Wat zou er gebeuren als er geen stikstof zou zijn in de lucht?

De buitenlucht bestaat voor 80% uit stikstof, maar we gebruiken alleen zuurstof. Waarom zit er dan stikstof in de lucht en wat zou er gebeuren als er geen stikstof in de lucht zou zitten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
Cryofiel
6 jaar geleden
Geen stikstof, dan geen rhizo-bacteriën. Daarmee nauwelijks plantengroei. En dus nauwelijks leven op het land. Veel zuurstof zou er ook niet zijn, want dat zou ofwel weg-oxideren, ofwel verloren gaan bij grote branden. Er zou wel meer zuurstof in de lucht zitten dan nu, maar niet heel veel extra. De rest van de lucht zou waarschijnlijk uit CO2 bestaan. Er zou dus een enorm broeikaseffect zijn. Dat zou wel eens zo sterk kunnen zijn dat de oceanen zouden gaan koken - in ieder geval rond de evenaar. Waterdamp is ook een broeikasgas, dus de temperatuur zou nóg verder stijgen. Alle oceanen zouden droogkoken en de aarde zou onleefbaar worden.

Het beste antwoord

Dan zou de lucht voor een zeer groot deel uit zuurstof bestaan.
De eerste die een sigaret opsteekt zou de aarde in een vuurbol veranderen.

Toegevoegd na 15 minuten:
leesvoer in de bronnen.
bron 1: waarom er nu eigenlijk heel weinig CO2 in de lucht is.
bron 2: vanaf 25% zuurstof zullen bossen volledig verbranden.

Toegevoegd na 19 minuten:
We hebben dus een stof nodig die zeer stabiel is om alles rustig te houden.
Stikstof, eigenlijk distikstof of stikstofgas (N2) is op aarde die stof.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel, Dit is precies wat ik nodig had!
Reddie
6 jaar geleden
@JimSpek1104, dat is geheel niet wat je nodig hebt.
Zonder stikstof zou er geen leven zijn. Uit de tweede link van @Jackd:
Dit gezegd zijnde, is stikstof wel degelijk noodzakelijk voor levende wezens. Al onze eiwitten en ons DNA – dus zo ongeveer ons hele lichaam, de zeventig procent water even niet meegeteld – bevatten stikstofatomen. Wij stelen die van de planten (of de plantenetende dieren) die we opeten. De planten halen hun stikstof al evenmin uit de lucht – zoals gezegd, stikstofmoleculen zijn heel stabiel – maar uit de bodem. Daarin zitten stikstofverbindingen (nitraten). Slechts één groep levende wezens, de rhizobium-bacteriën, is erin geslaagd om zelfstandig luchtstikstof te kraken. Ze krijgen gastvrijheid in de wortels van klaver en verwante planten, aan wie ze in ruil bruikbare stikstofverbindingen leveren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie: Die stikstof voor ons lichaam halen we dus niet uit de lucht. Zoveel stoffen zitten niet in de lucht maar wel in ons lichaam. Dat heeft verder niks met de vraag te maken. Daarnaast bestaat over lichaam voor slecht 2,6% uit stikstof: https://nl.wikipedia.org/wiki/Samenstelling_van_het_menselijk_lichaam Verder is het gewoon zoals het is.
De rest is speculatie.
Stel dat er geen stikstof zou zijn:
(even het periodiek systeem vergeten)
Zou er dan geen leven zijn of zou het er anders uitzien?
Reddie
6 jaar geleden
@Jackd, de vraag luidde:
"Wat zou er gebeuren als er geen stikstof zou zijn in de lucht?"
Zonder die stikstof in de lucht zou er geen stokstof in de grond komen. En zou er geen plantengroei zijn. En dus geen dierenleven.
Alle aminozuren, en dus eiwitten bevatten essentieel stikstof. Het belang van stikstof kun je niet afmeten aan het percentage in het lichaam (dat uiteindelijk voor zo'n 90% uit water bestaat).
Ik meen dus dat ik een essentiële aanvulling heb gedaan op je antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind het nogal arrogant dat jij weet wat iemand anders nodig heeft en daarnaast kan je dat bij de algemene reacties kwijt.
Daarnaast mag je je eerst de vraag stellen welk stikstof er eerst was, dat in de grond of dat in de lucht? Daarnaast is de vraag op meerdere manieren te benaderen: Als er nooit stikstof zou zijn geweest, zou er nooit leven op aarde zijn geweest of het zou zich anders ontwikkeld hebben. Als alle stikstof in de lucht nu ineens zou verdwijnen zou de aarde in een vuurbol veranderen. Als alle stikstof (stikstofgas N2) in de lucht vervangen zou worden door een ander stabiel gas met deels dezelfde eigenschappen zou er waarschijnlijk meer dan genoeg stikstof atomen gebonden in andere stoffen zijn om leven voort te laten duren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
poehee