Wat is het verschil tussen borderline en narcisme?

In mijn buurt woont een dame van middelbare leeftijd. In haar vroege jeugd helaas veel meegemaakt. Als het gesprek de laatste tijd op iets komt dan gaat het over haarzelf, ze is altijd de beste in alles. Een compliment aan mij zit er wel eens in, vervolgens is er weer sprake van een vraag antwoord spelletje waarbij zij meestal 'wint' (er is dan sprake meer van een echte gedachtenwisseling of communicatie). Laatst zei ik heel erg in het algemeen en met een grapje dat je niet te veel bij jezelf moet stilstaan anders ben je narcist.
Zij verwees toen prompt naar mensen (volgens haar ; dat zei ze er niet bij) wel narcistisch waren maar zij had dat niet ; te veel aan therapie achter de rug.
Soms doorsta ik het contact, houdt het wel kort want haar schittering put me uit. Ik mag de bewoners in mijn straat. Het liefst ken ik ze allemaal. Toch weet ik niet hoe ik hiermee moet omgaan. Erg vind ik ''dat neerhalen van derden die niet bij het gesprek zijn, is echt genant daarom heb laatst ook gezegd ;'dat het mij pijn doet als zij zo negatief over anderen spreekt, dat zijn wel mensen van wie ik houdt.'
Het laatste doet me weer denken aan borderline waarbij je mensen overidealiseert of helemaal de grond intrapt. Zijn er overlappingen tussen de begrippen borderline en narcisme. Komt het laatste uit het eerst voort?
Ik wil niet oordelen maar ik wil zo graag de echte versie van haarzelf zien. ( in meer of mindere mate dan) want zo voel en weet ik helemaal niet wat ze denkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
26.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ben geen deskundige, maar ik zou zelf het gesprek afkappen als er negatieve dingen over anderen worden gezegd. Gewoon zeggen dat je dat niet wilt horen is het beste. Zij wil graag dat je haar niet bekritiseerd of geweldig vindt, dus complimenten gaan het goed doen bij haar. Complimenteer haar over zaken waarin ze inderdaad schittert. Al haar schittering kan uitputtend zijn als je het te serieus neemt. Doe dat niet, hoe meer je haar aanvalt op dit punt hoe meer zij zich gaat verdedigen. Haar ´narcisme´ is niet meer dan zelfverdediging. Verder krijg je met een echte narcist of borderliner nooit een diepgaand contact, waardoor het beter is om te concentreren op een goed oppervlakkig contact.

Het beste antwoord

Mentale problemen zijn wel netjes gelabeld in een systeem als DSM-IV, maar die classificatie is geen weergave van de werkelijkheid; DSM is prettig voor de communicatie tussen artsen, maar is vooral in het leven geroepen t.b.v. verzekeringsmaatschappijen (die willen graag dingen in hokjes kunnen stoppen).
Het heeft dus niet zoveel zin om als buurtgenoot die mevrouw in zo'n hokje te stoppen, voor de artsen zelf is het vaak al niet duidelijk waar het een begint en het ander ophoudt.
Voor wat mij betreft zijn al die mensen ooit beschadigd en zijn daar zo onzeker door geworden dat ze voortdurend de behoefte hebben zichzelf op te hemelen en een ander neer te sabelen.
Het blijft moeilijk als je daar mee geconfronteerd wordt, maar als je in je achterhoofd houdt dat dit alleen maar een verdedigingsmechanisme is waarmee een in de jeugd beschadigde persoon zich overeind houdt, dan wordt het misschien wat beter te aanvaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

borderline is een persoonlijkheidsstoornis, narcisme is een bepaalde gedraging.

er bestaat ook een narcistische persoonlijkheidsstoornis maar dat is een andere aandoening dan borderline

http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcistische_persoonlijkheidsstoornis

http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer zeker niet. men kan narcistisch gedrag vertonen zonder aan een narcistische persoonlijkheids stoornis te lijden. "Narcisme is een term uit de psychologie. Het is een vorm van gedrag dat wordt gekenmerkt door een obsessie met de persoon zelf (vaak het uiterlijk), egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen. Iemand die narcistisch gedrag vertoont, noemt men een narcist." "Eigenlijk heeft ieder mens wel eens een licht narcistische inslag, maar als iemands gedrag er te sterk door bepaald wordt en er problemen met de omgeving ontstaan, kan er sprake zijn van een psychische aandoening, bijvoorbeeld een narcistische persoonlijkheidsstoornis." http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcisme
Aan de hand van wat jij daar opschrijft is geen oordeel te geven over waarom ze dat doet. Kijk op onderstaande site voor borderliner en narcisme

Toegevoegd na 1 minuut:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/48625-narcisme-kenmerken.html
13 jaar geleden
Narcisme is een soort van grootheidswaanzin, hoe dit precies ontstaat weten we niet. Ik heb zelf het idee dat dit vaak ontstaat door weggedrukte minderwaardigheidgevoelens als een soort van compensatie van de tekortkomingen.
Ook hebben politici en succesvolle mensen wel eens narcisme. in een dergelijke situatie wordt het vaak niet zo snel als ziekelijk beschouwd.
In principe heeft elk mens wel narcistische trekjes tot bepaalde hoogte maar ook heeft elk mens wel borderline trekjes.

