waarom ervaar ik pijn als negatief?

en hoe kan ik pijn onderdrukken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Goeie vraag. Pijn is een signaal van het lichaam dat er iets mis is en dat we actie moeten ondernemen. Het is er dus voor 'gemaakt' om ons ertoe aan te zetten iets aan de situatie te doen, dus b.v. onze arm weg te trekken, onze hand uit het vuur te halen, enz.

Probleem is nu dat als de pijn lang blijft (b.v. bij chronische pijn), deze functie er niet meer is. Dan is de vraag hoe je er het best mee om kunt gaat. Als je het probeert weg te duwen of te onderdrukken, wordt de pijn alleen maar sterker. Tegenwoordig wordt vaak meditatie aangeraden om pijn te bestrijden. Als je namelijk het verzet staakt en in plaats van hem weg te duwen je pijn juist omarmt, wordt hij zachter en als hij niet te sterk is kan-ie zelfs helemaal wegebben.

Probeer het maar eens. Adem rustig naar de pijn toe (stuur je adem naar de pijnlijke plek toe) en verwelkom de pijn. Het zal heel anders voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat pijn heel persoonlijk is. Jij bent jij. Sommigen houden van pijn, geeft ze weer gevoel dat ze leven, trots dat ze het kunnen verdragen, gevoel van uithoudingsvermogen.
Pijn hoort erbij, waarschuwt ons voor gevaar en is een waarschuwingsmechanisme. En jij houdt niet van pijn dus kijk je wel uit om gevaarlijke, beschadigende of pijnlijke gevoelens te ervaren. Jij haalt bovengenoemde gevoelens uit andere dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pijn is signaal van je lichaam dat er iets aan de hand is.
dit is ons aangeleerd. er zijn testen gedaan met pups waarbij zal ze aan een heet voorwerp lieten ruiken en dan wat lekkers kregen.
de pups associeerde pijn prikkels als prettig.

maar wij zijn al een stapje verder aangezien we pijn als niet prettig ervaren over het algemeen (een kind valt, ouder schrikt en troost het kind)

pijn kan een kick geven omdat er endorfine vrijkomt, maar ook hier ervaren de meesten het niet zo.

wij verzetten ons meestal tegen de pijn en dan word het negatief. pijn kan je dus niet onderdrukken, maar je kan het wel anders ervaren zodat het niet per definitie als negatief ervaren wordt.