Misschien helpt het om eerst proberen te omschrijven wat stress oplevert en dan alles op te schrijven wat je moet doen. Dat geeft je overzicht. Ook kun je zo bepalen of alle punten even dringend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heb je al geprobeerd ?
Lekker ff uitwaaien op het strand helpt of een flinke boswandeling.

Gewoon ff lekker touren met de auto (als je die hebt) lekker met de muziek aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit een recent onderzoek is gebleken dat roken stress verminderd. Echter is het wel ongezond. Er zijn nog veel meer manieren om stress te "vergeten", maar dat is allemaal verplaatsen van t probleem. Als t werk gerelateerde stress is kun je vaak een stappenplan opstellen. Duidelijkheid kan hierbij het sleutelwoord zijn! Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer te achterhalen, indien je het nog niet weet, wat je oorzaak is van jouw stress. Probeer hier een balans in te vinden want vaak zijn het dingen die je toch niet (helemaal) uit je leven kan verbannen. Stress in een relatie. Stress op het werk. Etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door na te gaan waarvan je in de stress kan schieten, en hoe jij met deze situatie omgaat (er tegenover staat)

schrijf alles op waarvan je in de stress kan raken en lees dit achteraf terug.
is het achteraf nodig geweest om er zo over te stressen? of kan je iets doen om te voorkomen dat het zo stressvol is voor jou? zo ja, welke stappen moet je ondernemen en wat moet je doen?

gun jezelf even een pauze als je gestresst bent. zoek de rust, ruimte doet iets voor jezelf waar je rustiger van wordt. kijk dan eens van een afstandje naar de situatie, puur feitelijk gezien. soms kan je dan tot een goede oplossing komen.

lukt het niet en beïnvloedt het je leven zodanig dat je je er niet meer prettig bij voelt is het verstandig om hulp te zoeken om hiermee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met de eerste reactie: opschrijven wat je nog allemaal moet doen. Het is erg bevredigend om dan dingen te kunnen afvinken en daadwerkelijk vooruitgang te zien (je hebt iets gedaan - er is minder over om nog te doen).

Laatst heb ik een rol gekocht, lijkt op cadeaupapier maar het is whiteboard-papier. Met markers kun je daar dus op schrijven. Ik heb een stuk op wat karton geplakt en op de muur naast mijn bureau gehangen en het geeft veel overzicht. Ook geeft het rust in de geest: je hoeft niet langer te onthouden wat je allemaal nog moet doen want dat staat mooi op het whiteboard.