ik heb al een paar dagen het gevoel dat ik slaap en dat alles wat ik mee maak niet echt is weet misschien iemand wat dit is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
5.9K
Erna55
7 jaar geleden
Is hiervoor iets bijzonders gebeurd?
Heb je medicijnen, drugs of alcohol gebruikt ?
Heb je een ongeval gehad ?
Zit je anders wel goed in je vel ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is niks gebeurd wat normaal niet gebeurd, maar ik heb hier wel een vaker last van gehad maar dat was na een paar uur over maar dit duurt toch wel wat langer.
Erna55
7 jaar geleden
" er is niks gebeurd wat normaal niet gebeurt " .
gebruik je wel of geen drugs of medicatie ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
en als dat zo zou zijn, wat kunnen wij dan met die wetenschap doen? helemaal niks.
@Aparna, als je je ongerust maakt is een bezoek aan de huisarts de aangewezen weg.
Erna55
7 jaar geleden
- wanneer je drug gebruikt hebt: er zijn mensen die na XTC of paddo's niet meer goed in hun gevoel kunnen komen. Probeer een tijdje zonder drugs. Wanneer dit gevoel zonder drugs langer dan 2 weken aan houdt, bezoek dan de huisarts. Vermeldt daar dan wel bij dat je drugs gebruikt hebt. - wanneer je medicijnen gebruikt :neem contact op met je behandelaar. Voor veel aandoeningen zijn er meerdere medicijnen mogelijk. Waarschijnlijk is in dit geval een ander medicijn beter. - wanneer je zonder medicijnen of drugs in deze toestand verkeert : het zou kunnen dat je uitgeput bent. Neem je rust even serieus. Bezoek de huisarts wanneer deze toestand ook na rust aanhoudt. - wanneer je zonder drugs, medicijnen of uitputting in deze toestand bent gekomen, ga naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
alleen een arts mag en kan dit beoordelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik gebruik geen drugs, drink geen alcohol en ik rook ook niet
Amadea
7 jaar geleden
Dat kunnen wij niet raden zonder te weten in welke gezondheidstoestand jij je bevindt. Het beste kun je dat door jouw huisarts laten onderzoeken.
Slaap je slecht, eet je (te) weinig, sta je onder stress, heb je net een geliefd persoon verloren, of zou je een ziekte onder de leden kunnen hebben? Allemaal mogelijkheden die de oorzaak ervan kunnen zijn dat jij je zo voelt.
liveisgreat
7 jaar geleden
dit is in ieder geval niet "normaal". in korte duurtijd kan het wel gebeuren bij stress maar als het zo lang aanhoudt...
het beste wat je kan doen is naar een dokter gaan. het kan van alles zijn. ik heb het gehad in het begin van mijn burnout. maar het kan ook posttraumatische stress zijn (soms van iets dat je misschien niet eens meer weet...).
dus ga gewoon even langs de arts, dan weet je meer en kan het ook behandeld worden.

Antwoorden (2)

Wat jij omschrijft lijkt heel erg veel op depersonalisatie. Dat is een bekende stoornis. "Een patiënt ervaart een scheiding tussen zichzelf en de wereld, zijn identiteit of lichamelijkheid. Mensen die deze gemoedstoestand hebben ervaren, beschrijven het leven vaak alsof het een film is, onecht of wazig. Het besef van de eigen persoonlijkheid wordt minder (vandaar de naam). Wie de symptomen heeft en in de spiegel kijkt, lijkt een onbekende te zien, maar is tegelijkertijd op de hoogte van zijn identiteit. "

