Hoe ga je om met iemand die een herbeleving heeft?

Een kennis heeft PTSS en heeft last van herbelevingen. Dan zit hij met de ogen gesloten en lijkt in trance te zijn. Aanspreken/aanraken heeft geen enkel effect. Hoort zo iemand je eigenlijk nog wel en wat kan je het beste doen op zo'n moment?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
14.3K

Het beste antwoord

Als hij in een diepe herbeleving zit, zal hij je waarschijnlijk niet horen/zien/voelen.
Zoals al eerder geschreven, is het heel persoonlijk wat een goede manier is om te helpen.

Het beste kan je met hem hierover in gesprek gaan, op een moment dat het niet speelt.
En hem vragen of en wat hij dan graag van je wil.

Sommige mensen zijn eruit te krijgen dmv muziek, aanraking, vertrouwde spullen in de handen te geven, hun huisdier om ze heen, door een vertrouwde stem.

Maar velen juist niet, en alles wat ik hierboven noem, kan juist ook slecht werken, omdat het nieuwe triggers oproept.
De één wil graag een arm om zich heen, de ander zal er daardoor juist nog dieper inschieten.
Hopelijk krijgt hij al hulp van een goede psychotherapeut, en anders is dat het beste om snel te gaan starten. Hij kan hier heel goede handvatten krijgen om bij de les te blijven.
Hij zou bezig kunnen gaan met de 'hier en nu' oefening, mocht hij er dan bijna in geraken dan kan je hem hierbij helpen.
Bijv: noem 5 rode dingen in de kamer
Noem 5 geluiden die je nu hoort
Noem 5 dingen die je lijfelijk voelt(de stoel waarop je zit, de stof die je huid raakt) dit zijn oefeningen om te voorkomen dat je in een herbeleving raakt.
En zo zijn er nog veel meer oefeningen.
Het boek: vroeger en verder, is een goed hulpmiddel met het leren omgaan met deze problematiek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is voor ieder persoon verschillend en dan afhankelijk of het een man of een vrouw is en ook of jij een hulpverlener bent of een naastbetrokkene.
Een man trekt zich meestal liever terug, terwijl een vrouw graag een arm om haar heen wil. Je gaat door een flashback heen als je PTSS hebt. Het is niet slechts een herinnering. maar je maakt alles opnieuw mee, met alle heftige emoties vandien.
Als ik vanuit mij persoonlijk spreek, zeg ik: ik wil eerst even uit kunnen huilen, daarna is het beter dat ik afleiding zoek, in die mate dat ik geen kans krijg eraan te denken, omdat ik te druk bezig ben met iets. Wat dat is is voor iedereen persoonlijk. Het zijn doorgaans de dingen die je blij maken, en das voor iedereen anders.
Er os ook speciale therapie voor. EMDR bijvoorbeeld. Verder is het een aanrader nog even verder te kijken in het archief van GV bijvoorbeeld. hier staan ook nog andere opties in die heel waardevol zijn.
Loop in ieder geval niet weg. De emoties kunnen langdurig heel heftig zijn en dat maakt dat dat veel mensen afschrikt. Je kunt er vrijwel zeker vanuit gaan dat iemand met PTSS om die reden al zeer veel mensen (meer dan normaal) heeft zien komen en gaan omdat mensen die emoties van hem niet konden handelen.
Change the channel is een goed medicijn. Eerst de emoties toelaten, die huilbui of welke andere emotie op dat vlak dan ook, moet eruit. Daarna iets gaan doen waar hij/zij echt van opknapt. Voor mij is dat bijvoorbeeld een leuke film kijken of gaan zingen met mp4 op of met gitaar. Ik zit daar dan helemaal in en kom dan uit de situatie.

Sterkte en veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus
Het omgaan met iemand met PTSS tijdens een herbeleving is persoonsgebonden. Jouw kennis wil kennelijk niet gestoord worden (reageert niet) en waarschijnlijk zit hij op dat moment zo vast in de herbeleving, dat hij je inderdaad niet hoort/voelt.
Het enige dat je dan kunt doen is wachten tot hij weer in het hier en nu is.
Het ligt aan zijn reacties erna hoe je kunt reageren en daar schrijf je niks over.
Meestal is het prettig als er aandachtig geluisterd wordt, als de emoties er mogen zijn, als de persoon zeer serieus genomen wordt en er niet oppervlakkige dingen gezegd worden als "het komt allemaal wel weer goed" of zo, hoe goed bedoeld dat ook is.
Ik hoop, dat je kennis goede psychologische begeleiding krijgt.
Zoals Forallweknow al schreef: een goede therapie om te proberen is EMDR.
http://www.emdr.nl
Met deze therapie leer je o.a. afstand te nemen (middels een proces in de hersenen) van de gebeurtenis(sen)/trauma's en jezelf. Je leert er op een afstand naar te kijken, als een soort van buitenstaander, zodat het je niet meer zo heftig raakt.
Mindfulness, mits gegeven door een deskundige (psycholoog) is vaak ook helpend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd, de helicopterview, echter die aanleren is niet simpel. Wat voor mij goed hielp was de meditatietraining volgen bij Vipassana, Ik leerde daardoor heel goed kijken naar de werkelijkheid zoals hij is en vanaf een afstand naar mezelf kijken. Dit proces is al jaren gaande en nog ben ik er niet. Maar het is wel de moeite waard.
www.dutch.dhamma.org/‎
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je!
Persoonlijk denk ik, dat iemand met PTSS in eerste instantie niet bezig moet gaan met meditatie, omdat dit hele heftige reacties kan veroorzaken.
Je link opent niet bij, deze wel:
http://www.nl.dhamma.org/index.php?L=3
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thnx Wendy, voor het plaatsen van een beter werkende link, die bij mij trouwens wel werkte. Ik heb de training zelf gedaan, met mijn etiketje terwijl het niet goed ging, het was zwaar maar leverde veel op. Toch heb ook jij gelijk, niet voor iedereen is het haalbaar. Hoe zwaarder je psychische toestand op dat moment, hoe minder kans dat je het haalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt heel erg aan de oorzaak van de PTSS of EMDR wel een goede therapie is, bij sommige oorzaken is EMDR niet gewenst
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je reactie Remmy.
Ik vraag me af of de oorzaak van PTSS de reden is of EMDR gewenst is, of de persoon.
In ieder geval is het aan de deskundige om dat te beslissen ;-)