Bestaat er ook zoiets als 'op één aandoening gerichte hypochondrie'?

Mijn vriend denkt bij het minste of geringste (nachtmerrie, bezweet wakker worden, koude rillingen) dat hij overspannen / depressief gaat worden. Hij is nooit bang voor andere ziektes, daar hoor ik hem tenminste nooit over... Kan ik hier iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.... Dat heb ik

Het beste antwoord

Jij kunt niets doen aan het feit dat hij (misschien) overspannen gaat worden. Overigens betekend overspannen dat hij meer spanningen heeft dan hij aankan. Wellicht heeft hij op dit moment veel zorgen en drupt de emmer nu over. Je kan hem vertellen naar de huisarts te gaan en hem daar laten vertellen dat hij denkt overspannen te worden, misschien verwijst die arts hem door naar een psycholoog...kan hij daar zijn verhaal doen waarom hij denkt overspannen te worden en kan de psycholoog dit eventueel bevestigen en hem behandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ben geen arts maar bij iemand die ZO gericht is op één aandoening denk ik zelf dat hij (onbewust) wenst dat hij het krijgt en dit zijn (wederom onbewuste) manier is om de omgeving erop voor te bereiden.

De reden dat ik het zeg is omdat ik er wel iets in herken, ooit zat ik heel slecht in mijn vel en ook heel rot op mijn werk. Ik heb het toen niet zo hardop geroepen maar dacht zelf toch ook wel bij elke wissewasje, o je zie je wel nu stort ik in......

Als je hier ook maar iets in herkent zou je hem kunnen vragen hoe hij het zich voorstelt als hij daadwerkelijk overspannen zou zijn en of hij zich voor kan stellen dat hij het zou worden, misschien komt er dan een heel verhaal over iets anders waar hij mee zit
13 jaar geleden
Een hypochonder denkt vrijwel altijd aan ergere dingen zoals hartinfarct hersenbloeding, kanker en alles waar je dood aan kunt gaan. Depressies vallen niet onder de gedachtegang van hypochondrie. Als hij het gevoel heeft dat hij overspannen gaat worden, is dat meestal gewoon een signaal dat zijn emmertje aardig vol zit en zeker een begin kan vormen van overspannenheid of depressie