Hoe kom ik van mijn hebzucht af?

Ik denk dat jullie het allemaal wel hebben of herkennen.
Die drang naar meer en beter. Een mooiere auto, beter eten, nieuwe kleding willen, meer vrije tijd of gewoon meer geld...

Ik zat net te denken, 'Hoe heb ik mezelf zo in de problemen kunnen werken? Elke dag alleen lekkere dingen eten, overal met de auto na toe, elk weekend op stap, 7000 euro schuld.' En ik kwam maar op 1 woord: hebzucht!

Ik heb gewoon zo veel hebzucht. Zo veel dat ik ermee moet stoppen, want dit is gewoon ziek!
Ik heb alles wat een mens nodig heeft, eten, kleding en een dak boven men hoofd. En toch werk ik mezelf zo in de problemen..

Ik weet het ook heel goed, maar het is moeilijk om nee tegen mezelf te zeggen.

En daarom vraag ik, hoe kom ik hier vanaf?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ja ik bedoel dit niet verwaant, en ik kom hier ook wel uit. Een vriend van mij heeft 20000 euro schuld. Maar wat ik wil zeggen is, het is gewoon zwaar klote.
En dat geld van mij is ook nog school geld. Ik vraag me af hoe anderen ermee om gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg goeie vraag , herkenbaar , heb ik ook meegemaakt en opgelost zo'n probleem.

Het beste antwoord

Je hebt jezelf ooit wijsgemaakt dat levensgeluk te vinden is in materiële zaken en luxe. Je voelde misschien een leegte in jezelf, of in je omgeving, en dacht die te kunnen opvullen met allerlei hebbedingetjes. Je wilt per se die nieuwe auto, terwijl de huidige nog prima rijdt. Je koopt wéér een nieuwe broek terwijl er nog twintig broeken in de kast hangen, waarvan je de meeste zelden of nooit draagt.

Realiseer je dat geluk niet is uit te drukken in geld, status of bezit. Geluk zit 'm in kleine dingen...Gezellig samen met vrienden een picknick houden in het park, lekker met je blote voeten langs de zee lopen, de zon zien ondergaan boven de weilanden, de kat die op schoot komt zitten, een vriendelijk woord van een volslagen vreemde, lekker uitslapen en een ontbijtje op bed krijgen, een bosje bloemen kopen voor je oma, gewoon omdat ze lief is...
En zo kan ik nog wel uren doorgaan.

Delen met anderen, dat is de eerste stap op weg naar minder hebzucht. Dus niet alles voor jezelf houden, maar ook eens wat weggeven aan een ander. Dat bedoel ik letterlijk (bijv. iemand trakteren op een lekker drankje, eens wat kleren die je toch nooit draagt weggeven aan iemand die het hard nodig heeft etc.) maar ook figuurlijk: je ervaringen, gevoelens en gedachten delen met anderen en openstaan voor wat anderen bezighoudt. Zo ontstaat er meer diepgang en raken oppervlakkige dingen als geld en bezit naar de achtergrond. Aan bezit kun je geen mooie herinneringen bewaren...wél aan die gezellige middag samen met je beste vrienden, toen jullie zoveel lol hadden (om maar wat te noemen).

Je kent de uitdrukking 'gedeelde smart is halve smart' misschien wel? Leed wordt minder naarmate je het deelt met mensen. Zoiets is er ook met geluk aan de hand, alleen wordt dat geluk groter naarmate je het deelt. Gedeeld geluk is dubbel geluk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

Denken wat je wel allemaal hebt! Familie, een dak onder je hoofd! Sommige mensen hebben het veel zwaarder! Dat helpt je wel op een ander idee! Succes :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsjeblieft:

http://www.youtube.com/watch?v=U3NgzQ9Pcsg&feature=mh_lolz&list=FLyZLqfEySSa8
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga op vakantie naar calcutta, en vergelijk het leven daar met hier.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je mag best leven in hebzucht, echter krijg je daar een negatieve naam door als je niet ook vrijgevig bent.
Respect krijg je meestal niet op wat je hebt, maar wat je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om is na te denken dat die ene oude auto het ook wel goed doet. En het niet eens kapot is. En dat een normale avond met normaal niet duur eten ook wel lekker kan zijn. In arme landen hebben mensen helemaal geen dingen. Hun moeten blij zijn als ze kapotte kleren krijgen om het warm te hebben.

