Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waar blijft het deel van je geest dat verdwijnt als je dementeert?

Mijn moeder is aan het dementeren,soms is ze er wel maar steeds vaker niet meer.
Gaat dat deel van de geest verloren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens sommigen, gaat dat deel zich vast oriënteren op een volgend leven, maar volgens mij functioneert een deel van je hersens niet meer.

Ik heb geleerd dat hersenen uit grijze en witte massa bestaan. Witte massa is effectieve massa, grijze massa is minder effectieve massa. Bij dementie vallen hersenfuncties weg doordat verbindingen tussen de neuronen verslechteren: witte massa veranderd in grijze massa. Er verdwijnt dus niks! Toegevoegd na 42 seconden: beetje simpel uitgelegd he :)

Je hebt dementie en de ziekte van Alzheimer. Bij dementie gaat de achteruitgang gelijkmatig en is de patient zich niet bewust van het verlies van zijn/haar bewustzijn. Bij Alzheimer is dat anders. Dit manifesteert zich vaak jonger dan dementie en is de patient zich bewust van de geestelijke achteruitgang. Iemand heeft mij eens geleerd dat wanneer je zintuigen achteruit gaan, je herinneringen gaan leven. Sterkte, want voor de kinderen is het veel erger dan degene die het overkomt. Toegevoegd na 2 minuten: PS er verdwijnt niets maar het functioneert niet meer.

Bronnen:
http://www.alzheimercafeonline.nl/index.ph...

Dat wat wij geest noemen, is een product van (de werking van) de hersenen. Bij dementie gaan hersenfuncties verloren. Delen van de hersenen vallen uit, of verbindingen vallen weg. Daardoor gaan bepaalde producten van de hersenen verloren. Bij een hersenbloeding kan dat een willekeurig product zijn: het zicht, het kunnen vormen van woorden, het kunnen begrijpen van gebaren, of de geest zelf. Bij dementie is het over het algemeen de geest die verdwijnt. Het komt dus puur door het langzaamaan wegvallen van bepaalde functionaliteit in de hersenen. Toegevoegd na 2 minuten:   Ik zie dat ik je vraag nog niet echt heb beantwoord. Als bij een hersenbloeding bijvoorbeeld het vermogen om woorden te vormen wegvalt (afasie), dan is dat vermogen gewoon weg. Verdwenen. Dan vragen we ons ook niet af waar dat vermogen zou moeten zijn gebleven. Hoe vreemd het op het eerste gezicht ook klinkt: precies hetzelfde geldt voor de geest. Die is dan (gedeeltelijk of geheel) weg. Of veranderd. Als hij weg is, of gedeeltelijk weg, is hij dus nergens gebleven. Hij is weg. Kapot. Net als het vermogen om woorden te vormen in het voorbeeld van afasie.

Hoi Monique, Er zijn mensen die geloven dat de mens niets meer is dan een flinke klomp cellen die door millennialang puur toeval is ontstaan uit wat atomen en ionen. Zij zien bewustzijn vaak ook als de damp van een heet bord spaghetti, waarbij de spaghetti staat voor de hersenen (of het lichaam in het geheel) Er zijn (gelukkig) ook andere mensen die eerder geneigd zijn om te denken dat er zoiets als bewustzijn juist het lichaam aanstuurt. Zodra dat bewustzijn het lichaam niet meer voedt is het lichaam in één seconde dood. Voor beide stellingen valt van alles te zeggen. Ik ben de laatste dagen bezig om te kijken naar dementie. Ik heb laatst 'Away from Her' gezien en raakte onder de indruk. Waarom zou het bewustzijn ervoor kiezen om niet langer volledig in de fysieke werkelijkheid te blijven? Werd de communicatie met het 'kleinere' wakende bewustzijn moeilijker vanwege slechter werkende hersenen? Was er misschien een andere reden om minder te willen investeren in het leven? Wellicht ontstond ook wel het verlangen om terug te keren naar een ruimere werkelijkheid die verder reikt dan de fysieke wereld? Misschien kun je ook wel iets met de volgende pagina: http://noetiek.wordpress.com/2010/01/06/de-bewustzijnsantenne/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100