Hoe kan ik minder bang worden?

Ik durf echt heel veel dingen niet, vooral wat slapen betreft, ik moet mijn hele kamer kunnen zien en absoluut niet bij een raam liggen, ik lig altijd met mijn gezicht mijn kamer in en dan met mijn dekens in mijn nek gepropt en helemaal tegen de muur, ik kan mijn ogen bijna niet dicht doen omdat ik dan meteen mijn ogen open doe om te kijken of er niks is, ook als ik alleen thuis ben en het ligt uit moet doen zet ik eerst alles aan dan klik ik op een vaste volgorde alles uit terwijl ik zo snel mogelijk naar mijn bed ren, wat kan ik doen om hier een beetje over heen te komen? ik doe echt mijn best om te bedenken dat er niks is en probeer elke dag even met mijn hoofd niet naar mijn kamer te liggen maar dat gaat echt niet mijn hart gaar enorm snel kloppen en ik draai me heel snel om, en moet m'n licht aan zetten en mijn hele kamer opnieuw na lopen dit heb ik met wel meer dingen en ik vind het helemaal niet leuk! als ik alleen ben zit ik soms een paar uur op de wc want dat is een kleine ruimte als er dan iemand thuis komt kan ik weer in bed gaan liggen.. ik wil hier echt vanaf..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan een vorm van autisme zijn maar dat weet ik niet zeker, misschien helpt het om een lampje of beneden de televisie aan te laten. Bij mij wel, dat geeft me het gevoel dat ik niet alleen ben en dat me dus niks kan gebeuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een vorm van autisme? met angsten? dat heb ik nog nooit gehoord xD maar dat is het niet hoor denk ik..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook handig om te weten waar je dan bang voor bent? Wat gaat er dan gebeuren volgens jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat weet ik niet, het is gewoon echt hele erge angst iets, en heel erg het gevoel dat er dan iets vanachter komt ofzo, ik weet het echt niet! ik ben gewoon gek ofzo.. xD

Het beste antwoord

het klinkt ernstig als je inderdaad al die rituelen moet doorlopen om je angst onder controle te houden
Ik denk toch echt dat je een huisarts moet opzoeken om een verwijzing naar psycholoog/psychiater te krijgen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik had net het zelfde probleem (tot een paar maanden gelden) meestal gaat het vanzelf over als je ouder wordt, maar als je er na een tijdje nog steeds last van hebt kan je er best eens met je ouders over praten

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat je ook kan doen is een grappig boek lezen of wat muziek luisteren (bij mij helpte het)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me heel goed voorstellen dat je er vanaf wilt.
Dit komt op mij over als zeer angstig, dwangmatig en je leven beheersend.
Er zijn wel enkele tips te geven, die ik hieronder kort samenvat:

Overwin je angsten door:
- Leer je angsten te accepteren: schrijf ze op
- Erken en accepteer de angsten als jouw angsten: wees er niet bang voor/vind het niet "raar" om je eigen angsten te erkennen. Ervoor weglopen/vermijden maakt de angst groter.
- Actief omgaan met je angsten: stap voor stap je angsten ondergaan. Heel langzaam in jouw tempo.
- Blijf oefenen!

Op onderstaande site staat wat meer info:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/39333-omgaan-met-angst-en-paniek.html

Ik denk wel, dat je beter deskundige hulp in kunt roepen.
Dit proces is best ingewikkeld en moeilijk en hulp mag en kan je goed gebruiken. Ik raad je daarom een bezoekje aan je huisarts aan.
Veel succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt misschien een beetje simpel, maar ik denk dat een goede klassiek homeopaat jou zal kunnen helpen.
Waarschijnlijk zul je verbaasd staan wat een paar minuscuul kleine korreltjes voor je kunnen betekenen.

Let op: deze vorm van Homeopathie die nu al ruim twee honderd jaar bestaat (en altijd maar weer moet opboksen tegen de vooroordelen van de peperdure en lang niet altijd genezende reguliere geneeskunde) heeft weinig te maken met de homeopatische middeltjes die je bij de drogist koopt.

De vorige keer dat ik een gelijkluidend antwoord heb gegeven heeft dit me 5 negatieve duimpjes opgeleverd. Dus dit advies kost mij "credits" toch geef ik jou dit advies want ik gun het jou dat je van dit probleem afkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit had ik vroeger ook dat er monsters waren maar goed daar ga ik niet over praten.

Je kan best een nachtlampje aandoen midden in je kamer.
dit heeft mij vroeger heel erg geholpen wat ik ook doe of soms nog steeds doe op je beeldscherm een film aan zetten met geluid uit en je scherm op een halfuur timer te zetten het straalt lichte licht uit. of op de tv kan dit ook.je moet vooral niet denken dat er iets gebeurt nooit negatief denken. het kan ook met iets zijn dat vroeger is gebeurt of dat je bang ben voor het donker geloof me dit had ik vroeger ook vraag mama om een nachtlampje te kopen dat straalt lichte licht uit dit helpt je veilig te voelen omdat er licht in je kamer schijnt een dier helpt ook bijvoorbeeld een hond daar kan je helemaal tegen aan zitten/knuffelen en dan heb je ook iemand om tegen te praten. ik voel me ook veilig als mijn hond naast me op me bed zit of bij me voeten omdat er dan iemand bij je is waar je van houd.
het is ook slecht voor je als je alleen thuis bent in het donker en nog met dit probleem.
Je kan ook altijd met je ouders over praten.
Veel sterkte en succes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Slaappillen is ook nog altijd een optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slaappillen slik ik al xD het probleem ligt waarschijnlijk ook aan dat ik vroeger niet sliep, in elkgeval maximaal 6 uur soms helemaal niet dan was ik alleen in het donker dan ontwikkel je angst.. zeker als je hier aanleg voor hebt.. maar een nachtlampje werkt ook niet echt en ik moet wel alleen thuis zijn als het donker is dat is nou eenmaal zo mijn moeder kan niet altijd thuis zijn! maar toch bedankt!