Toegevoegd na 10 minuten:
*Zij moeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin met kleine dingen, ga fietsen, als je iets leuks wilt doen, ga lekker naar buiten ipv geld uitgeven. Maar uiteindelijk zou je, als je echt van je hebzucht af wilt, je karakter moeten aanpassen. Misschien is een vakantie waarbij je vrijwilligerswerk doet een manier om je hebzucht te verminderen, als je ziet hoe moeilijk anderen het hebben, dan ga je vanzelf de dingen die je hebt appreciëren. En als je iets koopt, jezelf aanleren: " heb ik dit echt nodig, en kan het goedkoper"? Goed van je dat je aan jezelf wilt werken! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo veel proberen te besparen dat je je schulden kan afbetalen en dan denken aan wat je allemaal hebt en wanneer het echt aan vervanging toe is bijvoorbeeld 3 jaar met je auto doen en wat betreft het eten... Ik eet ook alleen maar lekkere dingen :$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de een of ander manier ben je er waarschijnlijk van overtuigd dat je er recht op hebt ! Dat je recht hebt op luxe...

Aan de andere kant heb je naar alle waarschijnlijkheid tevens een overtuiging ontwikkeld dat plezier maken voornamelijk bestaat uit geld uitgeven aan luxe dingen en daden...

En, misschien heb je ook de overtuiging ontwikkeld dat andere mensen / vrienden je alleen voor vol aan zien mits je veel kan spenderen...

Ik zou zeggen werk aan deze valse overtuigingen! Ga op zoek naar de werkelijke waarden die voor jou het leven mooi, spannend en zinvol maken. Probeer de oude (valse) overtuigingen te vervangen door de nieuwe (waardevolle) overtuigingen! 'It takes time and hard effort, I tell you!'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebzucht kun je alleen counteren met tevredenheid. Dit komt weer vanuit jezelf. Hebzucht wordt gecreëerd door een beeld wat je van je zelf hebt, of een ideaal/imago wat je probeert na te streven of te ontwikkelen.

Hoe je er vanaf komt? Door tevreden te zijn/worden met wat je hebt. Kijk niet naar wat je niet hebt, maar naar wat je wél hebt. Gezondheid en geluk is het grootste goed wat je kunt hebben. Materialistische zaken gaan kapot, voorbij, of worden totaal irrelevant zodra de belangrijkste zaken in het gedrang komen...

Vaak verdwijnt het ook met ouder worden, je wordt wijs. Ooit komt dat moment wel hoor, no worries... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door te onderzoeken hoe, wanneer, waar en waarom dit ontstaan is in je leven. Het is waarschijnlijk ontstaan toen je nog klein was als kind. Dus je zult ver terug moeten gaan in jezelf.
Plaats deze situaties en gebeurtenissen in een nieuw kader. Je beeld die je toen had klopt niet helemaal.

Dus met andere woorden, ga terug naar het VERLEDEN om in het NU het te begrijpen en in de TOEKOMST meer rust en vrede te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zeiken en gewoon stoppen met alles maar willen doen en hebben. Je wordt alleen door de huidige maatschappij keihard die kant op geschopt, daar kun je dan zelf in principe weinig aan doen. Behalve dan sterk in je schoenen staan en je niet mee laten slepen met elke nieuwe mode.

Oftewel, karakter tonen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dingen uit wat je wilt.
Zo train je je karakter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou je kunnen afvragen wat ten diepste het achterliggende/oorzaak van die drang naar meer en beter weg komt .
Mogelijk speelt compensatie een rol ,het kopen en hebben zodat je je evenweer lekkerder voelt .?

