Kan je als kind die op 6-jarige leeftijd een gehoorverlies kreeg in de hoge tonen op latere leeftijd hierdoor een persoonlijkheidsstoornis oplopen ?

Als bij je op 6-jarige leeftijd een gehoorverlies wordt ontdekt in de hoge tonen en je krijgt pas op 11 jarige leeftijd een hoortoestel aangemeten (dubbelzijdig) kan je emotionele ontwikkeling hierdoor zijn aangetast zodanig dat je met een (paranoide) persoonlijkheidsstoornis aanloopt,die je hindert op latere leeftijd in je functioneren.

Toegevoegd na 1 minuut:
dat je met=dat je tegen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit komt niet door de gehoorbeschadiging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ernstig was het gehoorverlies in de hoge tonen? Was het echt belemmerend voor de ontwikkeling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst 50% oplopend tot momenteel 70/80% dubbelzijds

Antwoorden (4)

Hiervan zijn jammergenoeg nog te veel "slachtoffers" in onze maatschappij te zien. Kinderen waaraan te weinig aandacht is besteed door ouders en school(dokter). De leeftijdperiode tot je 11e jaar (toen werd het gehoortoestel pas aangemeten, schandalig !) is zo ontzettend belangrijk voor de verdere ontwikkeling van een kind. Bovendien zijn slechthorende kinderen ook slecht te verstaan en hebben zij een grote verbale achterstand. Je mist thuis en op school zoveel (leuke) zaken. En je raakt op sociaal vlak (... ik kan niet horen, dus ik doe niet mee ...) ook ver achter. Geen vriendschappen, geen clubjes, etc. Deze achterstand is redelijk goed te maken, maar het betekent hoogstwaarschijnlijk wel dat vanwege in het onderwijs opgelopen achterstand je carriere mogelijken vrij minimaal zijn (gebleven). En dat is natuurlijk ontzettend jammer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stoornis is altijd aangeboren, anders spreek je niet van een stoornis. Het kan wel zijn dat het zich pas later uit, maar de oorzaak ligt niet in de omgeving. Tussen gehoorverlies en een persoonlijkheidsstoornis is volgens mij geen verband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slechts gedeeltelijk. Het kan ook altijd al aanwezig zijn geweest en pas tot uiting komen als je wat ouder bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar jij op doelt is de achterdocht. Achterdochtig zijn is een kenmerk van slechthorenden of dove mensen. Ze kunnen niet alle gesprekken volgen en denken vaak dat gesprekken over hun gaan als ze het niet direct kunnen horen.

Mensen met paranoide persoonlijkheidsstoornis zijn achterdochtig, niet iedereen die achterdochtig is heeft een paranoide persoonlijkheidsstoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de min en de uitleg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig heb ik wel een paranoide persoonlijkheidsstoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je het beiden hebt maar daar hoeft nog geen verband tussen te zijn. Ik heb een gehoorbeschadiging aan 1 kant en een arm die verlamd is, maar omdat ik het allebei heb wil dat niet zeggen dat het met elkaar te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het kan zijn dat je het beiden hebt", ik schreef dat ik een paranoide persoonlijkheidsstoornis heb en slechthorend ben, dit is een feit,hier is geen twijfel over,daar ik ook een DSMIV kwalificatie heb vastgesteld door een geregistreerde psycholoog. Ik vraag alleen of het een het ander heeft veroorzaakt of dat mogelijk is.