wat zijn voortekenen van een psychose?

Dag mensen.
Ik ben een jongen van 24 (bijna 25) en heb sinds ongeveer 1.5 een angststoornis. Vorig jaar rond kerst begon het, en heb ik er 2 maanden flink last van gehad. Sindsdien heb ik het onder controle (met dank aan therapie, geen medicatie) tot ongeveer een maand geleden.

Een vriend van mij is in een psychose belandt. Vlak voordat dit gebeurde, zei hij steeds dat hij nogal wazig was, angstig en warrige gedachtes had. Nu ben ik zelf al een paar keer flink in paniek geraakt, omdat ik hier ook last van heb. Iedere keer denk ik dat het dan voortekenen van een psychose zijn.
Het zit bij mij nergens in de familie (niet aan vaders kant en niet aan moeders kant) maar dat geldt ook voor angststoornissen...

Iemand tips? Ik ben in therapie, maar daar moet ik nu weer 2 weken op wachten. Tips in de vorm van:
Wat moet ik doen als ik overvallen wordt door paniek? Wat kan ik doen of zeggen tegen mezelf om me rustig te krijgen?

En zijn dit niet gewoon voortekenen van een psychose? Ik las op internet al dat angst om gek te worden een van de voortekenen is...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
Lijkt mij handig om te bellen, als het zo dringend is en je het gevoel hebt dat je misschien een psychose gaat krijgen, dan kun je vast wel eerder terecht
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt mij raadzaam om je therapeut te bellen of mailen. Dit vind ik te ernstig om zo lang mee rond te blijven lopen. Je bent nu bang voor iets terwijl dat wellicht nergens voor nodig is maar dat kunnen wij niet beoordelen. Deze angst zal een paniekaanval uitlokken. Als je je therapeut echt niet te pakken kunt krijgen, neem dan contact op met je huisarts of psychiater. Zij kunnen je hier doorheen helpen. Zorg in de tussen tijd dat je in contact blijft met mensen die je vertrouwd en die weten van je situatie.
Erna55
8 jaar geleden
Neem contact op met je hulpverlener. Vertel dat je nu zo angstig bent.
Vraag om de afspraak te vervroegen.
svetivlas
8 jaar geleden
Wat voor gevoelens, angsten of twijfels je ook hebt, ga naar je huisarts en laat deze niet te lang zelfonderzoek doen, maar je doorverwijzen.
Hoe sneller een psychose herkend wordt en medicatie en therapie gegeven wordt, hoe groter de kans is dat je er helemaal vanaf komt.
Gebruik geen drugs zoals wiet coke of andere troep, want dan belast je je geest nog meer. Gebruik ook geen of matig alcohol. ... .... had alles voor elkaar. baan, huis, en kreeg gedachten dat er verborgen camera's waren in zijn huis. Te lang heeft hij dat allemaal verborgen gehouden.
Toen kwamen stemmen men lastig vallen zodat hij badend in het zweet gillend doorhet huis liep. Hij aanvaarde geen hulp meer, liet niemand binnen, baan weg, gas, licht afgesloten. Uit huis gezet en nu al jaren onder begeleid wonen en medicatie. Wacht dus niet maar ga morgen actie ondernemen.

Antwoorden (1)

voortekenen van een psychose:
Voordat de psychose (duidelijk) aanwezig is, zijn er vaak al bepaalde klachten. Dit zijn vaak aspecifieke klachten, zoals:
verminderde concentratie,
moeite hebben met denken,
terugtrekken,
overgevoelig zijn,
minder vrijetijdsbesteding,
minder interesse.
Het hebben van deze aspecifieke klachten leidt niet altijd tot een psychose.
Voordat een psychose zich manifesteert, kan er sprake zijn van:
lichte achterdocht,
af en toe een stem horen, en/of
af en toe iets zien wat er niet is (schaduw of lichtflits)
Je kan aan deze ervaringen twijfelen. Deze periode gaat vaak gepaard met een angst om gek te worden. Dit wordt de ‘at risk’ fase genoemd. Als je merkt dat je last hebt van deze klachten en je maakt je zorgen, dan is het aan te raden om hulp te zoeken. In Nederland zijn diverse afdelingen gespecialiseerd in de zogenaamde ‘vroegdetectie’. Het idee is dat mensen in deze fase geholpen kunnen worden, zodat de ‘at risk’ klachten zich niet gaan ontwikkelen in een psychose.

Tips:
-zorg voor een prikkelarme omgeving
-gebruik zo min mogelijk alcohol of drugs
- blijf contact houden met enkele vertrouwde mensen
-bedenk in welke omgeving je het liefst zou willen zijn, en waar mogelijk: realiseer dit
- bedenk een goede bezigheid om je hoofd leeg te ruimen (voor de een is dit buiten zijn, voor de ander het huis opruimen of een boek lezen)
- neem, indien nodig, en alleen in overleg met je huisarts, een slaapmedicijn, zodat je nachten in elk geval goed zijn en je je ritme niet omdraait

Ga in alle gevallen, en zeker wanneer je twijfelt aan je psychische problemen, langs bij je huisarts. Hij/zij kan dit veel beter beoordelen en een behandeling starten dan wij via internet