Vindt het een compliment waard !dat je het wel inziet en er vooruit komt.
Zorg dat van je schuld afkomt , anders geraak je in een vicieuze cirkel /negatief spiraal .

succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar. Ik was gewend te kopen wat ik wilde, en toen mijn inkomen veel lager werd, paste ik dat koopgedrag niet op tijd aan. resultaat: schulden, en heel veel spullen die ik goed beschouwd niet eens nodig had.
Tegenwoordig kijk ik dus nog steeds, net als vroeger, folders door. Zie ik nog steeds allemaal dingen die ik wel wil hebben. En dan leg ik de folder weg, en de volgende dag kijk ik nog eens: wil ik het wel hebben? Heb ik het wel nodig? Heb ik het niet al, in een variant? Is het echt handig, nodig, een aanvulling? En vrijwel altijd is het antwoord op al die vragen NEE.
Draai het eens om, kijk naar wat je al hebt, niet naar wat er voor je gevoel nog bij zou moeten komen. Vervang dingen die kapot, echt versleten, noodzakelijk zijn.
Maak een budget voor de week voor je eten en probeer van jezelf te winnen: kom je met dat geld uit?
Zet wat je dan ineens gaat overhouden op een spaarrekening en krijg er een kick van dat je geld groeit. (In eerste instantie even te vervangen door: los je schulden af en geniet van hoe die afnemen en de opluchting die dat geeft!)
Ga op zoek naar uitjes die minder geld kosten, jaag op koopjes.
Lukt budgetteren niet, dan kun je eventueel een cursus volgen, informeer bij je gemeente of kijk op de site van het Nibud.
En: het besef dat je iets moet veranderen is vaak de moeilijkste stap, dus je bent al een eind op weg.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het genoegen nemen met... het blij zijn met... is een kwestie van oefenen. Ik kwam in mijn leven zo veel tekort, dat het eigenlijk normaal was dat ik daarna ineens hebzuchtig werd toen de overvloed zich aandiende.

Nu, nadat ik heftig in de schulden gezeten heb, ben ik veel blijer geworden met goed beleid, kleine dingen, en kleine uitjes. Een boekje maakt me nu net zo blij als zes nieuwe broeken eerst.....

Genieten van een goede prestatie zoals correct financieel beleid, vervangt uiteindelijk toch het nare gevoel van het slechte beleid. Zolang je daar bewust op focust, kom je een heel eind vooruit.

En regelmatig kom ik nog jaloezie situaties tegen... maar ik heb wel geleerd om dan te denken: ow ow wat kwam ik veel te kort vroeger.... gelukkig kan ik nu mijn wensen even uitstellen tot later.... en dan zakt het rotgevoel van hebberigheid af. En als het gevoel blijft.... dan spaar ik er voor want dan is het iets wat ik ECHT wil hebben of doen.

Beetje zelf-kennis ontwikkelen hierin denk ik! gewoon... gedurende de dagelijkse dingen, en vooral op momenten dat jouw hebberigheid toe slaat... dan moet je je toch echt even afvragen: heb ik dit nodig? wil ik soms een knuffel in plaats van iets kopen? Zo ja... ga je gauw naar iemand toe die die knuffel voor je heeft! Of dat nou ja vader, moeder, broer, zus, neef, nicht, vriend, vriendin, partner, buurman of buurvrouw is....

Uiteindelijk is het bevredigen van de onderliggende behoefte van levensbelang. Maar om het onderliggende te vinden, moet je een beetje in jezelf duiken om te ontdekken wat je voelt.

