Een afwijkend IQ (verbaal 107 En performaal 80, Totaal is 92) Wat voor gedrag kan dit kind vertonen met deze score?

Wat zou een gedragskenmerk kunnen zijn bij deze score?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5.7K

Het beste antwoord

Van een kind met zo'n groot verschil tussen het performaal en verbaal IQ heb je vaak in eerste instantie een heel verkeerd beeld. Het kind komt vlot over, kletst er lekker op los. Vaak vallen vervolgens de schoolprestaties nogal tegen.
Dat zal in dit geval ook zeker zo kunnen zijn, want een performaal IQ van 80 is niet hoog, dus leren zal niet gemakkelijk gaan, terwijl het verbale IQ gemiddeld is.
Verder wil een V/P-kloof niet zeggen dat er iets te merken is aan het gedrag, het duidt ook niet direct op een bepaald onderliggend probleem ( soms "is het gewoon zo"), al is het wel een echt groot verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog een vraag. Kan deze score in de loop van de tijd nog veranderen? Want de scores op de cito's die in groep 2 zijn gemaakt zijn allemaal boven verwachting goed, ze heeft op bijna alles een a gescoord. Nu hecht ik aan de cito's nog geen waarde verder, maar omdat wij idd door de lagere IQ performaal hadden wij verwacht dat ze het leertechnisch moeilijk zou krijgen. Ik twijfel nu best wel aan de score van de IQ. Het hele verhaal licht natuurlijk in het echt wat genuanceerder dan dat ik hier weergeef, maar ik kan niet de hele situatie hier goed uitleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat dit over hetzelfde kind als de vraag over PDD-nos? Daar ga ik in de rest van deze reactie even vanuit.
In dat geval kan het ook zo zijn dat dat de test beinvloed heeft. Is de IQ-test afgenomen door iemand die ervaring heeft met kinderen met ASS? Dat kan veel uitmaken. En het kan ook heel goed zijn dat juist een kind met PDD-nos een wenperiode nodig heeft. Als eerst de performale onderdelen zijn afgenomen en daarna de verbale, kan het zijn dat ze voor de verbale hoger scoort, omdat ze zich op dat moment meer op haar gemak voelde.
Dan is het ook nog zo dat kinderen met PDD-nos bijvoorbeeld veel moeite hebben met ordenen en het aanbrengen van structuur. Dat is een onderdeel van het performale deel van de test.
En omdat ze vrij jong was op het moment dat ze getest werd, kan het zijn dat een test op een later tijdstip (over een paar jaar bijvoorbeeld) anders uitvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij een iq test is het erg belangrijk dat ze afgenomen worden door een gerenomeerd instituut door iemand die daar ervaring in heeft. Misschien niet de eerste hoek waar je zou zoeken, maar zeker het kijken waard is op pagina's voor hoogbegaafde kinderen. Hier staan namelijk veel instituten vermeld die ervaring hebben met het testen van iq bij kinderen en ook de psychologische factoren die meespelen goed in kaart kunnen brengen en die bij de score kunnen betrekken. Dat is zoals hierboven beschreven heel belangrijk.
Nog een nadeel bij kinderen uit die leeftijdscatagorie is dat ze soms de ene week ergens geen snars van snappen en het je de week erop precies kunnen vertellen, dan valt ineens het kwartje. Al deze factoren spelen een rol.
Ik zou me in groep twee iig niet al te druk maken en zeker niet met een score van allemaal a, dat is prima. Kijk hoe het kind groep drie doorkomt als dat ook goed gaat zou ik de iq test met een korrel zout gaan nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het duidelijke antwoord

Andere antwoorden (1)

Sommige kinderen vertonen helemaal geen typisch gedrag en hebben toch een flinke Verbaal-Performaal kloof. Maar wat je wel vaak ziet, is dat zo'n kind een goede babbel heeft maar snel overschat wordt als het gaat om inzicht en begrip. Op school vastlopen op zelfstandig uitvoeren van taakjes, dingen die met inzicht en rekenen te maken hebben. Thuis heel duidelijke structurering nodig hebben om ergens toe te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ :)