Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Heeft er iemand tips om goed gedrag zoals contacten onderhouden, in beweging blijven etc. Vol te houden?

Dit zal waarschijnlijk iedereen wel bekend in de oren klinken. Maar steeds als ik ergens mee begin stop ik er na een tijdje weer mee en val ik terug in mijn oude gedrag. Hoe blijf ik het volhouden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op de eerste plaats: stel een SMART doel. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Dat houdt in dat je een doel stelt dat concreet is, zodat je achteraf goed kan beoordelen of je het hebt gehaald. 'Meer sporten' is bijvoorbeeld een vaag doel. 'Elke dag een half uur wandelen' en 'Een keer per week een vriend(in) bellen, bij geen gehoor iemand anders proberen' zijn meer SMART doelen. De R van realistisch slaat zeker ook op haalbaarheid. Als je nooit beweegt dan heeft het geen zin om jezelf tot doel te stellen elke dag 5 kilometer hard te lopen. Begin klein, zodat je je doel ook echt kunt halen. En als je het hebt gehaald, kan je weer een nieuw doel stellen. Over het algemeen kan het ook goed helpen als je jezelf beloont. Bijvoorbeeld: als ik twee weken lang elke dag een half uur heb gewandeld, dan mag ik van mezelf een leuk tijdschrift kopen. Andersom kan je jezelf ook een 'straf' in het vooruitzicht stellen. Houd dan wel in de gaten dat het niet zozeer naar moet zijn, als wel nuttig. Een goede 'straf' is een vervelend klusje waar je al een tijdje tegenop ziet, maar wat wel fijn is als het is gedaan (bv. de ramen lappen, de administratie bijwerken...). Plan daarnaast datgene dat je je voorneemt expliciet in. Als je wilt bewegen, zorg dan dan je in je agenda echt ruimte ervoor maakt zodat 'geen tijd' geen excuus is. Als je meer met vrienden wil afspreken, houd dan een avond per week vrij zodat dit ook echt kan. Je kunt ook aan anderen vertellen wat je doel is en hen om steun vragen. Alleen al het idee dat je zou moeten toegeven dat je niet bent gaan sporten oid. kan maken dat je dan toch maar gaat. Tenslotte: schrijf het op. Schrijf je SMART doel op, houd per dag bij wat je er aan hebt gedaan en evalueer regelmatig.

Zorg dat het in de agenda staat. Zo doe ik het bijvoorbeeld met sporten, ik zet als afspraak in de agenda: dinsdag 19.00 uur sportschool Dat kan motiveren om te gaan. Zorg dat je iemand hebt die meegaat, zo heb je sociaal en sporten ineens, en je kunt elkaar meeslepen en motiveren om te gaan.

Plannen inderdaad. Genoeg rusten. En niet alles uitstellen, want dat veroorzaakt stress..

Door dingen te doen omdat je het wilt en er achter staat, niet omdat het moet. Probeer wr eens achter te komen wat jíj wil in je leven ipv je steeds achter anderen te verstoppen. (gezien je andere vragen...)

motivatie....!!! wat wil je bereiken, waarom, en HOE wil je dat doen. vraag jezelf wel af of het ook haalbaar is voor jou. en lukt het een keer niet, of gaat het minder is dat geen ramp, maar een leermoment. wat gaat er fout, waarom gaat het fout, waneer gaat het fout. probeer dit voor jezelf duidelijk te krijgen (inzicht) en neem dit mee (al dan niet de antwoorden op de eerste zin aanpassen) laat het 'niet volhouden' los want het is geen falen. als je zit wel zo ziet is het moeilijker om jezelf te motiveren en de draad weer op te pakken. het kan ook helpen om dingen op papier te zetten. is het dan toch te overweldigend dat het niet lukt, en baal je iets te hard, pak dan het papier erbij. waarom wou je het ook alweer, wat is je volgende stap die je nodig hebt om de draad weer op te pakken zonder van jezelf te balen (zie je wel... het lukt me wéér niet...) kortom, wat liever zijn voor jezelf ;-) veel succes!!!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100