Hoe effectief is cognitieve gedragstherapie tegen plasangst (paruresis)?

Ik heb plasangst en ben nog maar 18 jaar. Je begrijpt dus wel dat ik hier heel graag vanaf wil, dus wil ik ook naar de huisarts gaan om een verwijsmaart voor cognitieve gedragstherapie. Alleen hoe effectief is het en heeft iemand hier al ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Antwoorden (2)

Cognitieve gedragstherapie doelt ernaar om ineffectieve gedragspatronen om te zetten in effectieve gedragspatronen. Er wordt dus niet zozeer gefocust op de achterliggende problemen, alhoewel dit ongetwijfeld ter sprake zal komen, maar meer op verandering in gedrag. Er wordt dus samen met jou in dit geval, gekeken naar wat de best passende strategie is om jou prettig verder te kunnen laten leven. Bij angsten wordt vaak gebruik gemaakt van exposure. Dit houdt in dat je wordt blootgesteld aan datgene wat angst bij je opwekt. Dit gebeurd echter in kleine stapjes om zo, langzaam aan te leren dat je niet bang hoeft te zijn voor, in jouw geval, het plassen. Voorbeeld van exposure in kleine stapjes bij spinnenfobie is bijvoorbeeld: Eerst bekijken van een plaatje van een spin totdat de angstreactie niet meer optreedt. Vervolgens het zien van een spin in een afgesloten hok en uiteindelijk het vastpakken van een spin. Dit is niet een 1 op 1 voorbeeld maar geeft een beetje een idee van hoe exposure werkt. Naar mijn idee is CGT een erg veilige en effectieve manier om angsten te overwinnen, omdat je zelf er effectief bij betrokken wordt en omdat je het in stapjes doet zie je ook daadwerkelijk progressie. Als jouw fobie je hindert in je dagelijks leven dan raad ik het ten zeerste aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Exposure en cognitieve gedragstherapie zijn niet hetzelfde. Alhoewel cognitieve therapie en exposure in vivo gecombineerd als therapie kunnen worden ingezet, al naar gelang het probleem en de aanpak van de therapeut.

Bij cognitieve gedragstherapie wordt geprobeerd het waarom van de gedachten te achterhalen en na te gaan of er bewijs voor is. Met andere woorden, is de angst die je hebt reëel? Of is het eigenlijk een aanname doe je doet. Samen met de therapeut wordt in kaart gebracht welke omstandigheden en gebeurtenissen bij jou angsten opwekt. Dan wordt gekeken samen met jou of die angsten eigenlijk wel nodig zijn. Immers, in je hoofd spelen zich voor, en tijdens een angstige situatie allerlei gedachten af. Die gedachten die de angst vormen zijn geconditioneerd en treden steeds opnieuw op. Het gaat helemaal automatisch. Nadat je die gedachten hebt uitgesponnen leer je dat de angst geen nut heft eigenlijk en dat die angst het gevolg is van je eigen ontwikkelde ideeen en aannames. Die tot angst gedrag leiden. Daarna leer je om voor en rond je angstbevorderende omstandigheden, in dit geval plassen, andere gedachten te ontwikkelen, die passen bij de omstandigheden. De negatieve, niet nuttige patronen, angst voor plassen heeft gen nut, worden vervangen door andere patronen. Als het ware wordt aangeleerd, de oude gedachten en gedrag met nieuwe te overschrijven. Cognitieve gedragstherapie kan dus goed helpen. Als de plasangst is ontstaan door een traumatische ervaring zou (ook) andere aanpak kunnen worden toegepast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over het fenomeeen angst wil ik nog het volgnde toevoeegen. De emotie angst is op zich in de juiste omstandigheden nuttig. Als mensen geen angst hadden, dan hadden we niet meer bestaan met zijn allen. Stel je het volgende voor, als een beetje plastisch voorbeeld. In de oertijd kwamen de eerste mensen en gevaarllijke dieeren elkaar in het wild tegen. Bijvoorbeeld ontmoetingen met de sabeltandtijger. De mensen die geen angst hadden dachten " He leuk een grote poes, die ga ik aaien" Die mensen zijn opgegeten en hebben zich niet voortgeplant. Andere mensen renden hard weg als ze zo,n beest tegenkwamen, en overleefden en hebben wel nageslacht gekregen. Zo hebben we door overerving en aanleren geleerd om gevaarlijke situaties te ontvluchten. Dat is dus erg nuttig. Toch gaat het soms mis daarboven in het brein. Er kan angst ontstaan voor dingen, waarbij die angst eigenlijk geen nut heeft. Angst voor spinnen bijvoorbeeld. In Nederland heeft die angst geen nut. (In de tropen kan dat wel nuttig zijn). Of angst voor muizen. Iederen snapt, ook de genen die bang zijn voor muizen, dat een muis je niet zal opeten.Desondanks is er die angst waarvan de lijder ook wel inziet meestal dat die angst niet veel nut heeft. Kort gezegd komt het erop neer dat je met cognitieve therapie leert, die angstgedachten te vervangen door niet angstig gedachten. Belangrijk daarbij is dat het begrip wordt getraind dat er geen enkel bewijs is voor de reden van je angst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord! Maar exposure is een onderdeel van de cognitieve gedragstherapie! CGT bestaat uit het aanpakken van het cognitieve stuk (uitdagen van gedachten) en het gedragsgerichte stuk (waar men kan kiezen voor exposure). Er zijn overigens ook andere technieken dan exposure. Maar exposure is wel de meest voorkomende als het gaat om het aanpakken van gedragingen die worden vermeden uit angst. Het betekent letterlijk 'blootstelling aan'