hoe genees ik van mijn schizofrenie?

Wat kan ik doen om mijn leven wat draaglijker te maken behalve medicatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Om je leven naast medicatie draaglijk te maken kun je letten op dingen als dag- en nachtritme, structuur in je dag, voldoende sociale contacten, je niet te veel terugtrekken. Op signalen letten dat het minder goed met je gaat en daar dan op anticiperen door bijvoorbeeld ergens heen te gaan waar minder prikkels zijn.
Dingen zoeken waar je afleiding in kunt vinden en die je ook een bepaald gevoel van voldoening geven. Genoeg frisse lucht en lichaamsbeweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

spanningen, heftige emoties,en veranderingen zijn zaken die je moet proberen te vermijden.
dit komt bij jou dubbel zo heftig binnen.
ook moet je zorgen voor voldoende rust; nachten doorhalen is een slecht idee.
sterkte!
12 jaar geleden
acceptatie, aanvaarding, leren inpassen in je leven.

medicatie kan hierbij helpen, maar ook therapie kan een belangrijk steentje bijdragen.
het is een combinatie van meerdere factoren, dus een simpele oplossing is er helaas niet ....

Toegevoegd na 3 uur:
wel heel kort antwoord:

leren wat je mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. hier kan je rekening mee houden. (acceptatie, aanvaarding.... etc) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Pocahontas,
Ik zou als ik jou was inderdaad een vast dag/nacht ritme aanhouden en geen dutjes doen overdag. Goed plannen en proberen te genieten van dat wat je doet.

Ik heb hier een site voor je met veel informatie en handige tips. Ook is er een testje wat je kunt doen om te checken hoe het met je gaat en waar je aan kunt werken.
Volgens mij kun je zelfs op een forum daar met lotgenoten aan de praat.

www.schizofrenie.nl

Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer zo goed mogelijk (in het algemeen) de realiteit onder ogen te zien.

(Daarnaast mag je natuurlijk wel proberen om te ontspannen, maar probeer dit niet te doen door je aan de werkelijkheid te onttrekken maar door bijv. naar rustige muziek te luisteren of iets ontspannends te doen.)

Wat ook goed kan helpen:

Wees veel bezig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Naast alle goeie tips die hierboven al gegeven zijn.