Waar blijft het deel van je geest dat verdwijnt als je dementeert?

Mijn moeder is aan het dementeren,soms is ze er wel maar steeds vaker niet meer.
Gaat dat deel van de geest verloren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Volgens sommigen, gaat dat deel zich vast oriënteren op een volgend leven, maar volgens mij functioneert een deel van je hersens niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geleerd dat hersenen uit grijze en witte massa bestaan. Witte massa is effectieve massa, grijze massa is minder effectieve massa. Bij dementie vallen hersenfuncties weg doordat verbindingen tussen de neuronen verslechteren: witte massa veranderd in grijze massa.
Er verdwijnt dus niks!

Toegevoegd na 42 seconden:
beetje simpel uitgelegd he :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt dementie en de ziekte van Alzheimer. Bij dementie gaat de achteruitgang gelijkmatig en is de patient zich niet bewust van het verlies van zijn/haar bewustzijn. Bij Alzheimer is dat anders. Dit manifesteert zich vaak jonger dan dementie en is de patient zich bewust van de geestelijke achteruitgang.
Iemand heeft mij eens geleerd dat wanneer je zintuigen achteruit gaan, je herinneringen gaan leven.

Sterkte, want voor de kinderen is het veel erger dan degene die het overkomt.

Toegevoegd na 2 minuten:
PS er verdwijnt niets maar het functioneert niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterkte voor je vader. Ik heb jarenlang in een psychogeriatrisch veerpleeghuis gewerkt op de zwaarste afdelingen. Ik weet wat het doet met mensen en zal het nooit onderschatten. Zorg ook dat je vader hulp krijgt bij het begrijpen van de ziekte en in deze fase van het ziekzijn. Zolang je moeder nog thuis is heeft je vader het erg zwaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je wat aan deze site
http://www.alzheimercafeonline.nl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=17&Itemid=45
Dat wat wij geest noemen, is een product van (de werking van) de hersenen.

Bij dementie gaan hersenfuncties verloren. Delen van de hersenen vallen uit, of verbindingen vallen weg.

Daardoor gaan bepaalde producten van de hersenen verloren. Bij een hersenbloeding kan dat een willekeurig product zijn: het zicht, het kunnen vormen van woorden, het kunnen begrijpen van gebaren, of de geest zelf. Bij dementie is het over het algemeen de geest die verdwijnt.

Het komt dus puur door het langzaamaan wegvallen van bepaalde functionaliteit in de hersenen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik zie dat ik je vraag nog niet echt heb beantwoord.

Als bij een hersenbloeding bijvoorbeeld het vermogen om woorden te vormen wegvalt (afasie), dan is dat vermogen gewoon weg. Verdwenen. Dan vragen we ons ook niet af waar dat vermogen zou moeten zijn gebleven.

Hoe vreemd het op het eerste gezicht ook klinkt: precies hetzelfde geldt voor de geest. Die is dan (gedeeltelijk of geheel) weg. Of veranderd. Als hij weg is, of gedeeltelijk weg, is hij dus nergens gebleven. Hij is weg. Kapot. Net als het vermogen om woorden te vormen in het voorbeeld van afasie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
De geest is eigenlijk de persoonlijkheid. De persoonlijkheid die er vroeger was, is weg - gedeeltelijk kapot. Daardoor kan iemands persoonlijkheid veranderen. Iemand kan bijvoorbeeld agressief worden, of heel andere muziek mooi gaan vinden, of de interesse in tuinieren kwijtraken. Noem je dat geest? Dan is de geest veranderd. Delen kunnen weg zijn. Iemand met een veranderde persoonlijkheid kan nog best praten. Laten we als voorbeeld nemen dat iemand agressief wordt. De rest van de geest functioneert nog ongeveer zoals vroeger. De nieuwe, agressieve persoonlijkheid kan nog best praten. Bij heel vergaande afbraak van de geest is het mogelijk dat de persoonlijkheid / geest / karakter vrijwel helemaal weg zijn. Dat iemand alleen nog maar heel primair reageert. Het spraakvermogen kan nog redelijk in orde zijn. Het praten is dan een soort automatisme. Zoals iemand die in vegetatief coma is, en echt geen enkel bewustzijn meer heeft, nog best met de ogen kan knipperen, en zelfs de open ogen actief naar een knipperend licht kan bewegen. Dat lijkt bewustzijn / geest, maar is een puur automatisme, een reflex. Hoe erg het ook is voor jou, voor jouw moeder, en voor haar omgeving - jouw moeder is heel langzaam op weg naar zo'n situatie. Ik kan er helaas niets anders van maken. De oude geest, het oude "ik", verdwijnt heel geleidelijk. Weg. Kapot. Afhankelijk van het verloop van de ziekte komt er een heel andere "ik" voor in de plaats, of verdwijnt elke vorm van "ik", en blijft er slechts een soort "automaat" over (sorry voor de wellicht harde woorden, maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden, en ik wil er ook niet omheen draaien, want daar is niemand bij gebaat).
Hoi Monique,

Er zijn mensen die geloven dat de mens niets meer is dan een flinke klomp cellen die door millennialang puur toeval is ontstaan uit wat atomen en ionen. Zij zien bewustzijn vaak ook als de damp van een heet bord spaghetti, waarbij de spaghetti staat voor de hersenen (of het lichaam in het geheel)

Er zijn (gelukkig) ook andere mensen die eerder geneigd zijn om te denken dat er zoiets als bewustzijn juist het lichaam aanstuurt. Zodra dat bewustzijn het lichaam niet meer voedt is het lichaam in één seconde dood.

Voor beide stellingen valt van alles te zeggen.

Ik ben de laatste dagen bezig om te kijken naar dementie. Ik heb laatst 'Away from Her' gezien en raakte onder de indruk. Waarom zou het bewustzijn ervoor kiezen om niet langer volledig in de fysieke werkelijkheid te blijven?

Werd de communicatie met het 'kleinere' wakende bewustzijn moeilijker vanwege slechter werkende hersenen? Was er misschien een andere reden om minder te willen investeren in het leven? Wellicht ontstond ook wel het verlangen om terug te keren naar een ruimere werkelijkheid die verder reikt dan de fysieke wereld?

Misschien kun je ook wel iets met de volgende pagina:
http://noetiek.wordpress.com/2010/01/06/de-bewustzijnsantenne/