is er een stof in je lichaam die laat zien of je depresief of blij bent?

zoja welke ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
6K
burgos
12 jaar geleden
Als je depressief bent,hoef je daar geen onderzoek voor te hebben ook niet als je blij bent,je merk het namelijk van zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je merkt niet vanzelf dat je depressief bent! Je voelt nl. helemaal niets meer bij een flinke depressie.

Antwoorden (7)

Nee zo'n stof bestaat niet, je gemoedstoestand is afhankelijk van vele stoffen tegelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Serotonine is een neurotransmitter die hierbij een rol speelt. Mensen met een depressie krijgen soms anti-depressiva voorgeschreven, en sommige van deze medicijnen zorgen ervoor dat de heropname van serotonine wordt geremd, zodat je je langer goed voelt.

Dopamine is de tegenhanger van serotonine. Dit is een neurotransmitter die je afremt, en je blijheid af laat nemen.

Neurotransmitters zitten in je hersenen, en kan je niet in het bloed 'zien'.

Als je dit nog te lastig te begrijpen vindt moet je het even zeggen, dan zal ik proberen het wat minder ingewikkeld uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat over een stof die "laat zien" dat je blij of depri bent. Dat is iets anders dan stoffen die een rol spelen in hoe je je voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet helemaal juist.
De meeste SSRI's werken op de serotonine, maar er zijn er andere.
SNRI's die op de noradrenaline werken, en die bestrijden ook depressie.
En een combinatiepreparaat van beide: EFEXOR.
Er werd ook een middel getest dat op de noradrenaline werkt, maar dat is minder efficiënt. Er werd wel ontdekt dat het helpt stoppen met roken: ZYBAN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evarist: ik weet het, daarom heb ik ook gezegd dat sómmige medicijnen serotonine heropname remmen. Widar: Hoe kan je stoffen zien, dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zoals ik heb gezegd in mijn antwoord, kun je deze stoffen niet in het bloed 'zien'...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Serotonine valt wel in het bloed te zien, maar dat moet op een speciale manier onderzocht worden. Het bloed moet eerst in een centrifuge.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pinky: Er zijn veschillende manieren om dingen zichtbaar te maken. Maar dat is de vraag niet echt. De vraag is gewoon of je aan een stof in het lichaam kunt zien of iemand blij is of niet (althans, zo interpreteer ik 'm).
Ja.
Als je chocola eet, komt 'endorfine' in je hersenen vrij. Endorfine is een stof die door je lichaam gemaakt wordt, die voor een blij en gelukkig gevoel zorgt.
Bepaalde stoffen die in chocola zitten zorgen ervoor dat de endorfine wordt aangemaakt.
Endorfine zijn op morfine lijkende stoffen.

Emoties zijn dus prikkels die geactiveerd worden door chemische stoffen zoals dopamine, ardenaline
en/of endorfine.

Elke stof heeft zijn eigen effect, een tekort aan adrenaline kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je lusteloos voelt (dit heeft ook te maken met de hoeveelheid van ijzer in je bloed en de hoeveelheid van magnesium).

Het principe is eigenlijk heel simpel, je hersens en je lichaam zijn gewend om in een bepaalde balans te leven.
Dit is een balans van chemische stoffen in je lichaam die allemaal samenwerken om te doen/kunnen wat ze horen te doen/kunnen.
Wanneer deze chemische balans verstoord word kun je ziek worden, of je slecht/rot voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bedoelt of er een stof is die je kunt meten om te kijken of iemand blij of depri is: nee, zo'n stof is er niet. Er zijn wel allerlei stoffen die invloed hebben op hoe je je voelt, zoals anderen al aangaven, maar je kunt er niet zomaar een of meer peilen om te kijken hoe iemand in z'n vel zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VS vraagt of er stoffen in het bloed kunnen gezien worden die op depressie wijzen en daarop is het antwoord simpelweg NEE.
Als je in een ziekenhuis komt met depressie, wordt er wel bloed afgenomen. Dat is om andere dingen te testen die tot depressie kunnen leiden. Zo kunnen slechte leverwaarden je je minder goed laten voelen. In dat geval wordt de lever behandeld waardoor je je beter gaat voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het bloed zijn bij stress meer hormonen dan normaal vindbaar nl (nor-)adrenaline, cortisol,
Als gelukshormonen heb je bv oxytocine en bèta- endorfine. Deze zullen dus ook in verhoogde mate tijdens blijdschap in het bloed te prikken zijn. Ik kan me ook voorstellen dat histamine een rol kan spelen. bij sommige mensen ontstaan bij stress rode vlekken in de halsstreek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.om vast te stellen of iemand depressief is worden lijsten gebruikt.voldoet iemand aan een bepaald aantal van de in de lijst opgenomen kenmerken, dan kan dat een indicatie voor depressie zijn.als men het aan een te traceren stof zou kunnen zien,wat niet het geval is,zouden deze tijdrovende en niet altijd betrouwbare testen met de lijsten niet nodig zijn.het antwoord is dus nee,helaas.