Borderline is een geestelijke stoornis die een groter vlak beslaat van onevenwichtig gedrag.
Borderline betekent grensgeval. eigenlijk is het een hele vage ziekte.
Volgens de DSM moet je op iets van 5 van de 9 kenmerken scoren wil je borderline hebben.
Bij narcisme is een gelijksoortige kwalificeringsmethode ontwikkeld.

Mensen met borderline zijn vaak impulsief afstandelijk maar ook kunnen ze snel overschakelen naar intiem om later weer over te schakelen naar afstandelijk.
ze kunnen suicidaal zijn of aan automutilatie doen (zelfbeschadiging)
kunnen sociaal ongepast gedrag vertonen, voelen soms geen grenzen.
Denken vaak in zwart wit (alles of niets)

In de ziekte zelf zijn geen overeenkomsten, misschien alleen dat mensen met narcisme en borderline beiden vaak wel wisselende contacten hebben.

Maar er kan ook heel goed een combinatie mogelijk zijn, iemand kan zowel narcisme als borderline hebben.

Maar psychologie is geen wetenschap dus de diagnosticering hoeft niet juist te zijn. Bij 10 verschillende psychiaters kunnen in theorie 10 verschillende diagnoses gestelt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een narcist heeft een gedragsstoornis waarin deze alleen maar bezig is met zichzelf. Is obsessief bezig met vaak zijn/haar uiterlijk, is egoïstisch, dominant, ambitieus en heeft geen of weinig inlevingsvermogen. Dit is narcistisch gedrag, genoemd naar de figuur uii de Griekse mythologie,
Narcissus, die volgens de mythe verliefd werd op zijn eigen spiegelbeeld.
Op de eerste blik lijkt het of een narcist blaakt van het zelfvertrouwen en een sterk gevoel van eigenwaarde heeft, maar in feite hebben ze in hun onderbewustzijn juist weinig gevoel van eigenwaarde en compenseren ze dit door zichzelf als beter of belangrijker dan anderen te beschouwen.
Iedereen heeft wel iets narcistisch, maar als je bedrag er te sterk door bepaald wordt en er problemen door ontstaan in je omgeving, is het een psychische aandoening
een narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Iemand met borderline-persoonljkheidsstoornis heeft vaak een laag gevoel van eigenwaarde en een neiging tot extreme (voor)oordelen. In relatie tot vrienden/partner en familie is het vaak alles of niets. eerst alles en ineens niets meer. Om iets vor elkaar te krijgen is niets hen vreemd. Ze manipuleren, ze beschadigen zichzelf en ze provoceren. Ze overschreeuwen hun onzekerheid, waardoor je juist geen onzekerheid verwacht. Ze kunnen even uit de realiteit stappen, vooral bij stress zijn ze zomaar even 'heen'. Dit is een vluchtmechanisme om de emoties ondere controle te houden. Dit maakt dat ze soms enkele uren lang in een psychose terecht kunnen komen, waardoor ze normaal contact met de werkelijkheid totaal kwijt zijn.
Borderliners zijn vaak eenzaam en hebben vaak altijd een angst om verlaten te worden.
Een borderliner heeft instabiele persoonlijke contacten, instabiele emoties, instabiel zelfbeeld en is zeer impulsief.
Voornamelijk hebben ze wisselende stemmingen en voelen zich chronisch 'leeg'. Kunnen vaak extreem woedend zijn en zich dan slecht beheersen. Daarom zijn er 2 types borderliner ; de negatieve met verlatingsangst,leeegtegevoelens,onzekere relaties, destructief en het type dat woedeaanvallen heeft, geen impulsbeheersing en emotionele uitbarstingen. In feite kunnen zij hun emoties niet zelf regelen en dit veroorzaakt de stoornis.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je hebt echter ook mensen die zelfingenomen zijn en houden van roddelen en achterklap. Daar hoeft geen persoonlijke stoornis aanwezig te zijn, het is hun karakter!:)
amc
13 jaar geleden
Narcisme vewijst naar iemand met een hoog niveau van eigenwaarde. Borderline naar iemand met een laag niveau van eigenwaarde.

Er is ook een overeenkomst. Beide begrippen zijn flauwekul...maar het leed moet nu eenmaal een etiketje hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beiden zijn psychische aandoeningen, daar waar narcistische personen zichzelf altijd beter praten en geen kritiek kunnen verdragen. Hebben borderliners vaak moeite met een realistische kijk op hun omgeving en hebben veel moeite hun emoties onder controle te houden, meestal fluctueren hun emoties om de paar uur tot maximaal een paar dagen. (Even voor de duidelijkheid. Automutulatie is niet per definitie om aandacht te trekken en geen aanstellerij.)