Is het normaal als je je teveel inleeft in een boek?

Als ik een boek lees van tess Gerritsen de chirurg dan leef ik er zo in dat ik helemaal down ben als het boek uit is. Ik fantaseer dan ook heel veel dat ik het bijvoorbeeld zelf heb meegemaakt. Dit heb ik ook bij tv series en andere boeken. Is dit wel normaal dat ik er helemaal down van wordt als iets eindigt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.4K

Het beste antwoord

Dit verschijnsel is niet abnormaal hoor. Sommige mensen leven zich gemakkelijker in dan anderen, en dromen over personages uit een boek of TV serie, of fantaseren verder over de verhaallijn. Soms praten ze zelfs in gedachten met personages, of fantaseren ze dat ze één van de personages zijn. Dat is helemaal niet abnormaal, het wordt pas een probleem wanneer je de werkelijkheid niet meer kunt scheiden van je fantasie, dus als je wérkelijk gaat denken dat je een personage uit een net gelezen boek of uit een film bent. Maar zolang het puur fantasie is, is het helemaal niet erg.

Dat je merkt dat je emoties erg worden beïnvloedt door wat je leest of door wat je ziet op TV, heeft daar dan ook alles mee te maken. Jij kunt ongetwijfeld intens genieten van een mooi verhaal, en diep geroerd zijn door een kunstwerk of een gedicht. Huilen tijdens ontroerende films, doe je dat ook snel? Dat hoort allemaal bij een bepaalde gevoeligheid voor emoties van anderen, en de mate waarop je stemming reageert op dingen die om je heen gebeuren - in het echt of fantasie. Soms is het zo dat je emoties een beetje té gemakkelijk alle kanten opgaan, bijvoorbeeld als je erg moe bent, of als je in een wat sombere periode zit. Het kan dan goed zijn om er even bij stil te staan hoe gemakkelijk je stemming te beïnvloeden is, en bijvoorbeeld geen hele enge of sombere boeken te gaan lezen. Je kunt dan misschien wel juist omdát je stemming zo veel reageert op dingen om je heen, daar gebruik van maken door iets te gaan doen dat je opvrolijkt, bijvoorbeeld door bepaalde muziek te kiezen of de keuze voor een boek of TV programma daar op af te stemmen. Als je jezelf dan weer wat stabieler voelt, kun je gewoon weer de meer spannende boeken gaan lezen.

Als je nu echt lást hebt van het feit dat je stemming zich zo laat beïnvloeden door boeken en films enzo, en je hebt niet het idee dat je daar echt controle over hebt, dan zou je dit eens aan kunnen kaarten bij je huisarts, en die kan je verwijzen naar een psycholoog of een andere hulpverlener. Die kan je dan leren om je iets meer af te sluiten voor dit soort dingen, en je wat meer controle leren over je emoties. Maar als je er geen last van hebt, dan is er echt helemaal niets mis mee, maar is het juist een eigenschap waar je ook heel erg van kunt genieten, omdat je alle dingen veel intenser meemaakt dan veel andere mensen, en je gewoon erg gevoelig bent voor schoonheid en kunst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (5)

het is een vrij normaal verschijnsel.
Of het 'normaal' is, hangt een beetje af van hoe lang je dat gevoel blijft houden.
Als je er niet meer los van kunt komen is het misschien verstandig om minder spannende/meeslepende boeken te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn genoeg mensen die het zelfde hebben, maar het is misschien niet altijd goed. Toch is het de bedoeling van makers en schrijvers niet dat je daarna helemaal down bent maar dat je inleeft. Inleven maakt ook niet veel uit maar het is niet echt goed om down na een programma of boek te zijn. Denk bij je zelf het is maar geschreven het is niet echt waar en als dat geen nut heeft kan je voor advies naar je huisarts of een psycholoog gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja.... wat is "normaal""??? Voor jou duidelijk wel.
Inleven in een boek, film of wat dan ook is toch heerlijk? Je bent duidelijk een gevoelsmens.
Misschien moet je even uitkijken bij boeken en films die je meeslepen in nare gevoelens en is het belangrijk om, als je uit een boek of film komt, even te "aarden"... dus je even goed realiseren, dat je nu in de werkelijkheid bent en je fantasie stopzetten.
Dat zal je helpen om ook niet meer down te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ploes 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Lekker toch dat je je ergens in kunt verliezen...
en of dit normaal is dat maakt niet uit want wie bepaald dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TEveel? wat is teveel?

heerlijk om in een boek weg te zinken, en een compliment aan de schrijver als het je kan beroeren.

ik denk dat het niet goed is als je in een temming blijft hangen of als je zelf moeite hebt om fantasie en werkelijkheid niet meer uit elkaar kan houden.

kortom, als een boek een blijvende impact op je heeft op welke manier dan ook (doen, laten, denken, emotie) waar jij je niet prettig bij voelt of waar je geen grip meer op hebt denk ik wel dat het een aandachtspunt is waar je op zou moeten letten.

na het lezen van een boek of het kijken van een serie of wat dan ook is het wel belangrijk dat je weer tot jezelf komt en het ook daadwerkelijk los kan laten.

de regie zelf houden dus, dan is het heerlijk om eens te snotteren om wat moois, aangrijpends of zieligs. of je enorm down te voelen, of je enorm kwaad te maken over onrecht wat je leest en ziet, of helemaal in de wolken te zijn, of.... of.... of.......

als jij jezelf na een tijdje weer in hand hebt en zelf grip hebt op je emotie, doen en laten is er niets aan het handje.

laat lekker gaan dus! ;-)