizofrenie is een ernstige psychiatrische stoornis. Ze wordt gekenmerkt door een breed scala van complexe symptomen die in wisselende combinaties kunnen voorkomen. De karakteristiekste vorm betreft de paranoïde patiënt die één of meerdere wanen heeft, bijvoorbeeld het idee achtervolgd te worden, en auditieve hallucinaties, het horen van stemmen. Herkenning van een psychiatrische stoornis bij deze paranoïde vorm van schizofrenie levert voor de meeste artsen weinig problemen op. Schizofrenie kan echter ook in minder bekende vormen tot uiting komen, waarbij herkenning van de psychiatrische stoornis veel moeilijker wordt
Een uiting van schizofrenie waar juist de somatische artsen mee geconfronteerd kunnen worden is de somatische waan, die vaak gepaard gaat met haptische hallucinaties.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een somatische waan is een vorm van waanstoornis.
Bij deze aandoening heeft iemand opvattingen over zijn lichaam of lichaamsfuncties die niet overeenkomen met de realiteit.

Vormen van deze waan zijn het denkbeeld dat men een vieze geur verspreidt via de huid, de mond, het rectum of de vagina of dat het lichaam is besmet met parasieten. De persoon kan er ook van overtuigd zijn dat bepaalde lichaamsdelen lelijk of misvormd zijn of dat ze niet naar behoren functioneren (bijvoorbeeld de darmen).

Vaak is het niet eenvoudig vast te stellen of er sprake is van een waan of dat de persoon lijdt aan een vorm van dysmorfofobie (ingebeelde lelijkheid), waarbij de persoon zich wel realiseert dat zijn vermoedens ongegrond zijn, maar behoudt toch angst voor lichamelijke problemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Wat ontbreekt ter onderscheiding van een waan met schizofrenie zijn de negatieve symptomen. 'Bij negatieve symptomen gaat het om stoornissen in normale emotionele reacties of andere denkprocessen. Het gaat hierbij vaak om afgevlakt affect en emotie, spraakarmoede (alogie), onvermogen om plezier te beleven (anhedonie), het ontbreken van de wens om sociale contacten aan te gaan (asocialiteit) en gebrek aan motivatie (avolitie). Onderzoek duidt erop dat negatieve symptomen meer dan positieve symptomen bijdragen aan een slechte kwaliteit van leven, functioneel onvermogen en belasting van anderen. ' https://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie#Positieve_en_negatieve_symptomen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ga niet verder dan het vermelden van hetgeen vier psychiaters (waaronder een hoogleraar) publiceerden op 4 februari 2005 in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde naar aanleiding van een klinische les hebben gepubliceerd.
Ik waag mij als ondeskundige op het gebied van de artsenij niet in het multidisciplinaire domein van de psychiatrie.