Wat kan ik (aan bijvoorbeeld mijn eetpatroon) veranderen zodat ik me minder licht in mijn hoofd voel en bewuster ben van alles?

Wat ik ten eerste bedoel met de klacht; ik ben bijna altijd met mijn hoofd weg, ik denk aan andere dingen en ik ben niet bewust van de dingen die er op dat moment om me heen gebeuren. (mijn zus ging 2 weken op vakantie naar italie, en ik wist dat pas 3 uur voordat ze naar het vliegveld vertrok! Ze kwam met koffers naar beneden en ik vroeg: wat ga jij doen? Toen bleek het dat ze naar italie ging en dat dat al 2 weken vast stond, ze hadden het niet verzwegen maar ik ben gewoon altijd weg in mijn hoofd).
Nu heb ik soms dat ik me licht in mijn hoofd voel (ook misselijk), mijn evenwicht is heel slecht, en ik ben nog minder bewust van wat er om me heen gebeurt. Voorbeelden hiervan zijn: ik zit achter de computer, ik loop naar de wc, en ik kom als ik in de badkamer sta, er pas achter dat ik aan het lopen was en dat ik naar de wc wou gaan. (in mijn gedachten denk ik: he! Ik ben aan het lopen, wat doe ik hier eigenlijk? Oh, ik ging vast naar de wc). Of ik ging een half jaar geleden bmxen op zo'n "slechte dag", ik nam een schans, ik viel op mijn gezicht, tand afgebroken (niet buiten bewustzijn) en toen dacht ik pas: wat heb ik gedaan? Wat wou ik doen? Een soort blackouts dus.
Kan dit komen door mijn eetpatroon? Ik heb ADHD, ik gebruik al jaren melatonine en nu ook dexamfetamine maar ik had dit voor de dexamf. Al.
Wat kan ik hieraan doen? Meer drinken ofzo? Ik had ook gehoord dat gember helpt, klopt dit of weet iemand andere dingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat eet je precies op een dag dan? Eet je voldoende groente, fruit en eiwitten?

Antwoorden (5)

Ik dacht inderdaad voor ik dat van de ADHD las idd aan ADHD omdat mijn dochter dat ook heeft. Zij slikte Ritalin. En mijn zoon heeft ADD en slikte Concerta. Ik denk dat de Dexamfetamine niet geschikt is voor jou. Als je onder controle staat (en dat is helaas niet altijd het geval) zou ik echt eens andere medicijnen gaan proberen. Waar je je wel van gaat concentreren! Mijn dochter zei dat Ritalin hielp, ze werd rustiger in haar hoofd. Ten tweede heb jij baat bij regelmaat. Dus vaste tijden eten en idd voldoende eten waar veel voedingsstoffen in zitten. Ten derde absoluut ook voldoende drinken. Minimaal 1 glas drinken per uur. Zo zit je al gauw op 8 glazen. (geen kleine glazen, maar van die flinke) Maar geen red bull en andere oppeppende middelen drinken!! Dit mogen ADHD-ers echt niet, je wordt weer druk en dus helpen die medicijnen ook niet goed. Sowieso zijn energie drankjes slecht, je krijgt er namelijk hartkloppingen van door de te hoge caffeine (was pas nog op het journaal!)
Dus vaste tijden eten en regelmatig en veel drinken!
Andere medicijnen proberen.
En op tijd naar bed! ook al lig je en tijd wakker.. rust is gewoon heel belangrijk. Verder kan je nog alles wat echt belangrijk is in je agenda noteren of op briefjes schrijven, zodat je jezelf er regelmatig aan herinnert dat je ergens naar toe moet, of iemand anders.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo,

Wat je betreft voeding als oorzaak kan laten onderzoeken is onder andere je bloedsuiker gehalte en je bloeddruk.
Als je bloedsuiker te laag is krijg je concentratie verlies, geheugen verlies, duizeligheid, misselijkheid, slappe spieren, blackouts en in sommige gevallen zelfs flauwvallen als dit in een gevorderd stadium komt.

Maar dit kan ook voorkomen bij mensen met een lage bloeddruk en daarmee dus ook een zuurstof tekort.

Dus tip 1: Ga naar je huisarts en vraag een bloedonderzoek aan om uit te sluiten of het lichamelijk is.

Als tip 2: Ga eens lezen wat er op de bijsluiter staat als mogelijke bijwerkingen, en vraag je apotheker hierover na.

Als tip 3: Ga je huisarts eens vragen of de symptomen die je ervaart gevolg zijn van de medicatie of je ADHD probleem of een combinatie van beide, of een combinatie van de ADHD + medicatie + lichamelijke aandoening.

Succes!

Gr Gaelwyn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om je hersenen een boost te geven is er op de markt voedingssupplementen ( amerikaans) Brainstrong. Daar zit natuurlijke DHA- PA in. Dit zorgt ervoor dat je helderder denkt. Dezelfde stof vind je in Omega 3 vetzuren, die je dan weer vindt in oa vette vis soorten. Maar met jouw klachten kan je het beste naar de huisarts die je beter kan adviseren en evt doorverwijzen. En dan kunnen ze kijken waar je tekorten in hebt.. Maar een vet visje 3x p/w is nooit schadelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
vet= makreel, paling, haring enzo. Vette vissoorten niet een vette bak kibbeling ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan niet oordelen over het licht voelen in je hoofd.
In relatie met voeding en bloeddruk kun je je afvragen of je voeding aan je zoutbehoefte voldoet.
Vergeetachtigheid, door dingen overvallen worden is iets van deze tijd. We doen 10 dingen tegelijk (boodschappenlijstje in je hoofd maken, limonade inschenken, de vaatwasser uitruimen). Mindfulness kan je helpen om je weer te focussen op het nu. Je beleeft de dingen meer, je bent je bewust van ervaringen, gesprekken. Ik ken mindfulness met eetgedrag. Ervaringen worden sterker, smaken worden intenser, informatie komt meer aan.
Een blackout door je eetpatroon lijkt me onwaarschijnlijk.
Over medicatie voor DHD kan ik niets zeggen.
2 liter drinken op een dag is essentieel voor je geheugen, denken,concentreren en presteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel herkenbaar, ik was ook zo als kind. Zwevend. Bij jou maken de medicijnen het nog eens extra, maar hierbij een tip die mij heeft geholpen om weer wat meer 'op de aarde' te komen:
Je moet letterlijk 'aarden' dat is het tegenovergestelde van 'zweven'. Aarden doe je door zoveel mogelijk contact met de aarde te maken, dus met de grond. Zet muziek op met veel zware drum/bastonen. Ga hierop met je blote voeten rustig stampen/dansen en visualiseer dat je niet óp de grond stampt, maar er nét ff doorheen, dus dat je met je voeten een eindje in de grond stampt (vergelijkbaar zoals je op zacht zand zou lopen). Het moet zwaar gaan aanvoelen.
Qua eten moet je denken aan alles wat in de aarde groeit(bijv. knollen, aardappelen) en vlakbij de grond. Eet daar voldoende van. Geen suiker/zoetigheid, geen melk.
En zorg ervoor dat je geregeld buiten bent, in de natuur. Ga daar lopen, lopen, lopen, liefst op blote voeten, of op schoenen met leren zolen, zo maak je contact met de grond en aard je het beste. Vermijd schoenen met dikke kunsttof zolen, zoals flipflops, sneakers, kistjes of sportschoenen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Skazz, als jij het beter weet had dan zelf advies gegeven maar ga mij niet vertellen dat ik me moet aanpassen aan jouw ideeën van hoe de wereld in elkaar zit alsjeblieft.
KennisDelen
11 jaar geleden
Laten we het gezellig houden ;-)
KennisDelen
11 jaar geleden
Ik heb je een plusje gegeven, zweverig of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks!