Kun je depressief zijn terwijl je antidepressiva slikt?

Ik slik 30 gram citalopram en toch heb ik geen zin in het leven. Niets boeit me.

Toegevoegd na 24 minuten:
Deze medicijnen slik in nu onafgebroken 5 jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
3.3K

Antwoorden (4)

Werking
Het kan vier tot zes weken duren voordat u het effect van citalopram merkt. De eerste weken kunt u wel last krijgen van de bijwerkingen en angstgevoelens. Stop dan niet met het gebruik, meestal verminderen de bijwerkingen als u gewend bent geraakt aan het medicijn. Vaak verdwijnen ze zelfs.
Wanneer er geen verbetering optreedt, niet aarzelen en de arts raadplegen, eventueel overschakelen naar een ander middel dat u beter ligt en beter werkt.

Dus ja, je kunt nog depressief zijn terwijl je nog niet lang genoeg antidepressiva slikt.

Toegevoegd na 20 minuten:
Na uw toevoeging: voer eens een gesprek met uw dokter hierover, hij/zij is het best geplaatst om een alternatief aan te geven. Waarom eens geen second opinion vragen? Zeker geen 5 jaar laten overgaan.
10 jaar geleden
Ja, dat kan zeker!
Het zou kunnen zijn, dat de hoeveelheid medicatie voor jou niet klopt. Neem daarom contact op met je behandelend arts en bespreek het met hem/haar.
Verder is het belangrijk, dat de reden/redenen van de depressie (zo mogelijk) worden behandeld, bijvoorbeeld met therapie. Daar schrijf je niets over, maar dat kan (mede?) een reden zijn van je gevoelens nu.

Toegevoegd na 54 seconden:
Kan ook zijn, dat je andere medicijnen nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan zeker! Het is ook zo dat maar 60% van de mensen reageren op een bepaald antidepressivum, bijv. Prozac. Hoor je bij de 40% die daar niet op reageren moet de arts een depressivum van een andere "familie" dan Prozac voorschrijven en dat is bijv. Amitriptiyline. Ook dan heb je weer 40% kans dat dat middel ook niet werkt. Heb je wel de goede en je begint op een lage dosering, maar je merkt na 3 weken niet dat het iets doet is het gebruikelijk dat je een hogere dosering nodig hebt. De dosering kan soms nog een paar keer verhoogd moeten worden. Let wel: van Prozac val je af en van Amitriptiline kom je na elke verhoging van de dosis ong. 6 weken wat aan! En erbij: psycholoog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja, dat kan inderdaad, ook als je eerder wel goed reageerde op de medicatie kan dat ineens niet meer zo zijn. Naast medicatie is het goed de oorzaak aan te pakken, wáár ligt de oorzaak van je depressie, medicatie onderdrukt de klachten, lost niks op. Zoek een behandelaar, regulier of complementair, wat voor jou goed voelt.