Heel veel succes met het overwinnen en ombuigen van je verlangens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je weet zelf al heel goed dat je genoeg heb, dus ik ga geen antwoord geven op het; waar komt het vandaan en hoe ga ik vanaf nu denken.. Ik ga antwoord geven op t; wat kan ik meteen veranderen? Als je t idee heb dat je jezelf echt niet onder controle heb, vraag dan iemand je geld te beheren? Klinkt heel stom, maar een goede vriend/familie kan juist heel fijn zijn.. Of neem nog een rekening erbij, en stort daar het geld op wat je wel/niet op mag nemen van jezelf, en laat deze zodanig instellen dat geld opnemen moeite kost, en je het niet a la minute heb. Verkoop wat spulletjes om je schulden af te betalen, en natuurlijk een beter gevoel te krijgen.. Het is niet zo dramatisch dat je moet kijken naar de 3e wereld en jezelf daarmee moet vergelijken. Zij kunnen er niets aan doen dat zij daar wonen en opgroeien, en jij had het geluk dat je in ons nederlandje groot gebracht werd. Je heb schijnbaar niet genoeg inkomen voor je gewenste levenstijl. Ik zeg; pas je aan tot je een beter inkomen heb, en zorg dat je uit de schulden komt. Het is inderdaad niet veel, maar de stress.. Ik snap je! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder het te weten zijn we gewend om hebzuchtig te zijn, omdat we zelfzuchtig zijn.
Wanneer er een zaadje uit ons verlangen voor de bezittingen van een ander begint uit te kiemen, dan brengen we begeerte voort.
Kijk verder naar de vermelde bronnen, de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer iedere dag 1 goede daad te doen!

dan leer je dat geven ook fijn voelt en veel dankbaarheid krijgen veeeel mooier is dan veel spullen krijgen/kopen/hebben

Denk na! Je hebzucht heeft je geen geluk gebracht, want je voelt je nu toch niet happy?

Toegevoegd na 1 minuut:
maar, ik wadeer je eerlijkheid wel, dat siert je wel als mens ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk voel je je toch ergens ongelukkig, of is er iets fout. Ga eens na of je geen verdriet hebt of iemand die overleden is erg mist!

Ik herken wel een stukje van mezelf hier van vroeger in.
Ik weet zeker als je 1 week lang niks extra's meer koopt, eet of drinkt, dat je er snel achter komt wat je dwars zit.
Ik denk zelf dat het te maken heeft met eenzaamheid of iemand heel er missen.

Hoe je er vanaf kan komen?
Toch echt stoppen met die extra's en hulp zoeken voor je nare gevoelens die je ervan gaat krijgen.
Want als je hier in 1x mee stopt is niet makkelijk!

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer deze video eens uit. Craving betekent "heftig verlangen" in het Engels. Hebzucht is een heftig verlangen.

Door middel van de techniek EFT, zijn er wellicht wat scherpe randjes van de hebzucht af te krijgen. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door alleen te denken aan wat je allemaal al hebt, en niet af te wegen! daar komt die hebzucht dus van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al vele mooie adviezen gezien.
Een korte: ga elke morgen even zitten, en denk na wat je allemaal al hebt en kan. En voel bewust je dankbaarheid daarvoor. "Tel je zegeningen. Count your blessings"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste wil ik zeggen dat ik er veel respect voor hebt dat u hier zo voor uitkomt. Dat duidt op veel zelfkennis.

zelf kunnen materiële zaken mij ook een gelukzalig gevoel geven. Ik hou veel van gadgets. En ik kan niet wachten tot ik het geld heb om een piano te kopen en weer te gaan lessen. Daar kan ik mijn energie in kwijt.

Echter is het natuurlijk niet goed om uzelf in de schulden te werken. Dat levert (natuurlijk) problemen op en heel veel stress.

Zelf kan ik heel erg goed met geld omgaan en spaar ik voor de dingen die ik heel graag wil hebben. Ik ben gek op mooie dingen, mooie kleding en mooie make-up. Daar hoeft u zich niet voor te schamen.

Helaas is het wel zo dat sommige mensen steeds meer en meer willen en niet meer kunnen waarderen wat ze hebben.

Geld maakt niet gelukkig, maar geef toe, het is verdomde handig als je het hebt.

Maar probeer die extraatjes als beloningen te zien, als iets waar je voor spaart en waar je voor gewerkt hebt (o.i.d.) en maak het niet te bont. Probeer er een balans in te vinden.