Is aangetoond dat verliefdheid goed is voor je gezondheid?

Ik heb in het verleden veel last gehad van angsten vooral de angst om een ziekte te krijgen. Het hield allemaal op toen ik verliefd werd. Opeens kende ik geen angst meer en niks leek me te raken. Ik vraag me daarom af is verliefd zijn bevordelijk voor je mentale en lichamelijke gesteldheid?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Ritsuka
3 jaar geleden
Door je verliefdheid focus je je minder op jezelf

Antwoorden (1)

Ja. Uit onderzoek blijkt dat verliefd zijn goed is voor je gezondheid en je bovendien minder gevoelig maakt voor pijn.
In haar boek “Love Sense: The Revolutionary New Science of Romantic Relationships,” beschrijft Dr. Johnson een aantal onderzoeken, die de gunstige effecten van verliefdheid verklaren. “Het helpt ons omgaan met onze pure existentiële angsten, dat we kleine kwetsbare mensen zijn in een hele grote harde wereld .”
Als je verliefd bent worden er hormonen en neurotransmitters (onder andere: fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine) in de hersenen aangemaakt als je het doelwit van de verliefdheid ziet.
SimonV