Is het waar dat Benzodiazepines een positief effect hebben op een OCD stoornis ?

ik heb wel gelezen dat het erg verslavend is en de ontwenningsverschijnselen extreem kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (2)

Benzodiazepinen zijn medicijnen met een rustgevende en ontspannende werking. Juist door het "rustig worden" kunnen ze een positief effect hebben op een OCD-stoornis. Dit moet altijd worden ingeschat door de behandelend arts.

Benzodiazepinen bestaan sinds de jaren 60. Ze werden toen gebruikt als slaapmiddel of om te kalmeren. In het begin dacht men dat ze veilig waren en dat er weinig nadelen aan kleefden. Sinds de jaren 80 is daar verandering in gekomen. Toen werd bekend dat ze verslavend zijn en dat ze wel degelijk bijwerkingen hebben.

Er zijn veel soorten benzodiazepinen. Sommige worden toegepast bij slaapproblemen, anderen bij angst of epilepsie. Ook verschilt de tijdsduur waarin ze werken. Hieronder volgt een overzicht.

De benzodiazepines worden niet zo maar voorgeschreven. Ze hebben verschillende werkingen (de een werkt veel sterker dan de ander) en de arts die ze voorschrijft zal sterk rekening houden met de verslavende werking.

https://www.benzodebaas.nl/Feiten/Wat-zijn-benzodiazepinen.aspx
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, uit onderzoek blijkt dat benzodiazepinen gemiddeld genomen geen overtuigend effect hebben op patiënten met OCD. Toch kunnen deze medicijnen zinvol zijn. Benzodiazepinen hebben weliswaar geen effect op de stoornis zelf, maar ze kunnen worden voorgeschreven om (het gevoel van) onrust en angst te helpen verminderen. Die gevoelens kunnen een gevolg zijn van OCD maar ook OCD gedrag uitlokken.

Dat gezegd hebbende: er zijn verschillende soorten benzodiazepinen en ook geen patiënt is hetzelfde. Voor elke patiënt is een zorgvuldige afweging nodig van oorzaken en gevolgen om een goede balans te kunnen vinden in de behandeling. Bij medicijnen is het daarnaast nodig om balans te vinden tussen werking en bijwerking, die per persoon kan verschillen. Bespreek dit dan ook met de behandelend psychiater.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is deze de persoon de persoon uit de bron
http://www.vitals.com/doctors/Dr_William_Hewlett/reviews?&rating=
De bron is van 1993 en moet gekocht worden om te kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De samenvatting is ook een bron en gewoon gratis beschikbaar. Andere bronnen toegevoegd.