Waar vinden we de beste hulp voor pathologisch liegen bij een jongvolwassene?

22 jarige liegt pathologisch uit wrok naar personen uit verleden. De GGZ psycholoog werkt niet toereikend.
Er komen steeds meer problemen. Relaties houden geen stand, werkloos en schulden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
4.5K

Antwoorden (1)

Beste Seabreaze,
Het liegen komt ergens uit voort zoals de psycholoog waarschijnlijk al weet. De vraag is of praten over de oorzaken het zal verhelpen. Namelijk praten en liegen is dus een ding waar hij/zij goed in is en zich zeker in voelt (anders zou de persoon in kwestie dat niet doen).
Tevens lijkt het me logisch dat het wrok voorkomt uit een vorm van emotie, bijvoorbeeld: onderliggend verdriet wat onverwerkt is, boosheid over hetgeen hem/haar aangedaan is, angst om geconfronteerd te worden met de leugens die hij/zij al verteld heeft en daarom toch maar liegen in stand houden om dus niet geconfronteerd te hoeven worden.

Ik zou je aanraden om verder te gaan kijken dan gesprekstherapie. Zoals ik al zeg is dat juist het stuk waarop het meeste ervaring aanwezig is en daarbij diegene zich sterk voelt en dus blijkbaar makkelijk kan manipuleren.
Zoek in een non-verbale therapievorm (bijvoorbeeld: Psychomotorische therapie (PMT) Dat is een therapie vorm die bestaat uit lichaams en ervaringsgerichte werkvormen van uit bewegingen. Waarbij het gedrag van de persoon in kwestie naar voren komt als ware ongefilterd, hierdoor wordt liegen in de oefening bijna onmogelijk. Het lichaam en gevoel laat in beweging zien wat er eigenlijk bedoeld wordt en mogelijk wat er vast zit bij diegene. Hierdoor is de confrontatie sneller gemaakt en zal de leugens die hij/zij achteraf verteld alleen een leugen voor zichzelf zijn en minder snel voor de therapeut.

Plus dat een PMT'er vervolgens ook hem/haar om kan leren gaan met de onverwerkte emoties waar de leugens uit voortkomen.

Overige opties kunnen zijn:
- Haptonomie
- Dramatherapie
- Beeldende therapie
- Muziektherapie

Ook dit zijn veelal therapieën die gefocust zijn op het non-verbale. Daardoor hij/zij dus minder verbaal aangesproken wordt en dus eerder zou kunnen liegen.

Hopelijk heb je hiermee wat meer informatie gekregen en kun je een goede keuze maken.

Sterkte!