hoe kan mijn stiefzoon stabiliteit krijgen?

hij is psygotisch en heeft pddnos kan niet tegen verandering en.slaapt slecht de laatste tiid ik ben bang dathet mijn schuld is.omdat ik in zijn leven kwam

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat voor hulp heeft hij voor zijn psychose?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij kan geen realiteit ondersxheiden en is zeer geweldadig en hiervoor is ie opgenomen bij een kinderkliniek hij krijgt dalijk haldol
Kristal
11 jaar geleden
Roy, had hij er dan geen last van vóór jij in zijn leven kwam?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jawel maar lang niet zo.erg ik kon alles met em.doen geen tegenstribbelen en egt in 2 weken tijd is hij zo veranderd zo afwezig en niet in de realiteit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een psychose ga je niet zomaar verhelpen! Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn, meer kun je niet doen. Hoe oud is hij?
Kristal
11 jaar geleden
Hou jezelf goed voor ogen dat deze jongen ziek is, en al was voor jij in beeld kwam. Geef jezelf daar niet de schuld van want ik heb het idee dat het juist door je schuldgevoel chaotischer wordt.
Terwijl élke grote verandering (een andere school, een verjaardag vieren etc.) de trigger tot een psychose kan zijn.
Probeer in te zien dat de ziekte van de jongen iets is waarmee jullie mee moeten leren omgaan, niet waarnaar je je hele leven moet inrichten.
Vraag om hulp voor jullie zelf, je vriendin en jou, vraag om begeleiding aan zijn behandelaars.
Ga niet uit elkaar, de moeder heeft jouw liefde en hulp juist hard nodig en jij de hare.
Als het echt nu even niet kan, samen wonen, kijk dan of je tijdelijk terug kan naar vaak komen en overleg met de behandelaars hoe jullie dit het beste aan kunnen pakken.
Niet opgeven als jullie van elkaar houden maar een weg zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ikzelf heb binnenkort een test of ik autisme heb (weet dus niet of ik het ook echt heb), maar als mij dit zou overkomen zou ik ook niet blij zijn.
waarom: jij komt zomaar in mijn 'terrein' met andere woorden veranderd de situatie enorm waardoor mijn (zijn) vertrouwen kompleet weg is. ik denk dat de enigste manier om dit te herstellen is om aan te geven wat er allemaal gaat gebeuren, maar vooral waarom. puur voor het overzicht en toch nog een beetje de touwtjes in handen te hebben.
het aandacht geven in positieve vorm zal waarschijnlijk ook enorm helpen.

Antwoorden (4)

Speelt onduidelijkheid niet de hoofdrol. Misschien uitleggen hoe relaties werken en dat je heel lang bij hem blijft.
Wanneer je geef me de vijf Googled kun je misschien wat handvatten krijgen hoe met hem om te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn zus heeft ook pdd nos, ik merk zelf ook dat verandering vreselijk moeilijk is voor, altijd stopt om half 9 na bed, geen minuut later, dan raakt ze helemaal van slag. Het is niet hij je niet in zijn leven wilt, hij moet er gewoon aan wennen dat er nog iemand anders in zijn leven is. Hij slaapt waarschijnlijk slecht omdat hij gestrest is vanwege die grote verandering, het beste wat je kunt doen is aardig blijven en zorgen dat je stiefzoon zich comfortabel voelt bij jou in de buurt. Het zal wel een tijdje duren voordat hij beter kan slapen maar het zal langzamerhand bijtrekken. het is verschil niet jou schuld, het hoort gewoon bij zijn handicap
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud is je stiefzoon? Het is belangrijk om rust, ritme en regelmaat te creëren. Hij zal tijd nodig hebben om te wennen aan de nieuwe situatie. Het is goed om duidelijk te zijn in wat je van hem verwacht, zo ervaart hij duidelijkheid. Beeldspraak wordt lang niet altijd begrepen door mensen met pdd-nos, zij nemen dit nog weleens letterlijk op.
Het is misschien goed om je te verdiepen in de handicap van je stiefzoon, dit kan jou meer inzicht geven in zijn beperkingen en hoe je er beter mee om kunt gaan.
En er kunnen ook meerder factoren een rol spelen, met de aankomende feest dagen is het waarschijnlijk ook extra lastig voor hem omdat die dagen anders zijn dan normaal. Het is goed om hem hierop voor te bereiden door vooraf met hem door te spreken hoe de dagen zullen verlopen. Ga je bij mensen op bezoek, naar een kerkdienst etc sein hem hier over een aantal dagen van te voren in en herhaal het op de dag zelf. Op deze manier krijgt hij overzicht en kan hij wennen aan het idee dat het anders is dan normaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste, het is nooit jouw schuld.
Hij heeft pdd-nos, ken je het ziektebeeld? Verdiep je er eens in en ga met hem hierover in gesprek, laat zien dat je geïnteresseerd bent, op zijn niveau natuurlijk.
Hij is psychotisch zeg je, was dat al voordat jij in zijn leven kwam?
Het is waarschijnlijk een drastische verandering die de trigger kan zijn om psychotische symptomen op te roepen, maar het zijn altijd verschillende factoren.
Slecht slapen hoort bij het psychotische. Maar bevindt hij zich dit moment in een acute psychose of vertoont hij tekenen hiervan?
Jouw stiefzoon kan stabiliteit krijgen mede door jullie steun en begrip.
Ik raad behandeling/begeleiding aan vanuit het ggz/jeugdzorg. Weet niet hoe oud hij is. Zij kunnen ook jullie daar het beste bij begeleiden omdat zij de situatie specifieker kunnen beoordelen dan ik door middel van een zinnetje.
Heel veel succes.