Welk soort stoornis kan het zijn als je constant denkt dat er iets ergs gaat gebeuren?

Ik heb vaak het gevoel dat er steeds iets 'ergs' gaat gebeuren dat het leven op zijn kop zal zetten. Denk hierbij aan ziek worden, alles in één keer kwijt raken (woning/spullen/geld) of het idee dat je continu door iemand in de gaten wordt gehouden.
Zou dit een overblijfsel kunnen zijn van een autoritaire en controlerende opvoeding? Zou het een rol spelen dat binnen de familie- en kennissenkring veel personen al zijn overleden (dus van jongs af aan relatief veel uitvaarten meegemaakt)? En waaronder valt dit deprimerende doemdenken binnen de psychologie/psychiatrie?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
9K
Pieterke
4 jaar geleden
Zo'n gegeneraliseerde angststoornis is over het algemeen goed te behandelen door een psycholoog of psychotherapeut.

Antwoorden (2)

Volgens deze website https://www.synaeda.nl/vormen-angststoornissen heet deze stoornis een gegeneraliseerde angststoornis:

"Iemand die lijdt aan een gegeneraliseerde angststoornis (GAS) maakt zich continu zorgen over allerlei ernstige problemen die kunnen ontstaan, ook als hier geen duidelijke aanleiding voor is. Dit wordt ook wel een piekerstoornis genoemd: u piekert voortdurend over zaken als geld, werk en gezondheid van uzelf of anderen. Kleine gedachten aan iets negatiefs kunnen op die manier uitgroeien tot grote rampscenario’s die u ernstig belemmeren in uw functioneren, ook omdat u vaak het idee heeft zoveel mogelijk uw best te moeten doen om deze rampen te voorkomen."

Alleen professionals, zoals bijvoorbeeld psychologen, kunnen de oorzaak hiervan bepalen.
...
Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Gegeneraliseerde_angststoornis vind je er nog meer informatie over.
4 jaar geleden
Dit kan een Gegeneraliseerde angststoornis (GAS) zijn. DSM5:
• . Excessieve angst en bezorgdheid (bange voorgevoelens), die gedurende minstens zes maanden vaker wel dan niet aanwezig zijn, en betrekking hebben op een aantal gebeurtenissen of activiteiten.
• B. De betrokkene vindt het moeilijk de bezorgdheid onder controle te houden.
• C. De angst en bezorgdheid gaan gepaard met drie (of meer) van de volgende zes symptomen:
1. Rusteloosheid; opgedraaid of gespannen gevoel.
2. Snel vermoeid raken.
3. Moeite met concentreren of ergens niet op kunnen komen.
4. Prikkelbaarheid.
5. Spierspanning.
6. Slaapstoornis.
• D. De angst. de bezorgdheid of de lichamelijke klachten veroorzaken klinisch significante lijdensdruk of beperkingen in het sociale of beroepsmatige functioneren of in het functioneren op andere belangrijke terreinen.
• E. De stoornis kan niet beter worden verklaard door een andere psychische stoornis.

Mogelijke oorzaken
• biologische gevoeligheid, erfelijke factoren (30-40%)
• persoonlijkheid en karakter
• opvoeding/ervaringen in de jeugd
bijv. overbeschermende en controlerende opvoeding, traumatische gebeurtenissen zoals misbruik
• langdurige stress, ingrijpende gebeurtenissen
bijv. stress op werk, lichamelijke aandoeningen, conflicten
• neurobiologisch
disfuncties van hersengebieden in het zogeheten hersenangstcircuit. Dit is een netwerk van hersengebieden die betrokken zijn bij angst en angstreacties (prefrontale cortex, amygdala, hippocampus). In dit hersenangstcircuit zijn de neurotransmitters noradrenaline, serotonine, gamma-aminoboterzuur en glutamaat actief.
.
DSM5-criteria: criteria van een Amerikaans handboek dat in de meeste landen als standaard in de psychiatrische diagnostiek dient (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, letterlijk ‘diagnostisch en statistisch handboek voor psychische stoornissen’).
Toegevoegd op 26 september 2019 08:12: tekst
SimonV