Hoe lang houden de depressieve klachten aan als je gestopt bent met roken?

Beste mensen,

Ik ben nu 8 dagen gestopt met roken, over het algemeen gaat het prima. Alleen voel ik me neerslachtig. Heeft iemand enig idee, hoe lang het duurt voordat deze gemoedstoestand opklaart? Momenteel slik ik Valeriaan en Sint Janskruid echter betwijfel ik de werking.

Hopelijk kunt u uw ervaringen met mij delen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Rieneke1
8 jaar geleden
Dat verschilt per persoon, maar het blijft niet duren.
Hou vol, je gaat goed. Wat kan helpen is lekker in beweging blijven: wandelen in de frisse lucht bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit heeft bij mij een maand of 3 geduurd, maar ik denk dat dat bij iedereen verschillend is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat goed @Klaartje! De tweede mijlpaal heb je al gehaald! Een week! Ga door... Als je maar bezig blijft met je werk, hobby maakt niet uit, veel naar buiten [leen desnoods de hond van de buren om wandelingen te maken, is veel leuker dan alleen 'lopen', zonder gekheid, heb ik echt gedaan - of ga dagelijks een stuk fietsen, maar beweeg in de buitenlucht]. Zoals al gezegd, is dit zeer persoonlijk.
Verslaving is een ziekte, die je moet overwinnen. Toen ik hiermee bezig was, kwam ik een man tegen die al 8 jaar gestopt was, ik vroeg hem hoelang het bij hem duurde, de trek naar een sigaret, hij zei: nog elke dag! Dat was niet zo leuk om te horen... Nou ben ik 6 jaar geleden gestopt en heb wel momenten dat ik er aan terugdenk met 'trek' [mmmmm lekker!], kan van de lucht van een sigaret [niet aangestoken] genieten, maar vind een sigaar nog steeds stinken :-)) maar echt 'snakken' naar, nee, geen moment! Dus de man die al 8 jaar gestopt was had het nog elke dag en ik al veel eerder absoluut niet.
Ik ben heel trots dat het me nu [eindelijk] wèl gelukt is! Als ik jou was, zou ik de valeriaan en Sint Janskruid links laten liggen. Het op eigen 'kracht' proberen, maar misschien moet je dat eerst met iemand bespreken, iemand die daar verstand van heeft. Volgens mij zijn het 'rustgevers'? Hoop dat het je lukt, iedere dag is er een en ineens ben je een maand gestopt en dan is het ineens 1 januari ... hoef jij geen goede voornemens te verzinnen... je hebt het al onder de knie!! Houd vol en ga door!
Ivana
8 jaar geleden
Verwijderd als antwoord: Iedere dag dat het langer geleden is dat je rookte maakt het 'gat' groter en zal je trots groeien. Doe het uitgespaarde geld in een potje en koop na twee weken iets moois voor jezelf. Dat is dan een tastbaar bewijs van je kracht. Wat anderen van je zeggen is van weinig belang, helpt ook niet echt.
Je kunt jezelf op de schouder slaan. Ooit heeft iemand mij gezegd:
" Wie zichzelf overwint is sterker dan hij die een stad inneemt." Die depressiviteit verdwijnt wel. Het is ook een hele overgang.
Dit is mijn ervaring na 30 jaar gerookt te hebben (twee pakjes per dag) en gestopt van de een op de andere dag, zonder hulp, alleen op wilskracht. Jij kunt het ook."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana : Wat goed van jou! en zo herkenbaar. Ook ik ben van de ene op de andere dag gestopt. Ik rookte 45 jaar [2.pakjes per dag en als er iets "gebeurde" nog meer]! Mijn laatste pakje shag [aangebroken] lag in de kast en is door iemand die zijn eigen tabak regelmatig vergat "sigaar" gemaakt :-))
Die mooie uitspraak heb ik eerder gehoord, eentje om te onthouden: "Wie zichzelf overwint is sterker dan hij die een stad inneemt."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Allen, bedankt voor bovenstaande reacties. Fijn al die ervaringsdeskundigen, vandaag heb ik me vastgehouden aan het idee dat al velen mij voor zijn gegaan. Waarom zou mij het dan niet lukken?

Antwoorden (2)

Wat goed @Klaartje! De tweede mijlpaal heb je al gehaald! Een week! Ga door...

Als je maar bezig blijft met je werk, hobby maakt niet uit, veel naar buiten [leen desnoods de hond van de buren om wandelingen te maken, is veel leuker dan alleen 'lopen', zonder gekheid, heb ik echt gedaan - of ga dagelijks een stuk fietsen, maar beweeg in de buitenlucht].

Zoals al gezegd, is dit zeer persoonlijk.
Verslaving is een ziekte, die je moet overwinnen. Toen ik hiermee bezig was, kwam ik een man tegen die al 8 jaar gestopt was, ik vroeg hem hoelang het bij hem duurde, de trek naar een sigaret, hij zei: nog elke dag! Dat was niet zo leuk om te horen... Nou ben ik 6 jaar geleden gestopt en heb wel momenten dat ik er aan terugdenk met 'trek' [mmmmm lekker!], kan van de lucht van een sigaret [niet aangestoken] genieten, maar vind een sigaar nog steeds stinken :-)) maar echt 'snakken' naar, nee, geen moment! Dus de man die al 8 jaar gestopt was had het nog elke dag en ik al veel eerder absoluut niet.
Ik ben heel trots dat het me nu [eindelijk] wèl gelukt is!

Als ik jou was, zou ik de valeriaan en Sint Janskruid links laten liggen. Het op eigen 'kracht' proberen, maar misschien moet je dat eerst met iemand bespreken, iemand die daar verstand van heeft. Volgens mij zijn het 'rustgevers'?

Hoop dat het je lukt, iedere dag is er een en ineens ben je een maand gestopt en dan is het ineens 1 januari ... hoef jij geen goede voornemens te verzinnen... je hebt het al onder de knie!!

Houd vol en ga door!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe hoef je je helemaal niet neerslachtig te voelen, maar eerder opgelucht en wel letterlijk. Op ge lucht, dus.

Dat je lichaam zeven jaar nodig zou hebben om alle slechte stoffen eruit te weren, is ook klinkklare onzin, welke door de tabaksindustrie de wereld in gebracht zijn en worden.

Na c.a. drie maanden is alle troep uit je lichaam verdwenen. Alleen de aangerichte schade bv. de vernietiging c.q. beschadiging van de longhaartjes, is blijvend.

Zelfs als je je door door die troep neerslachtig zou voelen, moet dat absoluut binnen een tijdsbestek van uiterlijk drie maanden helemaal verdwenen zijn.

Toen ik zelf stopte met roken (op tien januari negentienhonderd acht en negentig) heb ik mij prima gevoeld en zelfs het roken niet één moment gemist.

Het viel mij duizend procent mee dat ik het zomaar laten kon..en dus concludeerde ik dat er spraken moest zijn van suggestie als je je er niet perfect bij voelt.

Volhouden hoor.. en niet..nooit meer beginnen.
Groet,
Ton