Enfin dit is waar je vraag het meest op lijkt. Maar of jij dat ook echt hebt kan alleen een arts of psycholoog vaststellen. Dus mocht je er last van hebben of ongerust zijn bezoek de dokter eens.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Depersonalisatie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ goed advies lijkt mij, een arts bezoeken en het bespreken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bijna goed, maar wat VS beschrijft is derealisatie, geen depersonalisatie. En het is geen stoornis, maar een symptoom dat voorkomt zowel bij verder gezonde mensen (bijvoorbeeld in perioden van veel stress, vermoeidheid, slaaptekort of gebruik van drugs) maar ook vaak gezien wordt als onderdeel van diverse psychische stoornissen (onder meer angst- en stemmingsstoornissen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lies, dat klopt, zag het. Twijfelde nog tussen DP, DR of DV.
Aangezien alleen een arts diagnosticerende vragen mag stellen en kan oordelen na een bezoek, vond ik erotisi's antwoord waardevol.
erotisi
7 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling Lies. De reden dat ik het depersonalisatie heb genoemd is denk ik omdat in de DSM de depersonalisatie en derealisatie onder één gezamenlijke diagnose wordt ondergebracht.
Dit omdat de symptomen niet altijd goed te onderscheiden zijn. Maar je kunt natuurlijk wel een verschil aanbrengen. Misschien is dit ook de reden dat de Nederlandse wiki daar geen aparte pagina meer voor heeft maar direct doorverwijst naar depersonalisatie. Maar goed wiki is niet dé norm, dat klopt.
Bovendien gaat het dan natuurlijk in de DSM over een stoornis en kan zoals je zegt het ook een gebeuren zijn die niet zo snel als stoornis hoeft te worden aangemerkt. ' In the DSM-5 it was combined with Derealization Disorder and renamed to Depersonalization/Derealization Disorder (DDPD)'
https://en.wikipedia.org/wiki/Depersonalization_disorder
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
O, het antwoord is ook wel waardevol hoor. En omdat het niet gaat om stoornissen maar om verschijnselen c.q. symptomen, hoef je dat niet te behandelen als diagnose door te zeggen: 'dat kan alleen een arts vaststellen.' Als iemand last heeft van - bijvoorbeeld - slaapverlamming, en exact beschrijft wat hij ervaart, dan zeg ik ook dat wat ze beschrijven slaapverlamming is. Of er een onderliggende stoornis is die dit veroorzaakt, dát laat ik graag aan een arts over.
Wat je beschrijft is een verschijnsel dat derealisatie heet (geen depersonalisatie, hoewel dat een verwant verschijnsel is en de twee ook regelmatig samen voorkomen). Bij derealisatie hebben mensen het gevoel dat wat ze meemaken niet echt is. Vaak beschrijven mensen dat het lijkt alsof ze naar een film kijken, alsof er een scherm tussen henzelf en de werkelijkheid inzit, of alsof ze eigenlijk dromen of slaapwandelen en soms zelfs dat het is alsof de werkelijkheid die zij zien, gecreëerd is door iemand die hen voor de gek wil houden en dat iedereen meespeelt in dat bedrog.

Derealisatie en depersonalisatie (waarbij je het idee hebt dat je zélf niet echt bent, of niet echt aanwezig bent in deze wereld) zijn geen stoornissen, maar symptomen. Het kan voorkomen bij verder gezonde mensen, en meestal is dat dan in perioden van veel stress, vermoeidheid, slaaptekort of na het gebruik van drugs, maar ook na een schokkende gebeurtenis (negatieve, maar ook positieve of neutrale) zoals een verhuizing, het overlijden van een geliefde of iets anders wat invloed heeft op je dagelijks leven.

Deze verschijnselen kunnen echter ook voorkomen als onderdeel van een psychologische stoornis. Dat zijn veel voorkomende stoornissen zoals angst- en stemmingsstoornissen, maar ook psychotische stoornissen of persoonlijkheidsstoornissen. En een enkele keer is het haast een aparte stoornis, als het verschijnsel zich in ernstige mate en langdurig voordoet bij iemand die verder geen andere stoornissen heeft.

Het is op zich niet ernstig, maar het kan wel hinderlijk en beangstigend zijn. Belangrijk is om derealisatie te onderscheiden van een waanstoornis: als jij écht zou denken dat de wereld niet echt is en dat je alles meemaakt in een droom en je kunt niet - al is het maar af en toe - inzien dat je daarin ongelijk zou kunnen hebben, dan is er iets anders en ernstigers aan de hand. Ik neem aan dat dit niet aan de orde is, anders zou je deze vraag hier niet stellen zoals je hem stelt.

Veel mensen hebben af en toe wel eens last van een lichte vorm van derealisatie in periodes van stress of vermoeidheid. Als het af en toe voorkomt, je verder geen andere psychische klachten hebt, het je niet hindert in je dagelijks leven en het vanzelf weer weggaat, dan moet je je er vooral niet teveel zorgen over maken. Als het je echt hindert, je er erg onder lijdt, het lang duurt, je ook andere klachten hebt zoals angst of somberheid of als je je er zorgen over maakt, ga dan naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had het als puber regelmatig. Vermoedelijk oververmoeidheid. Nu nooit meer last van.