Wat is een vervangend middel voor Prozac wat minder bijwerkingen geeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prozac is een medicijn, gegeven aan jou door een deskundige. Elk medicijn heeft bijwerkingen.... als jij een ander medicijn wilt, dan dien je dat te bespreken met die deskundige, niet op GV... ook al zijn er hier vast psychologen en psychiaters: zij mogen en kunnen jou geen enkel zinnig advies geven, omdat zij jou niet kennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens Wendy, maar een beetje rondkijken naar evt. Andere middelen is niet zo heel erg toch? Alle andere medicatie (Prozac like) kan toch alleen door een arts voorgeschreven worden...toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk, maar dan kom je al gauw in de niet-medicijnen categorie en ik dacht uit de vraag te halen, dat de bedoeling een ander medicijn dan Prozac was. Kan ik uiteraard verkeerd bekeken hebben :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wel eens gelezen dat lichaamsbeweging net zo goed zou werken.
Maar hoe dat zit, zou ik wel bij een deskundige nagaan, inderdaad.

Antwoorden (3)

Klinkt misschien raar, maar ik ben er echt heilig van overtuigd.

Vakantie! Weg van de dagelijkse sleur.

En anders jezelf een gezonde levensstijl aanmeten ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu is dit geen Amerika, maar in Amerika worden ze voorgeschreven bij elk klein dipje wat je kan hebben. En als het zo erg is dat een dokter het voor schrijft, waarom zou je dan een ander middel willen aanraden aan de vraagsteller. (als niet dokter zijnde neem ik aan) Veel mensen geloven dit niet, maar zet je zinnen eens op "vakantie" en ga 2x per jaar ipv 1, met als doel; weg van de stres plek en ondernemend actie voeren voor eigen belang waardoor rust vanzelfsprekend word. Ik ga er verder ook niet op in, want het is iets wat je zelf moet ervaren en ontdekken. (het kost misschien wel veel, maar het is voor een goed doel en je krijgt er ook veel voor terug.)
Er zijn letterlijk tientallen antidepressiva, die ongeveer dezelfde werking en bijwerkingen hebben. Die bijwerkingen zijn bij elke patiënt anders, en het is vantevoren niet te voorspellen hoe dat zich uit. De ene patiënt heeft heel veel bijwerkingen van prozac en bijna niet van lexapro, en bij een andere patiënt kan dat precies andersom zijn.

Maar hoe weten wij wat voor jou een geschikt middel zou zijn? Er zit verschil in de werking van de verschillende SSRI's. Specifieke dit middel is bijvoorbeeld naast voor depressie ook geregistreerd voor boulimia en dwangstoornissen. Andere middelen zijn weer niet werkzaam bij dwang, maar wél bij bepaalde angststoornissen. Die middelen zijn dus niet zomaar onderling uitwisselbaar, en de keus voor een middel kan dan ook het beste gemaakt worden door een huisarts met specifieke kennis of door een psychiater. Misschien dat iemand in jouw omgeving straks zegt: "ik had heel veel baat bij middel X", of "middel Y gaf bij mij veel minder bijwerkingen", maar het is ronduit gevaarlijk als je de keus voor een bepaald geneesmiddel over zou laten aan leken in plaats van een ervaren professional. Dat de één goede ervaringen heeft met een bepaald middel, wil geenszins zeggen dat dit voor elke patiënt met dezelfde stoornis het juiste middel is, en al helemaal niet dat dat geldt voor iedereen die antidepressiva gebruikt.

Heel globaal: de SSRI's, dus de groep waar ook prozac toe behoort, hebben wat minder bijwerkingen dan middelen uit andere groepen. Als je dus zou overstappen vanwege bijwerkingen, zou een overstap binnen die groep voor de hand liggen.

Maar er kunnen ook andere opties zijn, afhankelijk van jouw klachten. Bij milde depressies blijkt Sint Janskruid in sommige studies net zo effectief als chemische antidepressiva, en voor bepaalde stoornissen bestaan psychotherapeutische interventies die veel effectiever zijn dan medicatie. Bij weer andere stoornissen is nog andere medicatie mogelijk, zoals stemmingsstabilisatoren of angstdempende middelen. Die hebben overigens vaak juist méér bijwerkingen, maar dat verschilt uiteraard per patiënt.

Maar zoals ik eerder zei: laat asjeblieft de keus voor een medicijn niet afhangen van leken of van vreemden op internet. Stel deze vraag aan je behandelend arts die niet alleen precies weet wat jouw psychische klachten zijn, maar die ook weer wat er in het verleden al geprobeerd is aan behandelingen, wat er aan nieuwe behandelopties nog zijn, en wat jouw medische voorgeschiedenis is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie nu dat die vraag over prozac voor PMS ook van jou kwam, dus dat je het waarschijnlijk daarvoor gebruikt. Dat verandert het hele beeld natuurlijk ook al, en benadrukt hoe belangrijk het is om iemands klachten te kennen voor je zo'n vraag kunt beantwoorden. Bij PMS zou je namelijk ook nog kunnen denken aan de pil of aan andere hormonale anticonceptie, of aan andere hormonale behandeling. Behandeling met GnRH-agonisten wordt wel gedaan als niets anders werkt bijvoorbeeld, maar voor je daar uitkomt zou je nog dingen kunnen uitproberen met je voeding of met bepaalde supplementen. Bij sommige mensen werkt dat erg goed. Je zou ook kunnen overwegen om zwanger te worden (als je dit al van plan was natuurlijk, en het tot nu toe nog wat uitstelde) of om door middel van psychotherapie te proberen je klachten aan te pakken. Er is dus van alles mogelijk, maar dat is écht een kwestie voor jou en je behandelend arts (in dit geval gynaecoloog, denk ik?) en de keuze voor een medicijn moet nooit afhangen van een vraag op internet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor je laatste alinea, die wat mij betreft voldoende zou zijn als antwoord maar meer in de lijn der reacties ligt ;-)))
Dat is Sint Janskruid. Er is zelfs een heel boek over geschreven. Het is te koop bij de apotheek. Dit is de beste aangezien de hoeveelheid werkzame stof stabiel is en bij andere sintjanskruid middelen nog wel eens kan schommelen.

Toegevoegd na 15 uur:
wat wel gezegd moet worden omdat de vraagsteller aangeeft Prozac te gebruiken, dat gelijktijdig gebruik van deze 2 middelen niet zonder risico is en zelfs af te raden is. (met dank aan Wiccalife, zie reacties!)

Toegevoegd na 15 uur:
wat wel gezegd moet worden omdat de vraagsteller aangeeft Prozac te gebruiken, dat gelijktijdig gebruik van deze 2 middelen niet zonder risico is en zelfs af te raden is. (met dank aan Wiccalife, zie reacties!)